May 17, 2002
Tjena!
Skullle vilja ha lite hjälp med datorköp, tänkte plocka ihop en dator till mina föräldrar. Det är ingen värstingdator och den skall inte överklockas eftersom jag inte bor där och de inte vet hur.
Min kunskap om datorer är nästan ett år gammal, så det känns som om jag skulle plocka ihop en Volvo 240 åt dem om jag provar på egen hand, fast jag skulle få en ok BMW för samma pengar... så behöver lite hjälp...
Budgeten är flytande, men helst inte över 5 - 7.000:-, mer om nödvändigt. Vad som skall finnas i den är:
* DVD-brännare
* TV-kort (digitalt(för vanlig antenn) eller analogt)
* Ett ok grafikkort, men tetris är nog det mest krävande de kommer spela :), men det ska fungera bra med TV också såklart
* CPU: AMD nånting... 64?? prisvärd eller overkill??
* passande minnen 1GB kanske? inte de snabbaste/dyraste
* låda billig, och moderkort och hd och allt sånt som behövs, processorfläkt mm
kanske en skärm, isåfall en budget på 17 -19" ge gärna exempel på en LCD, tänk på att uppdateringsintervall inte är så viktigt eftersom den inte skall användas till snabba spel, så bara den är skarp och har vettig upplösning så...
Uppskattar jättemycket all hjälp!! 😀
May 17, 2002
Mestadels surfa, jobba, spela lätta spel och kolla tv/bränna DVD, mina systrar kanske spelar nåt tyngre, men antagligen inte så ofta... Så de klarar sig med en ganska enkel dator egentligen, men den skall hålla ett tag, så jag tänkte lägga på lite grejjer som 64-bits kompabilitet inför nästa windows och så, så att de har en ok/halvslö dator då, och inte behöver köpa en ny bara därför...
July 27, 2002
Du ska nog inte behöva en 64bitars inte.
Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX
1x Zalman 80x80x25 38.6/20.6cfm 34.4/20dBA 3pin
Epox EP-8KMM3i KM400 VGA Audio LAN SocketA mATX
AMD Athlon XP2500+ Barton
Spire WhisperRock IV 21dBA
Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz
Maxtor DiamondMax Plus8 6E040L0 40Gb 7200rpm
Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black
NEC ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW Black
Samtron 78E 17"
5200 kr
Sedan får du köpa ett tv-out kort på sidan om.
Detta var paket på måfå, det bästa du kan göra är att kolla igenom lite själv, det är inte svårt.
November 26, 2002
Jag tror nog att det kan vara vettigt att inte satsa på 64-bitars med den budgeten. Du kan få en dator som är snabbare än vad dom behöver med en "gammal" hederlig barton processor. Jag satte ihop denna till farsan i juni i år.
mobo: Nf7-s v2
Prolle: Barton 2500+
Twinmos minne 2x256 pc3200
Geforce 5700LE 256 MB
WD 80 GB
CD-rw lite-on
Med ett billigt men bra chassi med 360w nätagg hamnade jag på drygt 5000:-. Nu körs prollen o original hastighet men jag har testat den i 2,2 GHz och den är stabil i originalspänning. Så, där finns mer att hämta om det behövs. Lägger du till en DVD-brännare och ett TV-kort så har du en bra burk till bra pris och den kommer säkert att klara allt dom behöver och mer därtill.
August 20, 2001
CasO wrote: eftersom detta är en dator för dina föräldrar så tycker jag att du ska köpa en dell....och slippa besväret, går något fel så behöver du inte pilla på datorn utan dell fixar......
dem har erbjudande nu och liknande så passa på...
Jo det är ju ett bra förslag... Tänkte jag inte alls på.
DELLs support kan vara lite klyddig ibland, men man ska ju inte sitta och tänka på att den ska gå sönder 🙂
2 Guest(s)