November 19, 2007
Jag är väldigt sugen på att bygga en dator.
Första problemet som jag antar är rätt vanlig,
är att få en bra dator men ändå vara hyfsat billig.
Det är inte att man inte är villig att betala för en bra dator,
utan att få ihop tillräckligt med pengar.
Det hade varit riktigt nice om man kunde bygga en dator för 1500,
men om man till ex bara kan lägga undan 1500 i månaden
så tar det ju jävligt lång tid. (Och vem orkar vänta så länge)
Hade några frågor i en annan del av forumet jag hade skrivit,
men det var nog i helt fel ämne att fråga.
Måste bara säga att jag har sjukt svårt att spara, så min ide var att helt enkelt köpa lite i taget.
Och för att spara ännu mera pengar så kan man ju köpa begagnat.
Visst kan det hända att en begagnad kan vara defekt, men jag tror inte att det är medvetet.
Jag tror man kan säga att den enda skillnaden är att den är använd.
Här på NH ser det väldigt lätt ut, för det verkar som att om någon söker något så kommer det upp något likvärdigt ganska snabbt.
Nu vet jag ju inte hur läget ser ut i nuläget, tillex en leadtek px9800gx2 någon erbjöd sig att sälja för 2300 gör att det ser väldigt lovande ut.
(Fast nu vet jag ju inte vad för kort det är, bara att det var väldigt billigt.)
Sen finns det även en som säljer/sålde en E4300.
Nu kanske man inte tjänar några större pengar,
men att säljaren tydligen ska ha kunnat köra datorn stabilt i
3.6GHz @ 1.45V känns upplyftande.
(Antar att 24/7 räknas som stabilt, och sedan vet jag ju inte hur användningsbara all dem där MHz är.)
Med det sagt hade det varit skönt om någon skulle kunna
ge lite tips på vad som vara bra att göra och tänka på.
Tack i förhand.
MVH
February 12, 2006
ta en titt här http://www.DatorByggarSkolan.se
November 19, 2007
Läste den för ett tag sedan men kanske borde gå igenom den en gång till.
45 nm 8400? Vad kommer det ifrån?
Den jag menar är en 65 nm 1.8GHz
och det blir ju en klock på 200%.
(Är det enda man behöver för att klocka bra kylning och ändra lite inställningar i bios?)
Tycker ni jag ska försöka få tag i grafikkortet?
Såg att även om kortet var värt 5000 på prisjakt
var det nere under 3000 i juli.
Kan bli lättare om jag även betättar om min ekonomi.
Jag har kanske 6000 i nuläget och max 4000 nästa månad.
Tänk bara på att det inte bara är för datorn utan pengar jag ska klara mig på också. (Bara nöjen och beroende dock.)
August 22, 2005
Ge mej lite feedback kring hur livslängden på en C2d prolle, ex vis i E4xxx/E6xxx/E8xxx-serien, kan påverkas av (extrem) överklockning.
Är det vettigt att investera i en begagnad hårdkörd prolle? Exakt vad är det som slits? -Hur märks detta?
Jag är i CU-köpartagen men tvekar på överklockat begagnat.... är min tvekan befogad? Kanske är det klokare att gå ned i prestanda men köpa nytt & oklockat?
March 14, 2001
Den påverkas men det är maginellt och egentligen inget att bry sig om. Har själv gamla processorer som pressats rejält och dessa fungerar lika bra fortfarande.
En processor har en så pass lång livslängd så även om extrem överklockning minskar den med en eller två år är processorns så pass gammal att det kommit nya modeller flera gånger om.
August 22, 2005
"Den [Intel cpu:n] påverkas men det är maginellt och egentligen inget att bry sig om."
"En processor har en så pass lång livslängd så även om extrem överklockning minskar den med en eller två år är processorns så pass gammal att det kommit nya modeller flera gånger om."
Ska kolla om jag har förstått dig rätt. Du menar alltså att en processor håller så pass länge att en livstidsminskning p g a slitage från extrem överklockning (framöver e.ök) egentligen inte är att bry sig om, då en cpu oftast är hopplöst out-of-date innan den går sönder? Ex vis att en för tio år sedan e.ök 486-prolle kanske "lever" kortare tid men vem vill ha en sådan idag fastän den fungerar prima? Och detsamma med dagens e.ök c2d e8600, c2q 9550 o s v om dryga ett decennium.
Om jag utgår från att ditt resonemang är rimligt så betyder det att begagnad e.ök cpu är en relativt klok investering (självklart finns det dock inga garantier). Således om den är en månad, sex månader eller två år gammal spelar egentligen ingen roll rent slitagemässigt.
Vänligen kom med feedback på resonemanget ovan!
November 11, 2007
Om jag utgår från att ditt resonemang är rimligt så betyder det att begagnad e.ök cpu är en relativt klok investering
Klok och klok, den är lika klok som att köpa en oklockad. Det du får utav att den varit extremt överklockad är just vetskapen om att den KAN bli så pass överklockad (om du just söker en prolle som kan överklockas).
1 Guest(s)