November 22, 2003
Har satt ihop en dator på komplett. Vet dock inte så mycket om datorer, eller vilka delar som är bra. Skulle uppskatta om man fick lite "tips" om denna konfiguration.
http://huc.hogsby.se/~sh01pon/dator.bmp
Kan som sagt inte mycket, men håller på att lära mig. 🙄
October 31, 2003
för det första: Jävligt fet bmp bild som tar alldeles för lång tid att ladda...
Ok confen då: byt hårddisken mot en western digital med fluid bearings, byt grafikkortet om du ska spela... det är verkligen inget bra kort... byt moderkortet till ett abit: ex nf7-s ver. 2 eller an7, behöver du verkligen så mycket minne ? det är väldigt dyrt... bättre med 2*256 iställe...(för 2*512 alltså)
annars var det inte någe mer att säga... skärm kostar ju beroende på hur bra det är... men hansol verkar ok... processorfläkten är mer ett smakval om man inte ska överklocka. mus och tagentbord lika så...
du kan ju köpa en bättre processor om du vill också... t.ex: en amd 2500+ barton... det är inte så mycket dyrare men du får mycket bättre processor...
det var allt =)
November 22, 2003
Sorry för bmp-bilden!
Vad menas med fluid bearings?
Spelar inte så mycket, spelar för det mesta Quake2 och Counter-Strike.
Vill ha lite mer RAM-minne, anser att 512 är för lite. Men ska se över det där om att ha dubbla 512:or.
Har inte så stora krav på datorn egentligen. Går alltid att uppgradera i framtiden, om det behövs. Använder inte en dator till så mycket. Men vill att den ska arbeta snabbt, därav mycket RAM-minne.
December 5, 2001
Seagte är bra, förstår inte varför nån skulle vilja byta mot WD. Byt grafikkortet mot ett Radeon 9200. Satsa på en Barton-processor istället för 1024MB minne. Sen har du valt en svart låda och allt annat vitt. Det är snyggare med en enhetlig färg
Btw har du högtalare?
November 22, 2003
Sardaukar wrote: Seagte är bra, förstår inte varför nån skulle vilja byta mot WD. Byt grafikkortet mot ett Radeon 9200. Satsa på en Barton-processor istället för 1024MB minne. Sen har du valt en svart låda och allt annat vitt. Det är snyggare med en enhetlig färg
Btw har du högtalare?
Ja, jag har också fått det tipset av en vän som är mycket bra på datordelar osv.
Jag har inte så stora krav på ett bra grafikkort, bara det fungerar.
Jag tycker att det räcker med 1.66 ghz för mina behov, bara jag kan uttnyttja all kraft. Därför har jag valt 1024mb ram för att det ska räcka till.
Har en förstärkare och två högtalare i lagom storlek. Så den frågan löser sig.
November 22, 2003
Nice wrote: Man har stor nytta av 1024MB minne !!!
Men me tanke på att du tänker spela :spy: CS och Q3 så lär 1024 vara i värsta laget.......men vem vet du kanske också upptäcker att det finns betydligt nyare o roligare spel än de gamla liken.
Jag spelar inte bara. Jag använder en del program också, och det märks när man startar programmen att datorn (denna dator som jag har nu) inte har tillräckligt med kraft.
Jag har kanske lite stora krav, men när en dator har stått på några dagar så blir den "slö" I alla fall denna. Vill liksom inte vänta 2-3 sekunder innan den byter explorer-fönster. Några anledningar till varför så mycket RAM.
December 5, 2001
Odehn wrote: [quote=Sardaukar]Seagte är bra, förstår inte varför nån skulle vilja byta mot WD. Byt grafikkortet mot ett Radeon 9200. Satsa på en Barton-processor istället för 1024MB minne. Sen har du valt en svart låda och allt annat vitt. Det är snyggare med en enhetlig färg
Btw har du högtalare?
Ja, jag har också fått det tipset av en vän som är mycket bra på datordelar osv.
Jag tycker att det räcker med 1.66 ghz för mina behov, bara jag kan uttnyttja all kraft. Därför har jag valt 1024mb ram för att det ska räcka till.
Alltså det jag menar är att Radeon 9200 är bättre än FX5200 och kostar lika mycket.
Jo men sen har Barton-kärnan 512kB L2-cache och 333MHz bus jämfört med T-bred som har 256kB L2-cache och 266MHz bus.
November 22, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Odehn][quote=Sardaukar]Seagte är bra, förstår inte varför nån skulle vilja byta mot WD. Byt grafikkortet mot ett Radeon 9200. Satsa på en Barton-processor istället för 1024MB minne. Sen har du valt en svart låda och allt annat vitt. Det är snyggare med en enhetlig färg
Btw har du högtalare?
Alltså det jag menar är att Radeon 9200 är bättre än FX5200 och kostar lika mycket.
Jo men sen har Barton-kärnan 512kB L2-cache och 333MHz bus jämfört med T-bred som har 256kB L2-cache och 266MHz bus.
Okej, får ta mig en titt på grafikkortet. Det är än några månader tills jag ska köpa en dator, men det är lika bra att kolla runt lite redan nu. Så att man vet lite om vad man får för pengarna.
Barton-kärna och T-bred? Är det angående RAM-minnena?
December 5, 2001
Odehn wrote: [quote=Sardaukar][quote=Odehn][quote=Sardaukar]Seagte är bra, förstår inte varför nån skulle vilja byta mot WD. Byt grafikkortet mot ett Radeon 9200. Satsa på en Barton-processor istället för 1024MB minne. Sen har du valt en svart låda och allt annat vitt. Det är snyggare med en enhetlig färg
Btw har du högtalare?
Okej, får ta mig en titt på grafikkortet. Det är än några månader tills jag ska köpa en dator, men det är lika bra att kolla runt lite redan nu. Så att man vet lite om vad man får för pengarna.
Barton-kärna och T-bred? Är det angående RAM-minnena?
heh några månader i datorvärlden är ååååår av utveckling av tja allt annat. Då lär det vara helt andra priser och då kan du säkert köpa ett 9600Pro eller likande.
Asså om du tar 512 i minne och Barton-prolle så får du t.o.m. pengar över och bättre prestanda skulle jag tro.
1 Guest(s)