August 5, 2001
Jag har tänkt att köpa mig en ny dator snart. Hade tänkt lägga ut runt 15000kr. De jag udrar är om man ska vänta. Alltid när de gäller datorer så är väll svaret på den frågan att man SKA vänta men just nu verkar det i alla fall vara extra bra att vänta ett tag eller vad tycker ni? Verkar vara mycket nytt som är på väg ut.
Spel kommer i andrahand för mig så några extrema grafikkort behövs inte men jag vill självklart att det ska gå att spela de senaste spelen.
I priset behöver jag även en skärm. Har tänkt mig en plattskärm. Någon som har koll på vad man ska välja där?
Ska man satsa på DDR2 och PCIE? SATA2 kanske är onödigt eller?
Funderar också på om det är värt att köpa en 10000rpm Hårddisk att ha som system- och programdisk.
Lite synpunkter hade varit taksamt
MVH DoRsal
October 22, 2002
du har goda tankar du hehe =) precis de jag tänkte göra själv....
men det beror helt enkelt på vad du är ute efter, du vill inte spela mycket men ändå ha en kraftig dator....
så att jaa jag tycker att man borde vänta minst till vintern, då priserna kan sjunka + annat nytt träder in....
gällande hårddisk grejen, tycker du ska köpa 2 st raptor 72gb med ett raid kort och kanske köra raid 0 eller raid 1.....
men det kommer kosta du 😉
lycka till
July 20, 2001
ska du inte spela så skulle jag rekommendera ett Athlon64-system med ett Radeon 9800pro
nått i stil med detta alltså
Athlon 64 28-3200+
nForce3 250GB-modekort (socket 754)
1GB PC3200 minnen med bra timings
Segate 200GB S-Ata
Radeon 9800Pro
eventuellt om du skiter i ljudvolymen så skulle jag rekomendera 2*75GB raptor i raid 0, för absolut bäst prestanda
DDR2, PCI-Express och SATA2 är tekniker som i sig inte kommer ge någon störreprestandavinst innom det närmaste året så dem skulle jag inte orka vänta på
July 17, 2002
DoRsal wrote:
Ska man satsa på DDR2 och PCIE? SATA2 kanske är onödigt eller?
Funderar också på om det är värt att köpa en 10000rpm Hårddisk att ha som system- och programdisk.Lite synpunkter hade varit taksamt
MVH DoRsal
Jag bytte ut det mesta i min dator nu inför DreamHack, men när jag fick igång den visade det sig att den var precis lika slö som den förra (i windows alltså, i spel är skillnaden enorm!). Så det första jag gjorde var att beställa en 10000 RPM SCSI-disk och ett kontrollerkort som jag kan ha som C:, så har jag min freeware på de andra diskarna.
August 5, 2001
Ah det blir dyrt... frågan är om det är värt pengarna för att få den prestandaökning som man får.
En annan fundering är hur mycket ramminne man ska ha. Just nu har jag 512Mb och de är gränsfall vissa gånger så jag funderar på 1024Mb men det blir ju väldigt dyrt om man ska ha DDR2.
Det är verkligen inte lätt att köpa dator nuförtiden.
June 9, 2004
Nja, visst kan du vänta men det kan man ju alltid... Intels nya chipset visade sig vara en besvikels så det är ju inget att vänta på. Nvidias nforce 3 finns redan ute och är väldigt bra. DDR2 är 2% snabbare/långsammare beroende på vad man gör än vanligt DDR med nuvarande fördröjningar. Finns en ny generation grafikkort ute och de flesta verkar vara överens att skillnaden mellan AGP8x och PCI-E kommer vara marginel ganska lång tid framöver. Dollarn ligger ganska lågt just nu så datorprylar är förhållandevis billiga. Köp du ett nforce 3 mobo med 939 och en AMD 64 939 CPU så fort det finns till rimligt pris och ett ATI 9800 pro 128MB och 1GB DDR 3200 med 2-2-2-5 fördröjningar, tror inte du kommer bli besviken. Visst alla talar om uppgraderings möjligheter men hur ofta är det ett problem? I de flesta fall så har man kvar prylarna tills man köper ett helt nytt system i vilket fall. Den i särklass vanligaste uppgraderingen är väl grafikkort, men det lär väl finnas kvar AGP 8x kort ganska länge till, om inte annat begagnade.
May 17, 2004
att vänta på DDR2, SATA2 & PCIE är som att vänta på tomten och sen vakna med en kolbit, waste of time. Pci-e är onödigt, inget som pci har redan kommer bli bättre med pci-e (dock kommer high end bli skilnad på). Grafikkorten imponerar inte än så det värkar inte bli värt det. men vänta dock tills Nvidia har visat upp allt sitt och välj sen vad du ska köpa.
Håller med Ikkitousen på mycket men dock inte allt.
June 9, 2004
Vitamin-C wrote: att vänta på DDR2, SATA2 & PCIE är som att vänta på tomten och sen vakna med en kolbit, waste of time. Pci-e är onödigt, inget som pci har redan kommer bli bättre med pci-e (dock kommer high end bli skilnad på). Grafikkorten imponerar inte än så det värkar inte bli värt det. men vänta dock tills Nvidia har visat upp allt sitt och välj sen vad du ska köpa.
Håller med Ikkitousen på mycket men dock inte allt.
Mjo, tror nog att det är allt
2 Guest(s)