October 4, 2002
Tänkte bygga en dator för att spela in tvprogram (som en video)...
Tänkte bygga det på shuttlechassit...
Förslag på komponenter?
Får inte kosta för mycket... så budgetalternativ föredras 😀
Alternativa chassin? Ska helst vara så små som möjligt... Finns de för AMD?
Processor? Hur snabb behöver den vara för att encoda DivX (i realtid???)
Grafikkort? Ska väl tvout antar jag...
TV-kort? Eller ett grafikkort med tv-in...
Minne? Mängd?
Hårddisk? Hur stor? Hur många? 1 eller 2?
Övrigt jag bör tänka på???
De som har erfarenheter får GÄRNA skriva dem...
/ Tobiaz
October 9, 2002
Encoda DivX i bra kvallite realtid är nästan omöjligt! Kräver iaf en väldigt bra processor. Sen så skulle jag rekomendara att du köper två hårddiskar och kör RAID 0 på då Video inspelning kräver snabba diskar.
Själv har jag inget TV-kort men har kört lite med digitalkamera och firewire. Och på min P3 933 (512mb)så är det långt ifrån att det hinner encoda DivX i realtid.
June 11, 2001
Du lär behöva 1 Gig RAM 3x80 HDD 1 i system och 2 på raid, en AMD 2000+ eller bättre och matrox videoredigeringkort. Sedan lär du behöva firewire för att dekoda i realtid samt video editor capable video för att kunna föra över till videoband (finns som inställning på din videobandspelare om den kostar typ 10.000 eller mer), tänk på att bara videoredigeringkortet kostar strax över 7 lakan. Sedan behöver du ett kvalitets-tv-kort för att kunna spela in från tv.
Och nu är vi inte ens uppe i s-vhs kvalitet än....
October 7, 2002
Sebbe wrote: Du lär behöva 1 Gig RAM 3x80 HDD 1 i system och 2 på raid, en AMD 2000+ eller bättre och matrox videoredigeringkort. Sedan lär du behöva firewire för att dekoda i realtid samt video editor capable video för att kunna föra över till videoband (finns som inställning på din videobandspelare om den kostar typ 10.000 eller mer), tänk på att bara videoredigeringkortet kostar strax över 7 lakan. Sedan behöver du ett kvalitets-tv-kort för att kunna spela in från tv.
Och nu är vi inte ens uppe i s-vhs kvalitet än....
[TENTAFLYKT]
Menmen - det där är ju en halv inspelningsstudio ju! 😉
Sen vad FireWire har med dekodning av video, det kan du bra gärna få förklara närmare - FireWire är väl ändå bara ett snabbt kommunikationsgränssnitt till datorn!!??
Som jag förstod frågan var det en dator som skulle användas *som* en video - inte med en video!
Naturligtvis får man ju inte samma prestanda med billigare delar, framförallt kan jag tänka mig att TV-ut på ett standardgrafikkort kan ge problem, men där får någon annan komma med lösningar...
Hur som helst tillverkar Hauppage (säkert andra med men det var hos dem jag kollade) några kort som är tänkta för enklare "datorvideoapparater". De har MPEG2-encoder på kortet, så det borde inte krävas jättemycket av det övriga systemet (inte läst sidorna så jag lovar inget dock!). Observera att jag aldrig använt något av korten, det kort jag har är ett "vanligt" Hauppage-kort, har testat att encoda DivX "on-the-fly", men konstaterat att prestandan inte är så bra att jag inte måste koda om den (dvs jag lyckas koda den i acceptabel kvalitet, men bara i "best-performance-läge", och relativt höga bitrates). Visserligen är min dator inte pinfärsk, men tror en ny inte klarar sig särskilt mycket bättre. Kan lägga till att jag dessutom bara lyckats fånga i full upplösning under W98SE, provat under WXP, men det verkar inte gå...
När det gäller att fånga direkt till hårddisken, utan komprimering, kan jag nog säga att det inte ens är lönt att försöka om du inte har tre-fyra diskar över...
http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr250_datasheet.htm
http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr_datasheet.htm
Du får garanterat inte lika bra bild som i paketet ovan, dessutom ingen möjlighet att föra över till band, men det var budgetsaker du ville ha! 😉
[/TENTAFLYKT]
June 11, 2001
Anledningen till att man använder firewire är att dom flesta dv-kamror använder firewire att ansluta med. Men självklart går det att använda firewire som t.ex. nätverk eller externa lagringsmedia. Du kan tjäna på detta eftersom ett bra firewire-kort oxå kan vara nätverkskort.
Anledningen att man behöver raid är att hårddisken ska hinna med att spela in, utan att var 7:e bildruta "försvinner".
October 7, 2002
Sebbe wrote: Anledningen till att man använder firewire är att dom flesta dv-kamror använder firewire att ansluta med. Men självklart går det att använda firewire som t.ex. nätverk eller externa lagringsmedia. Du kan tjäna på detta eftersom ett bra firewire-kort oxå kan vara nätverkskort.
Anledningen att man behöver raid är att hårddisken ska hinna med att spela in, utan att var 7:e bildruta "försvinner".
Firewire - jo att det kan vara trevligt att ansluta en DV-kamera håller jag nog med om, men det har då inte med dekodning av video att göra!
I vart fall att fånga från ett PVR med hårdvarukomprimering kräver inget särskilt av hårddisken (det var bl a därför jag la länkarna!). Dock kan det ju nog bli problem att använda PVR-kortet om du vill encoda/fånga DV i realtid också. För att vara riktigt ärlig så kan jag i princip nada om DV, men jag antar att det kräver ganska mycket bandbredd...
1 Guest(s)