September 15, 2002
tjena.
jag fick idag mina grejjer beställde för någon vecka sen..
beställde epox moderkort
amd xp2100+ och en kylare
och 256ddr ram..
jag valde oxå montering av cpu samt kylare, det kostade 195:-
(Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test. Beställer du moderkort, processor samt processorfläkt kan du beställa denna "artikel" om du vill ha dessa monterade. Då ingår Arctic Silver kylpasta i priset och vi ställer även in moderkortet så att det kör processorn på rätt hastighet. Test ingår också i priset - vi sätter i minnen samt grafikkort och testkör. Du måste beställa lika många "Montering av cpu samt kylare på moderkort inkl. test" som "konfigurationer" om du beställer mer än en uppsättning av moderkort+cpu+fläkt.)
så fick jag sakerna omonterade.. Jag valde just det där för jag att jag inte ville montera just processorn och kylaren..
så nu är frågan, hur tror ni att datorbutiken.com gör? tror ni dom ger tillbaka 195:- (inte för att det är så mycket å gnälla över..)
eller skiter dom i det?
har nån annan här blivit blåst av datorbutiken.com? 🙁
October 29, 2002
Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.
Säger bara lycka till....när det blir strul med db.com så kan du ge dig katten på att det blir STRUL!
Saknar fortfarande mitt MSI mobo...ett garantiärende för mig kostade ett stillestånd på 4 veckor och ett nytt mobo blev det...från Soyo...och en kostnad för mig på 1200 spänn (läs kostnad...).
Vart tog det gamla hederliga "kunden har alltid rätt" vägen? Inte har db.com det som ledord iaf....
May 31, 2002
Mycket att lipa över
Närå, det är klart att du ska ha 200 spänn av dem det ska de nog inte gnälla över. Sen tycker jag även att de ska skicka en tub arctic silver åt dig så du får lite kompensation. Du bör allt lära dig att dra på en kylare själv. Det är ju nästan höjdpunkten i datorbyggandet.
September 15, 2002
jooo... men vafan, jag har aldrig monterat en processor å så..
så jag ville inte riskera att sucka den, då lär jag nog få sitta på min p2 400 nåra månader till!!! 🙂
mm min styvfarsa (beställde datorn i hans namn) ska ringa imårrn dit å höra...
fan då blir man lack på datorbutiken....
dom är usla, har hört en massa skit om dom nu..:|
på mirc å så... 🙂
February 4, 2002
December 25, 2002
LJunkan wrote: när vi ändå är inne på ämnet...
vilka erfarenheter har ni av komplett.se?
Jag har bra erfarenheter av komplett.se!
Senast jag beställde där ifrån så fick jag min artickel
2 dagar efter att jag hade beställt.
Har hört många andra som tycker bra om dom också!
December 25, 2002
Jag tänkte också fråga en sak, när vi är inne på amnet som
LJunkan skrev.
Vad kan man göra åt saken när dom håller på och felar sådär?
Typ: Man beställer ett mobo t.ex, och så är det fel på det
>> man skickar tillbaka det och begär ett nytt >> får ett helt annat som man inte vill ha.
Vart ska man vända sig?
January 22, 2003
January 12, 2001
Nytt mobo, kostnad på 1200:-, 4 veckors stillestånd... Vårt fel? Snyft.. Du vill inte posta ett returnummer här så att vi får möjlighet att ge vår syn på ärendet. Om vi hanterat detta felaktigt kan jag garantera dig att vi kommer att kompensera dig för detta!
Alla som köpt... Usch - ett antal 100000-tals missnöjda kunder är inge bra 😉
TechDept/db
[email]techdept@datorbutiken.com[/email]
Vapo wrote: Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.
Säger bara lycka till....när det blir strul med db.com så kan du ge dig katten på att det blir STRUL!
Saknar fortfarande mitt MSI mobo...ett garantiärende för mig kostade ett stillestånd på 4 veckor och ett nytt mobo blev det...från Soyo...och en kostnad för mig på 1200 spänn (läs kostnad...).
Vart tog det gamla hederliga "kunden har alltid rätt" vägen? Inte har db.com det som ledord iaf....
January 12, 2001
Kul att det snackas om oss.. 😉
Synd bara att gamla oförrätter dyker upp till ytan flera år efter de inträffat, och ofta efter det att vi rättat till problemet. Vi har under ett antal år haft en mycket kraftig tillväxt, vilket tyvärr gett vissa problem både för oss och vissa kunder. Vi står dock _alltid_ beredda att rätta till saker som blivit fel, även i efterskott. Vi har dock ingen möjlighet att göra detta om vi inte uppmärksammas på vad som blivit fel. Att skicka ett mail exvis direkt till mig (techdept@datorbutiken.com) är en bra början!
Detta skall vi självklart lösa på bästa sätt så du slipper "sucka" CPUn!
En tanke är som någon nämnde att vi skickar en tub "Arctic" och att du får ett direktnummer till en av våra tekniker så du kan ringa när du skall montera CPUn om du är osäker.. I annat fall kanske du själv har någon idé för hur vi kan tillse att du blir nöjd med affären i slutändan,
TechDept/db
simme wrote: jooo... men vafan, jag har aldrig monterat en processor å så..
så jag ville inte riskera att sucka den, då lär jag nog få sitta på min p2 400 nåra månader till!!! 🙂mm min styvfarsa (beställde datorn i hans namn) ska ringa imårrn dit å höra...
fan då blir man lack på datorbutiken....
dom är usla, har hört en massa skit om dom nu..:|
på mirc å så... 🙂
January 12, 2001
Var skulle man få ett som man inte vill ha? I vart fall vi byter till samma kort (likadant) om det är fel på det första, och skulle detta inte kunna göras (om kortet utgått eller liknande) så hör vi av oss till kunden och hör vad han/hon vill ha istället!
TechDept/db
Eva01 wrote: Jag tänkte också fråga en sak, när vi är inne på amnet som
LJunkan skrev.
Vad kan man göra åt saken när dom håller på och felar sådär?
Typ: Man beställer ett mobo t.ex, och så är det fel på det
>> man skickar tillbaka det och begär ett nytt >> får ett helt annat som man inte vill ha.
Vart ska man vända sig?
May 23, 2001
Vapo wrote: Alla som har köpt något, någon gång på db.com, har blivit blåsta. Om man hård-drar det på deras urusla kundservice iaf.
Jag har aldrig haft några returproblem med DB. Beställer jämt från dem. Om du får ett nej första gången du mailar, maila igen. Om det inte hjälper ring DB och prata med dem, brukar hjälpa så de förstår din situation, lättare över telefon....
EDIT: Kom på en sak jag var missnöjd med men detta är inget unikt hos DB, detta finns hos alla "data-postorder" företag. Jag tycker att på ett returärende skall ALLTID affären betala frakten fram och tillbaka. Jag går i skolan, har 950 kr att röra mig med på en hel månad. Om 200 kr skall gå bort för att jag skall skicka in någon produkt som gått sönder är det inte mycket kvar.
Kära mamma säger att Ellos eller vad det var för nått betalade frakten när det gällde returärenden, varför kan inte databutikerna göra det?
September 19, 2002
Måste väl bara få säga i db försvar att det kan f*n inte va lätt att hålla igång en sån verksamhet utan några som helst missöden. Alla företag har ju sina ups-&-downs så att säga, jag är själv på en liten datorbutik uppe i norrland, och det kan vara nog så mycket strul ibland. Ofta så beror problemen på leverantörer & dylikt, vilket inte alltid de som säljer grejerna kan göra nåt åt. Vi sitter ofta i en situation där vi får kompensera kunden för ett strul som uppstått pga att en leverantör tjollrat till det. Vi beställde tex en laddning ddrminnen för ett tag sedan, och det tog nästan en månad innan de kom! När vi ringde dem & frågade vad som var på g, så visade det sig att de inte skickat dom än! Efter diverse hot om att förlora oss som kund så sprang dom ut i lagret & skickade iväg grejerna med en kille som skulle förbi vårt område... Men faktum kvarstår att det inte alltid är butikens fel att saker strular. Jag säger inte att det alltid är nån annans fel, men det händer faktiskt.
Dessutom så försvåras ju saker ytterligare när man beställer saker från andra länder för att hålla ner priserna som rätt många internetbutiker tydligen gör.
Nä nu orkar jag inte skriva mer, ska gå på lunch... Men jag tycker ändå att man inte ska vara FÖR snabb att döma ett företag. Så det så.
January 22, 2003
hawkie wrote: Rätt mycket respekt på att ni har gjort ett konto på NH för att lyssna på era kunder. Det är en början iaf. Jag har hört några klagomål på db i 1år nu. Det var juh typ strul med leveranserna folk som fåt fel grejer osv. Men det har juh avtagit nu, bra jobbat 🙂
WORD!!
Håller med föregående talare!
Bra att ni lämnar ut en speciell email som man kan maila om man fått problem, för att så som det låter på många andra så verkar inte er support funka alltför bra... 🙄
Men om det är så att man växer för snabbt så blir det ju lätt att man inte hänger med att hålla den service som man lovar. Och detta kan vara förödande för ett företag, för skitsnack färdas 10ggr snabbare än "bra" snack. Att reparera ett dåligt rykte tar tid...
När jag hörde talas om DB.se för flera år sen så var den ju inte så stor och det enda jag hörde var att den hade grymt konkurrenskraftiga priser och mkt snabba leveranser och service. Idag hör/ser jag mest att den har bra priser, men tyvärr dålig support, långa leveranser/felaktiga leveranser.
Hoppas innerligt att de förbättras snart, för att med bra service/support och korta leveranser så är man ett väldigt konkurrenskrafigt företag!!
October 29, 2002
DatorButiken.com wrote: Nytt mobo, kostnad på 1200:-, 4 veckors stillestånd... Vårt fel? Snyft.. Du vill inte posta ett returnummer här så att vi får möjlighet att ge vår syn på ärendet. Om vi hanterat detta felaktigt kan jag garantera dig att vi kommer att kompensera dig för detta!
Alla som köpt... Usch - ett antal 100000-tals missnöjda kunder är inge bra 😉
TechDept/db
Ja du herr datorbutiken.com...jag förutsätter att ni behandlar alla era hundratusentals kunder lika? Om ni då vid varje garantiärende försöker skylla problem eller fel på kunden är väl alla era kunder blåsta? Kanske lite hårddraget men faktum är, eller förhoppningsvis var, att det i mitt fall var näst intill stört omöjligt att hävda "kunden har alltid rätt".
All dokumentation jag hade från mitt ärende är borta efter ett HDD byte (köpte inte nya HDDs från Er )
I korta drag kan jag dra min story;
Mobo pajja...
Ansöker om RMA...via telefon eftersom datorn e trasig. Personen jag pratade med stressade fram ett RMA och anger returandress.
Packar mobot i vad jag tycker är tillräcklig paketering av en trasig produkt.
Efter två veckor börjar jag igen via telefon - kom ihåg...min dator e trasig så jag kan inte tillgodogöra mig all information etc via er hemsida, att söka svar vad som hänt min försändelse.
Lånar en dator (!...för att kunna hålla kontakt med db.com på ett vettigt sätt...) och får då till svar att retur e nekad pga posten har mosat (totalmosat!) mitt paket på vägen till db.com.
Bla påpekar man att jag inte packat i antistatpåse...det kändes ju mindre aktuellt eftersom mobot redan pajjat. Har ett långt utlägg om ESD problematiken och varför detta ej kunnat påverka produkten i en negativ mening under transport. Det var som att prata med en döv. Ingen respons som visade på att man ville hjälpa till och lösa ärendet.
6-8 mail senare fram och tillbaka ruttnar jag och letar fram en rea-produkt ni säljer ut. Självklart får jag betala frakt på denna och kostanden är uppe i närmare 1200 kr plus att jag delvis användt datorn för ett företags räkning vilken bortfall i kr jag inte räknat in.
Är nu helt rutten på allt vad db.com står för eftersom NI inte någon gång under detta ärende försökt hitta ett alternativt sätt att lösa problemet. Som jag sa tidigare så kunde jag inte läsa exakta retruregler enligt punkter med amballering och ESD skydd (dator e ju pajj).
När jag senare får mitt nybetalda mobo märker jag till min stora förvåning att paketeringen från Er är snarlik den jag använde vid returen av mitt trasiga mobo???!!! Bara missade ESD skyddet skiljer....
Pfff...jaja. Kanske hade jag bara otur? Men jag upplevde en stor ovilja från er att acceptera min ståndpunkt och inte hade ni heller någon större vilja att förse mig med en ny produkt om det inte innebar att betala fullpris plus frakt av mig.
Mycket dåligt.
Men men....sitter nu och tittar på nya delar till en ny dator och det är inte helt omöjligt att jag kommer att köpa en eller ett par delar från Er 🙂
October 29, 2002
[ToMaHaWk wrote: ]Måste väl bara få säga i db försvar att det kan f*n inte va lätt att hålla igång en sån verksamhet utan några som helst missöden. Alla företag har ju sina ups-&-downs så att säga, jag är själv på en liten datorbutik uppe i norrland, och det kan vara nog så mycket strul ibland. Ofta så beror problemen på leverantörer & dylikt, vilket inte alltid de som säljer grejerna kan göra nåt åt. Vi sitter ofta i en situation där vi får kompensera kunden för ett strul som uppstått pga att en leverantör tjollrat till det. Vi beställde tex en laddning ddrminnen för ett tag sedan, och det tog nästan en månad innan de kom! När vi ringde dem & frågade vad som var på g, så visade det sig att de inte skickat dom än! Efter diverse hot om att förlora oss som kund så sprang dom ut i lagret & skickade iväg grejerna med en kille som skulle förbi vårt område... Men faktum kvarstår att det inte alltid är butikens fel att saker strular. Jag säger inte att det alltid är nån annans fel, men det händer faktiskt.
Dessutom så försvåras ju saker ytterligare när man beställer saker från andra länder för att hålla ner priserna som rätt många internetbutiker tydligen gör.
Nä nu orkar jag inte skriva mer, ska gå på lunch... Men jag tycker ändå att man inte ska vara FÖR snabb att döma ett företag. Så det så.
Just det, självklart finns det massor av faktorer som spelar in...jag har jobbat inom distributionsledet (IT-produkter) i nästan 10 år. Med detta sagt så vet jag vad det innebär med import/export/....men vikten av att hjälpa en kund har alltid fått stått tillbaka för egen (företagets) ekonomisk vinning. Har bland annat jobbat med logisitk/inköp under en fem-års period.....
Med reservation för ev stavfel....nu ska jag äta lunch!
2 Guest(s)