db.com =(|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
db.com =(
simme
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 145
Member Since:
September 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2003 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

tjena.
jag fick idag mina grejjer beställde för någon vecka sen..
beställde epox moderkort
amd xp2100+ och en kylare
och 256ddr ram..
jag valde oxå montering av cpu samt kylare, det kostade 195:-

(Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test. Beställer du moderkort, processor samt processorfläkt kan du beställa denna "artikel" om du vill ha dessa monterade. Då ingår Arctic Silver kylpasta i priset och vi ställer även in moderkortet så att det kör processorn på rätt hastighet. Test ingår också i priset - vi sätter i minnen samt grafikkort och testkör. Du måste beställa lika många "Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test" som "konfigurationer" om du beställer mer än en uppsättning av moderkort+cpu+fläkt.)

så fick jag sakerna omonterade.. Jag valde just det där för jag att jag inte ville montera just processorn och kylaren..

så nu är frågan, hur tror ni att datorbutiken.com gör? tror ni dom ger tillbaka 195:- (inte för att det är så mycket å gnälla över..)
eller skiter dom i det?

har nån annan här blivit blåst av datorbutiken.com? 🙁

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
October 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
265995
February 4, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.

Säger bara lycka till....när det blir strul med db.com så kan du ge dig katten på att det blir STRUL!

Saknar fortfarande mitt MSI mobo...ett garantiärende för mig kostade ett stillestånd på 4 veckor och ett nytt mobo blev det...från Soyo...och en kostnad för mig på 1200 spänn (läs kostnad...).

Vart tog det gamla hederliga "kunden har alltid rätt" vägen? Inte har db.com det som ledord iaf....

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
265996
February 4, 2003 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket att lipa över laugh
Närå, det är klart att du ska ha 200 spänn av dem det ska de nog inte gnälla över. Sen tycker jag även att de ska skicka en tub arctic silver åt dig så du får lite kompensation. Du bör allt lära dig att dra på en kylare själv. Det är ju nästan höjdpunkten i datorbyggandet.

simme
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 145
Member Since:
September 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266003
February 4, 2003 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jooo... men vafan, jag har aldrig monterat en processor å så..
så jag ville inte riskera att sucka den, då lär jag nog få sitta på min p2 400 nåra månader till!!! 🙂

mm min styvfarsa (beställde datorn i hans namn) ska ringa imårrn dit å höra...
fan då blir man lack på datorbutiken....
dom är usla, har hört en massa skit om dom nu..:|
på mirc å så... 🙂

LJunkan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
February 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266025
February 4, 2003 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

när vi ändå är inne på ämnet...
vilka erfarenheter har ni av komplett.se?

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
Member Since:
December 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266031
February 4, 2003 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Komplett är snabba och bra. Beställde ett chassi, en timme senare var grjjerna packade och på väg. Har inte hört någon som haft problem med Komplett som alla har med DB. 😀

Eva01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
Member Since:
December 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266033
February 4, 2003 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

LJunkan wrote: när vi ändå är inne på ämnet...
vilka erfarenheter har ni av komplett.se?

Jag har bra erfarenheter av komplett.se!
Senast jag beställde där ifrån så fick jag min artickel
2 dagar efter att jag hade beställt.
Har hört många andra som tycker bra om dom också!

Eva01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
Member Since:
December 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266044
February 4, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte också fråga en sak, när vi är inne på amnet som
LJunkan skrev.
Vad kan man göra åt saken när dom håller på och felar sådär?
Typ: Man beställer ett mobo t.ex, och så är det fel på det
>> man skickar tillbaka det och begär ett nytt >> får ett helt annat som man inte vill ha.
Vart ska man vända sig?

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
October 18, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266047
February 4, 2003 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

db suger...
Du kan räkna med att om någe blir löst så kommer det att ta tid.
Reklmasions nämnden (felstavat jag vet) är att rekomendera.

Det tog över en månad för mig att få ett nytt mobo.

Och så fattar man inte vad dom säger i sin tele suport. J***a skåningar.

Waiden
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 216
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
266059
February 4, 2003 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

...jag har ju beställt lite prylar därifrån... 🙁
Hoppas att jag slipper trubbel, hatar att behöva ringa och klaga på sånt!

Men är det så att det blir probs, då j**lar!!!

DatorButiken.com
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
January 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266126
February 5, 2003 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nytt mobo, kostnad på 1200:-, 4 veckors stillestånd... Vårt fel? Snyft.. Du vill inte posta ett returnummer här så att vi får möjlighet att ge vår syn på ärendet. Om vi hanterat detta felaktigt kan jag garantera dig att vi kommer att kompensera dig för detta!

Alla som köpt... Usch - ett antal 100000-tals missnöjda kunder är inge bra 😉

TechDept/db
[email]techdept@datorbutiken.com[/email]

Vapo wrote: Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.

Säger bara lycka till....när det blir strul med db.com så kan du ge dig katten på att det blir STRUL!

Saknar fortfarande mitt MSI mobo...ett garantiärende för mig kostade ett stillestånd på 4 veckor och ett nytt mobo blev det...från Soyo...och en kostnad för mig på 1200 spänn (läs kostnad...).

Vart tog det gamla hederliga "kunden har alltid rätt" vägen? Inte har db.com det som ledord iaf....

DatorButiken.com
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
January 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266128
February 5, 2003 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Kul att det snackas om oss.. 😉

Synd bara att gamla oförrätter dyker upp till ytan flera år efter de inträffat, och ofta efter det att vi rättat till problemet. Vi har under ett antal år haft en mycket kraftig tillväxt, vilket tyvärr gett vissa problem både för oss och vissa kunder. Vi står dock _alltid_ beredda att rätta till saker som blivit fel, även i efterskott. Vi har dock ingen möjlighet att göra detta om vi inte uppmärksammas på vad som blivit fel. Att skicka ett mail exvis direkt till mig (techdept@datorbutiken.com) är en bra början!

Detta skall vi självklart lösa på bästa sätt så du slipper "sucka" CPUn!

En tanke är som någon nämnde att vi skickar en tub "Arctic" och att du får ett direktnummer till en av våra tekniker så du kan ringa när du skall montera CPUn om du är osäker.. I annat fall kanske du själv har någon idé för hur vi kan tillse att du blir nöjd med affären i slutändan,

TechDept/db
[email]techdept@datorbutiken.com[/email]

simme wrote: jooo... men vafan, jag har aldrig monterat en processor å så..
så jag ville inte riskera att sucka den, då lär jag nog få sitta på min p2 400 nåra månader till!!! 🙂

mm min styvfarsa (beställde datorn i hans namn) ska ringa imårrn dit å höra...
fan då blir man lack på datorbutiken....
dom är usla, har hört en massa skit om dom nu..:|
på mirc å så... 🙂

DatorButiken.com
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
January 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266129
February 5, 2003 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Var skulle man få ett som man inte vill ha? I vart fall vi byter till samma kort (likadant) om det är fel på det första, och skulle detta inte kunna göras (om kortet utgått eller liknande) så hör vi av oss till kunden och hör vad han/hon vill ha istället!

TechDept/db
[email]techdept@datorbutiken.com[/email]

Eva01 wrote: Jag tänkte också fråga en sak, när vi är inne på amnet som
LJunkan skrev.
Vad kan man göra åt saken när dom håller på och felar sådär?
Typ: Man beställer ett mobo t.ex, och så är det fel på det
>> man skickar tillbaka det och begär ett nytt >> får ett helt annat som man inte vill ha.
Vart ska man vända sig?

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266136
February 5, 2003 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Rätt mycket respekt på att ni har gjort ett konto på NH för att lyssna på era kunder. Det är en början iaf. Jag har hört några klagomål på db i 1år nu. Det var juh typ strul med leveranserna folk som fåt fel grejer osv. Men det har juh avtagit nu, bra jobbat 🙂

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266216
February 5, 2003 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Vapo wrote: Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.

Säger bara lycka till....när det blir strul med db.com så kan du ge dig katten på att det blir STRUL!

Saknar fortfarande mitt MSI mobo...ett garantiärende för mig kostade ett stillestånd på 4 veckor och ett nytt mobo blev det...från Soyo...och en kostnad för mig på 1200 spänn (läs kostnad...).

Vart tog det gamla hederliga "kunden har alltid rätt" vägen? Inte har db.com det som ledord iaf....

Jag har aldrig haft några returproblem med DB. Beställer jämt från dem. Om du får ett nej första gången du mailar, maila igen. Om det inte hjälper ring DB och prata med dem, brukar hjälpa så de förstår din situation, lättare över telefon....

EDIT: Kom på en sak jag var missnöjd med men detta är inget unikt hos DB, detta finns hos alla "data-postorder" företag. Jag tycker att på ett returärende skall ALLTID affären betala frakten fram och tillbaka. Jag går i skolan, har 950 kr att röra mig med på en hel månad. Om 200 kr skall gå bort för att jag skall skicka in någon produkt som gått sönder är det inte mycket kvar.
Kära mamma säger att Ellos eller vad det var för nått betalade frakten när det gällde returärenden, varför kan inte databutikerna göra det?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266217
February 5, 2003 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Måste väl bara få säga i db försvar att det kan f*n inte va lätt att hålla igång en sån verksamhet utan några som helst missöden. Alla företag har ju sina ups-&-downs så att säga, jag är själv på en liten datorbutik uppe i norrland, och det kan vara nog så mycket strul ibland. Ofta så beror problemen på leverantörer & dylikt, vilket inte alltid de som säljer grejerna kan göra nåt åt. Vi sitter ofta i en situation där vi får kompensera kunden för ett strul som uppstått pga att en leverantör tjollrat till det. Vi beställde tex en laddning ddrminnen för ett tag sedan, och det tog nästan en månad innan de kom! När vi ringde dem & frågade vad som var på g, så visade det sig att de inte skickat dom än! Efter diverse hot om att förlora oss som kund så sprang dom ut i lagret & skickade iväg grejerna med en kille som skulle förbi vårt område... Men faktum kvarstår att det inte alltid är butikens fel att saker strular. Jag säger inte att det alltid är nån annans fel, men det händer faktiskt.

Dessutom så försvåras ju saker ytterligare när man beställer saker från andra länder för att hålla ner priserna som rätt många internetbutiker tydligen gör.

Nä nu orkar jag inte skriva mer, ska gå på lunch... Men jag tycker ändå att man inte ska vara FÖR snabb att döma ett företag. Så det så. wink

Waiden
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 216
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
266218
February 5, 2003 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Rätt mycket respekt på att ni har gjort ett konto på NH för att lyssna på era kunder. Det är en början iaf. Jag har hört några klagomål på db i 1år nu. Det var juh typ strul med leveranserna folk som fåt fel grejer osv. Men det har juh avtagit nu, bra jobbat 🙂

WORD!!

Håller med föregående talare!
Bra att ni lämnar ut en speciell email som man kan maila om man fått problem, för att så som det låter på många andra så verkar inte er support funka alltför bra... 🙄

Men om det är så att man växer för snabbt så blir det ju lätt att man inte hänger med att hålla den service som man lovar. Och detta kan vara förödande för ett företag, för skitsnack färdas 10ggr snabbare än "bra" snack. Att reparera ett dåligt rykte tar tid...

När jag hörde talas om DB.se för flera år sen så var den ju inte så stor och det enda jag hörde var att den hade grymt konkurrenskraftiga priser och mkt snabba leveranser och service. Idag hör/ser jag mest att den har bra priser, men tyvärr dålig support, långa leveranser/felaktiga leveranser.

Hoppas innerligt att de förbättras snart, för att med bra service/support och korta leveranser så är man ett väldigt konkurrenskrafigt företag!!

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
October 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266233
February 5, 2003 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

DatorButiken.com wrote: Nytt mobo, kostnad på 1200:-, 4 veckors stillestånd... Vårt fel? Snyft.. Du vill inte posta ett returnummer här så att vi får möjlighet att ge vår syn på ärendet. Om vi hanterat detta felaktigt kan jag garantera dig att vi kommer att kompensera dig för detta!

Alla som köpt... Usch - ett antal 100000-tals missnöjda kunder är inge bra 😉

TechDept/db
[email]techdept@datorbutiken.com[/email]

Ja du herr datorbutiken.com...jag förutsätter att ni behandlar alla era hundratusentals kunder lika? Om ni då vid varje garantiärende försöker skylla problem eller fel på kunden är väl alla era kunder blåsta? Kanske lite hårddraget men faktum är, eller förhoppningsvis var, att det i mitt fall var näst intill stört omöjligt att hävda "kunden har alltid rätt".

All dokumentation jag hade från mitt ärende är borta efter ett HDD byte (köpte inte nya HDDs från Er wink )

I korta drag kan jag dra min story;

Mobo pajja...

Ansöker om RMA...via telefon eftersom datorn e trasig. Personen jag pratade med stressade fram ett RMA och anger returandress.

Packar mobot i vad jag tycker är tillräcklig paketering av en trasig produkt.

Efter två veckor börjar jag igen via telefon - kom ihåg...min dator e trasig så jag kan inte tillgodogöra mig all information etc via er hemsida, att söka svar vad som hänt min försändelse.

Lånar en dator (!...för att kunna hålla kontakt med db.com på ett vettigt sätt...) och får då till svar att retur e nekad pga posten har mosat (totalmosat!) mitt paket på vägen till db.com.

Bla påpekar man att jag inte packat i antistatpåse...det kändes ju mindre aktuellt eftersom mobot redan pajjat. Har ett långt utlägg om ESD problematiken och varför detta ej kunnat påverka produkten i en negativ mening under transport. Det var som att prata med en döv. Ingen respons som visade på att man ville hjälpa till och lösa ärendet.

6-8 mail senare fram och tillbaka ruttnar jag och letar fram en rea-produkt ni säljer ut. Självklart får jag betala frakt på denna och kostanden är uppe i närmare 1200 kr plus att jag delvis användt datorn för ett företags räkning vilken bortfall i kr jag inte räknat in.

Är nu helt rutten på allt vad db.com står för eftersom NI inte någon gång under detta ärende försökt hitta ett alternativt sätt att lösa problemet. Som jag sa tidigare så kunde jag inte läsa exakta retruregler enligt punkter med amballering och ESD skydd (dator e ju pajj).

När jag senare får mitt nybetalda mobo märker jag till min stora förvåning att paketeringen från Er är snarlik den jag använde vid returen av mitt trasiga mobo???!!! Bara missade ESD skyddet skiljer....

Pfff...jaja. Kanske hade jag bara otur? Men jag upplevde en stor ovilja från er att acceptera min ståndpunkt och inte hade ni heller någon större vilja att förse mig med en ny produkt om det inte innebar att betala fullpris plus frakt av mig.

Mycket dåligt.

Men men....sitter nu och tittar på nya delar till en ny dator och det är inte helt omöjligt att jag kommer att köpa en eller ett par delar från Er 🙂

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
October 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266236
February 5, 2003 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle ju skriva att ärendet är från förra sommaren nån gång, bara så att du vet.

Vapo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
October 29, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266239
February 5, 2003 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Måste väl bara få säga i db försvar att det kan f*n inte va lätt att hålla igång en sån verksamhet utan några som helst missöden. Alla företag har ju sina ups-&-downs så att säga, jag är själv på en liten datorbutik uppe i norrland, och det kan vara nog så mycket strul ibland. Ofta så beror problemen på leverantörer & dylikt, vilket inte alltid de som säljer grejerna kan göra nåt åt. Vi sitter ofta i en situation där vi får kompensera kunden för ett strul som uppstått pga att en leverantör tjollrat till det. Vi beställde tex en laddning ddrminnen för ett tag sedan, och det tog nästan en månad innan de kom! När vi ringde dem & frågade vad som var på g, så visade det sig att de inte skickat dom än! Efter diverse hot om att förlora oss som kund så sprang dom ut i lagret & skickade iväg grejerna med en kille som skulle förbi vårt område... Men faktum kvarstår att det inte alltid är butikens fel att saker strular. Jag säger inte att det alltid är nån annans fel, men det händer faktiskt.

Dessutom så försvåras ju saker ytterligare när man beställer saker från andra länder för att hålla ner priserna som rätt många internetbutiker tydligen gör.

Nä nu orkar jag inte skriva mer, ska gå på lunch... Men jag tycker ändå att man inte ska vara FÖR snabb att döma ett företag. Så det så. wink

Just det, självklart finns det massor av faktorer som spelar in...jag har jobbat inom distributionsledet (IT-produkter) i nästan 10 år. Med detta sagt så vet jag vad det innebär med import/export/....men vikten av att hjälpa en kund har alltid fått stått tillbaka för egen (företagets) ekonomisk vinning. Har bland annat jobbat med logisitk/inköp under en fem-års period.....

Med reservation för ev stavfel....nu ska jag äta lunch!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 236
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL