July 19, 2002
Hej!
Jag är på väg att handla en ny dator och funderar lite kring vad jag kan tänkas behöva.
Jag hade främst tänkt använda den till att redigera film från en digitalvideokamera med. (Har inte firewire tror jag utan bara S-videoutgång). Jag spelar nästan aldrig datorspel och behöver den nästan bara till detta och till vanligt kontorsarbete..
Vad behöver jag för prestanda och speciella komponenter på ett ungefär?
Ni får jättegärna föreslå en konfiguration. (Jag har cirka 10 tusen +-2 tusen ungefär att göra av med).
Tack på förhand till alla som orkar bemöda sig med att hjälpa mig med detta!!
November 27, 2002
det e ju bra med mycke minne så en 512 MB ddr 2700 skulle nog sitta fint.
så om man ska redigera behöver man väl mycket plats på hd:n. Så en 120 gb 7200 rpm passar nog ändamålen. skulle skaffat ett grymt grafikkort osså... om den inte ska byggas själv skulle jag nog vänt mig till komplett.se 😀
January 5, 2002
Ehm, 512MB är för lite för seriös* filmredigering. Jag rekommenderar 1024+ med extremt stark betoning på plusset. Jag hade 1024 för någon vecka sen och blev konstant förbannad för att datorn buffrade över allt på hårddisken när jag satt och redigerade film.
Sen sålde jag det ena minnet och nu gråter jag när jag sätter mig och redigerar 😀
* Seriös: Film som är längre än 2min och som filmas med "riktig" kamera, samt film som man ämnar redigera på något sätt (inte bara lägga rätt scener i rätt ordning etc). Mer basic än man tror, alltså.
Sen bör man, som sagt, ha en stor hårddisk. 10 minuter "rå" film tar cirka 2-2.5 GB i PAL DV-format (720 x 576, 25 fps).
Ett grafikkort är inte speciellt viktigt om man inte hade tänkt spela.
Processorn är dock en viktig del, något snabbt är att föredra på den punkten.
My two cents, som engelsmännen säger.
2 Guest(s)