Datorpaket 12.500kr, råd önskas|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorpaket 12.500kr, råd önskas
rage77
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2006 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett datorpaket jag är på vippen att klicka "köp" på men har fortfarande några frågetecken jag skulle vilja räta ut. 12 lax är ju trots allt väääldigt mycket pengar, åtminstone för undertecknad.

Först paketet jag plockat ihop:
http://www.komplett.se/k/shopl.....A10AB782AD

Låda:
Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
1195.00

Moderkort:
Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16
1995.00

Processor:
AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt
2995.00

CPU fläkt
Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt Socket 478/775/754/939/940
349.00

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram
69.00

RAM Minnen:
Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-4000PT CL3 DIM
2095.00

Hårddisk:
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
795.00

Grafikkort:
XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB GDDR3, PCI-Express, 520/1500Mhz, Tomb R.
2995.00

Totalt 12488.00kr exkl. frakt.

Nu till frågorna: :bok:

1. Som jag förstått det så är Opteron (trots sin prisuppgång?) fortfarande den dualcore processor som är mest prisvärd förutsatt att man överklockar den. Stämmer detta eller anser ni att en annan dualcore processor är mer prisvärd idag?
2. Är en Opteron 170 värd 555kr mer än en Opteron 165 rent prestandamässigt?
3. Angående Moderkortet har jag endast som krav att det ska vara överklockningsvänligt (enkelt eftersom jag är ny på området), bra kylning och tyst. Jag vet inte om det kort jag valt kanske är lite overkill, räcker det med ett Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI kanske? SLI är för övrigt inte viktigt för mig men det verkar som det är mer eller mindre standard på nya kort idag.
4. Ser ni några generella problem med komponenterna, något som kan eller bör förbättras/ändras?

Sen skulle jag vilja avsluta med en generell fråga för att stilla mitt sinne vad gäller tidpunkt för köpet. 😕
Det snackas ju en massa om Intels nya Conroe-processor och att den ska vara så himla bra. Men om man har en dator idag som är lastgammal (5-6 år) och verkligen behöver nånting nytt ska man verkligen vänta på att Conroe lanserar sitt även fast man själv inte tänker köpa Conroe (jag är inte tillräckligt mycket av en hårdvarufantast för att orka nysta i eventuella barnsjukdomar med nya standarder). Är det garanterat att AMD sänker sina priser så väldigt mycket i början av Intels lansering? Om detta nu är fallet när infaller då detta "gyllene datum" då allt rasar i pris?

Tack på förhand!

ThirddOracle
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1043390
May 21, 2006 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Processorn är väldigt bra och jag tycker inte du ska ta en Opty 170 istället eftersom det är i princip samma processor bara det att den är fabriksklockad. De har ju lika mycket cache vilket är bra. Så den processorn är perfekt. Moderkortet är lite overkill enligt mig. 1500kr eller mindre räcker gott och väl. Men ta ett med SLI om du i framtiden vill inhandla ett extra 7900 GT.

rage77
Medlem
1043400
May 21, 2006 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, skulle gärna vilja ha tips på ett annat moderkort då som är överklockningsvänligt (d.v.s. tål överklockning och är enkelt att överklocka eftersom jag är ny på området), bra kylning och tyst. SLI är inte viktigt för mig som sagt 🙂

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1043403
May 21, 2006 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Opteron 165 är mycket bra och prisvärd för överklockaren=rekommenderas.
170:an blir onödig om du har bra nättagg och CPU-kylare.
Körde din lista på Datorbutiken.com och landade på 12380:- (exl frakt).
Två ändringar: 1) Den klart mycket bättre CPU kylaren Scythe Ninja är given för en överklockare. 2) WD Caviar 250GB 16MB hårddisken för att Samsung inte fanns inne + att denna har 16MB cache och är minst lika bra.

http://www.datorbutiken.com/se.....tId=175868

Jag hade däremot bytt till Antecs P180 chassi och slängt in Coolteks 600W nätagg (har dessa själv, grymt chassi och oerhört stabilt nätagg, vilket är mycket viktigt vid överklockning). Dessutom kan du lugnt spara in på att välja ett Asus A8N-SLI Premium istället.
Då landar du på 13075:- men får som sagt ett mycket klart lyft ifråga om chassi, nätagg och CPU kylare (utifrån din originalkonfiguration).

http://www.datorbutiken.com/se.....tId=175871

Om du känner att du kan vänta till juli/augusti så är dock mitt bästa råd att vänta på Conroe. Prestandan och överklockningsmöjligheterna på den arkitukturen kommer ge AMD problem. Barnsjukdomarna behöver du knappast vara rädd för.
Vill du ha datorn innan dess så är ovanstående mina rekommendationer.

PS. Väljer du P180:an och mot förmodan skulle få den gamla frontdörren som kan bukta utåt en del, skicka ett mail till: [email]europe.rma@antec.com[/email] och säg att du vill ha den nya frontdörren som är helt i aluminium (och väldigt solid och rak). Glöm inte att bifoga din faktura (inskannad el.dyl).
Efter ca 1 vecka så kommer då dörren på posten. Mkt smidigt OCH kostnadsfritt.DS

rage77
Medlem
1043405
May 21, 2006 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tusen tack för ditt svar Stege! Det var en rejäl genomgång av mina frågor, uppskattades verkligen! !

Riktigt bra förslag på förbättringar och ändringar, ska kika igenom det ordentligt och ta en funderare.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1043441
May 21, 2006 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag å andra sidan tycker att Asus är helt horribla om man ska börja klocka. Det helt enkelt för att deras BIOS inte är likadana som andra, och därför blir det ytterligare en tillvänjning efter datorbyte. 🙂
Själv hade jag då kört på ett Gigabyte K8N-SLI;
http://www.datorbutiken.com/se.....GIGK8N-SLI
(Billigt? Oja. Men grymt bra, faktiskt, piskar Asus ganska ordentligt, och klockar fint med nytt BIOS, standardbios är oklockbart).
Pengarna du sparar in där hade jag istället lagt på ett X1800XT 512MB, som piskar ett 7900GT ganska duktigt.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320348

rage77
Medlem
1043589
May 22, 2006 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått rådet att byta till CPU-fläkten Scythe Ninja. Vad jag vet har ju Antec ett speciellt luftrör ämnat att forsla bort den varma luften ifrån just CPUn. Förstör man inte den egenskapen om man har en stående CPU-fläkt som skyfflar varmluften sidledes?

Tyvärr Mean så köper jag inte argumentet att Gigabyte klår Asus helt enkelt eftersom jag sett mest goda ord om Asus på diverser sajter. Att deras Bios skulle vara bökigare på något vis rör mig heller inte i ryggen då jag ändå aldrig sysslat med överklockning tidigare och har alltså inga fördomar om hur det "ska se ut".

X1800XT hoppar jag också över eftersom Nvidia dels är billigare och dels kör svalare än ett x1800XT vilket är en fördel om jag även ska klocka grafikkortet.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043663
May 22, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Väljer du Scythe Ninja så tror jag inte du kan använda luftröret på Sonata II.
Dels jobbar den på att flytta luften olika som du påpekar och dels är Ninjan så hög att jag tror du måste plocka bort röret och köra utan. Tror inte detta är något att bry sig om. Luftröret är mest till för att hjälpa dem lite som kör på mer konventionella standardkylningar. Ninjan är så överlägsen dessa kylare så det är bara att plocka bort röret. Då jobbar ninjan åt att föra ut luften mot 120mm fläkten där bak.
Väljer du Antec P180 så är ninjan som klippt och skuren för de två 120mm fläktar som sitter i det övre rummet på detta chassi. Dessa jobbar så bra att du kan skippa fläkten på själva kylaren om du inte överklockar (vilket dock inte är intressant i ditt fall).
Detta var delvis en av orsakerna till varför jag rekommenderade denna CPU kylare och det chassit. Men som sagt, kör ninjan oavsett. 7700AlCu+luftrör kommer kyla sämre (och ljudligare) än ninjan utan luftrör.

Gigabyte gör bra grejor men är generellt inte bättre än Asus imo. Jag har själv aldrig tyckt att BIOS:n på Asus brädor är svår att förstå. Ren vanesak.

Kör du med nVidia, jag har själv Sapphire X1900XTX och ska man stå ut med oväsendet från den kylaren (samma som X1800XT) så ska man få den extra prestandan. Räkna med att byta kylare om du kör med X1800XT
7900GT verkar också vara villigare att överklocka.

Edit: 7900GT:s standardkylare är dock inte av samma eminenta klass som den som sitter på 7900GTX, mao den tycks också leva om en hel del vid belastning. Vill du få bästa luftkylningen för ditt 7900GT så kika på den här: http://www.datorbutiken.com/se.....ALVF900-CU

Blir några hundringar till men det kan det vara värt med tanke på minskad ljudnivå och högre överklockningspotential. Har en själv på ovanstående X1900XTX och den är klart överlägsen standardkylningen.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1043669
May 22, 2006 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska överklocka är nog DFI att rekommendera

rage77
Medlem
1043672
May 22, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svaren! Väldigt givande och intressant. Det för mig in på nya funderingar så man får undersöka allt lite extra. Kul!

Jag har, baserat på några av era synpunkter, plockat ihop ett alternativt paket som visserligen trillar nästan en tusenlapp över budget men det kanske det är värt? Vad tycker ni om denna "uppgradering" från förra paketet, bättre? Magkänslan säger att den här rackarn är het som satan, ett fint uppklockningsmonster för en "nybörjaröverklockare" 😉

http://www.komplett.se/k/shopl.....8883EAE82E

Låda:
Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (Utan nätagg)
1198.00

Nätaggregat:
Hiper Type-R 580W Röd, dubbla fläktar, tyst 18db, 4xSATA, ATX, SLI 20/24pin
798.00

Moderkort:
Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16
1549.00

Processor:
AMD Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt
2995.00

CPU-fläkt:
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU- Kylare, Socket 478/775/754/939/940
598.00

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram
69.00

RAM Minnen:
Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-4000PT CL3 DIM
2095.00

Hårddisk:
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
850.00

Grafikkort:
XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 470/1370Mhz
3149.00

Totalt 13301.00kr exkl frakt

Hmmm, lite billigare på Datorbutiken tydligen...
http://www.datorbutiken.com/se.....tId=175950
12971.00kr

Nätaggregatet har fått finfina betyg i tester och jag har kollat med Komplett och de sa att det var ett av nätaggen som Antec rekommenderar så strömkablarna ska räcka i längd trots aggets placering.
Grafikkortet fick jag byta ner då Komplett tydligen höjde priset på det andra kortet men detta kort kanske går att klocka?
CPU-kylare blev en sån där "sidoblås-variant" med heatpipes eftersom folk envisas med att den är så rackarns bra 😛

Öppen för förslag angående billigare CPU-fläktar men vill gärna ha tillhörande recension och test på de ni föreslår. Känns tryggare när någon "officielt" har testat sakerna så man kan se och läsa sig till för- och nackdelar. =)
Krav är att den ska vara relativt lätt att installera, inte skada moderkort/processor av vikten, kyla bra och vara tyst.

PS: Inte måste väl burken ligga ner om man har en sån horisontell CPU-kylare påskruvad väl? Den tål väl vikten?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043674
May 22, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

DFI är förvisso utpräglade överklockningsbrädor med miljarder inställningar.
Nackdelarna är att det gäller att vara riktigt haj på vad man håller på med.
För mig så ligger DFI:s främsta problem i att de har vissa kompatibilitetsproblem, inte minst på minnessidan samt att rage77 var ute efter en bräda med passiv nordbryggekylning, vilket det till min vetskap är glest med hos DFI.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043687
May 22, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv likadan låda, moderkort och CPU-fläkt som du nu är inne på.
Nej, lådan måste INTE ligga ned, vikten är inga problem.
Zalman 9500 är förmodligen den snyggaste CPU-fläkt som gjorts och dessutom väldigt tyst och effektiv. Vid max (ca 2600 rpm) så låter den dock en aning. Jag är själv intresserad om Ninjan är något bättre, enligt vissa recensioner så tycks så vara fallet.
http://www.silentpcreview.com/.....page5.html

Framförallt så har den en 120mm fläkt mot Zalmans 92mm (=tystare) + att du kan byta ut fläkten på ninjan om du vill. Hursomhelst, bägge tillhör absoluta toppskiktet. Såg att ninjan är 150:- billigare än Zalman på datorbutiken.com. Ta dessa 150:- och lägg på Coolteks 600W. Kablarna i den är också modulära och räcker i en P180 (kör det själv som sagt).
Hiper har jag hört lite för många som har haft en del strul med för att våga rekommendera, nu senast var det en kille som köpte mitt 7800GTX 512MB och fick upp en ruta som sade att graffet inte fick tillräckligt med ström.
Cooltek är ett nytt kvalitetsagg från Tyskland som fått mycket bra recensioner, är själv helnöjd. Hittar än så länge bara några recensioner på tyska men länkar ändå. Kan du inte tyska så fattar du helheten ändå.

http://www.gamezoom.net/artike.....13868.html

http://www.hartware.de/review_568.html

Såg att datorbutiken fått in agget nu igen också.
Kör med datorbutiken så får du också den högre fabriksklockade 7900GT:n till lägre pris än den på komplett.
Jag har handlat mycket på båda ställena och Komplett brukar vara något snabbare på leveransen medans Datorbutiken packar grejorna bättre.
Väntar hellre 1 dag extra och får allt helt och utan skador.
Bäst av allt, Datorbutiken brukar skicka med lite karameller i sina packet.
Lol, tydligen vill dem att datanördar ska vara rundnätta.

Jonas Klar
Member
Medlem
1043689
May 22, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska vi börja snacka kylare, kan jag slänga in Tt Sonic Tower och Big Typhoon. Båda ruskigt prisvärda, kyler riktigt fint. Har Sonic Tower själv, kan kyla min Opteron som jag kör i 3GHz passivt om jag vill... Idle 38 grader, vågade inte riktigt börja pusha där.
Sen kostar den inte mer än 350:- heller, vilket Scythe gör. Vill man vara värst, kör man Noctua, det är riktigt schyssta prylar. Scythe hamnar lite mittemellan i mina ögon.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1043698
May 22, 2006 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Också mycket klara kandidater Mean. Satt själv och kollade på Noctua NH-12. 120mm fläktar får man köpa till men gillade att man kan ha 2 st i en push-pull konfiguration. Kyler som f**n.

http://www.bigbruin.com/review.....=pic33.jpg

Här är en recension i ett P180 chassi..mycket lovande.
http://www.driverheaven.net/re...../index.htm

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1043801
May 23, 2006 - 3:03 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag läst i recensioner runt om och förstått rätt så skall A8N SLI Premium inte vara lika vass i klockning som A8N32 SLI Deluxe är. Vad jag fattat så var ju klockning aktuellt och kan detta vara av vikt när man passerar den gräns som Premiummodellen har.

För ca 50-100kr(Gav 2150kr förra veckan hos shop4memory.com) till så får du trevliga 2GB G-skill GBHZ PC4000 från Irland/England. Jag litar inte riktigt på Corsair då jag själv tänke köpa dessa 4000PT men sett både ömsom vin ömsom vatten i recensionsväg så jag kostade på mig dom extra 100kr för att få nåt jag sett funkar bra ihop med just A8N32 och som lovordas av dom som har dom.

Scythe Ninja SCNJ-1000 PLUS m 120mm fläkt för 375kr hos DB är ju rena fyndet, skulle/tänker ta den framför en Zalman CNPS 9500LED alla dagar då jag vet att den passar A8N32 SLI Deluxe efter att ha läst recension hos silentpcreview på just detta mobo och då hade dom en Ninja samt att den är bättre kylare.
Noctua NH-12 blir felvänd med fläkten blåsandes uppåt på ett A8N32 då sockeln än vänd på det sättet. Blir ju trevligare om den blåser på flänsen för NB/SB. Det är väl det enda jag inte gillar med just den.
I flera recensioner hamnar dessutom även CNPS9500LED som medelmåtta och hyfsad bara i fullvarvsläge, då är en AC Freezer 64Pro bättre och billigare att köpa då den är lika bra/bättre än Zalmanen.
Ang, vikten så sitter den i basen på Noctua och Ninja liksom TT BT mfl andra så att dom väger typ upp till 800g är inget att oroa sig för, medans en Zalman CNPS9500LED är tung även i toppen med större påfrestningar på sockeln.
Är nästan helt säker på att jag läst nånstans nu idagarna om att just dubbla fläktar inte ger någon större effekt på just NH12 än nån enstaka grad till priset av mer oljud.

Jonas Klar
Member
Medlem
1043898
May 23, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamer: Hur bra klockar G.Skill-minnena då? Mina Corsair PC4000 gör 265MHz 3-4-4-0 iaf, inte så dåligt.

Apropå kylaren. Om fläkten blåser uppåt, så måste den suga luft nånstansifrån, och rakt nedanför sockeln brukar ju nordbryggan sitta. Så det kyler NB ändå.

Och ja, Zalman är dyra och kassa, lite kortfattat. 😉

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
1043928
May 23, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Gamer: Hur bra klockar G.Skill-minnena då? Mina Corsair PC4000 gör 265MHz 3-4-4-0 iaf, inte så dåligt.

Apropå kylaren. Om fläkten blåser uppåt, så måste den suga luft nånstansifrån, och rakt nedanför sockeln brukar ju nordbryggan sitta. Så det kyler NB ändå.

Och ja, Zalman är dyra och kassa, lite kortfattat. 😉

270Mhz 3-4-3-6 finns det dom på Techsweden som kör GBHZ i, på Extremesystems är dom uppe i 290MHz 3-4-4-8, jag har haft strul men Nvidas inbyggda nätverkskort som orsakat omstarter sporadiskt så jag har förlorat lite tid samt att jag har dålig och lånad propp så en nyare 3200+ till HTPC-projekt skall testas och se om den funkar bättre=klockar bättre ihop med en Ninja fram tills en X2 kommer i min ägo snart.

Noctua NH-12:
Visst suger NH-12 luften från nordbryggan, men en av finesserna med just A8N32 är ju heatpipen som kyler syd/nordbryggan och drar värmen till flänsen bakom sockeln och då vill man ju att processorfläkten blåser på den, dvs rakt bakåt. Vilket annat moderkort som helst och jag hade inte varit lika bekymrad över hur kylaren vänds eller sockeln är orienterad.
Dock är den mycket bra, inget snack om den saken.
Skulle beställt en NH-12 om det inte vore för just denna lilla detalj för just mitt moderkort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 273
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL