July 29, 2007
Hej alla där ute!
Jag har fått i uppdrag av mina kära föräldrar att hitta en lämlig dator till dem eftersom jag tar med min när jag flyttar.
De ska betala räkningar och surfa på den, så den behöver inte vara så extrem.
Jag tänkte först att jag skulle bygga ihop en dator av lösa delar, men min pappa var inte så på den idén. Garantin räcker väl inte så långt då?
Har ni några tips vad man behöver för saker i en sådan dator samt var man kan köpa den? Några konkreta förslag kanske?
De vill ha Vista och 19" platt skrärm.
Mvh
Guthor
December 27, 2003
det är samma garantivilkor på lösa delar som datorpaket (1-2år. RAM ofta längre - ibland livstid). hos vissa återförsäljare (samt märkesdatorer, Dell, Acer, HP mfl.) kan man köpa extra garanti om man vill ha.
vill man ha en billig sufdator kan AMD AM2 vara en idé med tanke på den senaste tidens prisslakt, en Athon64 3200+ kostar inte ens 500kr i dagsläget och borde funger OK med vista annars finns Dual Core för ca 700-1000kr i lagom hastighet (X2 4800+ för 999kr på Komplett)
1GB RAM ska räcka till Vista, men jag skulle köra minst 1,5 helst 2GB. vilken hastighet som helst går bra eftersom det inte ska spelas något.
En av varje är lagom, annars är 2gb bättre om fortfarande ganska billigt
Hårddisk - SATA2 250GB - 650kr billigaste som fanns inom SATA. Äldre PATA (IDE) finns under 600kr men kolla så att moderkortet stöder det)
Grafikkort. Om det inte ska spelas något är det smart att välja ett moderkort med inbygd VGA. Finns allt möjligt från 450kr uppåt
Samsung gör hyffsade skärmar. 19" LCD 5ms - 1795kr
--------
Annars har komplett hyffsade paket
X2 4000+, 1024MB, VGA, 160GB, DVD±R/RW - 2995kr
bara att köpa skärm/mus/tangentbord/högtalare till
1 Guest(s)