September 20, 2001
DigitalTV är på ingång vare sig man vill eller inte, men vad ska man satsa på? Nu har vi bara skogsTV, men farsan vill ha lite fler kanaler, så vi funderar på boxer. Skaffar man boxer, så påverkas man väll inte av att det analoga nätet släcks?
DigitalTV som kommer nu är väll inte HD? Vad är det för specs på den som kommer nu?
December 5, 2001
Specen på digital-tv är ungefär som en DVD av sämre kvalitet.
*Edit* Kan variera ganska kraftigt mellan kanalerna. Canal+ och SVT har rätt schysst bild, medan Eurosport är katastrof.
Boxer är ju digital-tv. Såklart det inte påverkas av det analoga 🙂
Kör själv med Boxer fast jag bor i lägenhet med Comhem. Som sagt, man får både 3:an och 5:an i digital form och sen är det hyffsat billigt. De viktigaste kanalerna finns, och för 140:- extra i månaden får man Canal+ 3 viktigaste kanaler.
Sen att man kan ta med sig prylarna och titta överallt gör ju inte saken sämre 🙂
Canal+ har börjat sända en HD-kanal, men det är via satellit.
September 20, 2001
Så för att sammanfatta är det lika bara att skaffa boxer,så kommer man billigast undan både nu och i framtiden, om man vill ha kanal 1-5 dvs. Sänds Boxer via Tv-antennen eller parabol? Behöver man inte byta antennen senare isf om den sänds via den?
Jag antar att man behöver helt nya grejer ändå när HD kommer, men det ligger ett tag frammåt, så det är la bara att ignorera.
July 23, 2005
December 5, 2001
exstaz wrote: Det finns digitalboxar som man kan ha utan abonemang. Elgiganten säljer den som har blivit bäst i test överallt. Det finns även tv apparater med inbygd digital decoder dock väldigt få moddeler och dom som har kanske inte är världens bästa.
Jo men då får man ju bara de okodade kanalerna. SVT och TV4.
July 23, 2005
tyvär ja... Så som läget är nu så är det ingen ide att köpa en box för endast okodade kanaler eftersom inte alla ligger på det digitala nätet än... Så en boxer är väll att satsa på om man inte kör suroundljud hemma. Isåfall är det comhem (rätta mig om jag har fel) som sänder med soround ljud också.
December 5, 2001
exstaz wrote: tyvär ja... Så som läget är nu så är det ingen ide att köpa en box för endast okodade kanaler eftersom inte alla ligger på det digitala nätet än... Så en boxer är väll att satsa på om man inte kör suroundljud hemma. Isåfall är det comhem (rätta mig om jag har fel) som sänder med soround ljud också.
Det är väl endast Canal+-kanalerna som har surround?
SVT sände i surround i våras när melodifestivalerna gick på Boxer. Såvisst sänder de surround på Boxer också.
July 23, 2005
May 28, 2003
Sardaukar vetareN =)
SVTs program plus hade en ganska så bra, men allt för kort frågestund om digitaltv, deras information på nätet kan vara bra att kolla igenom.
Min erfarenhet av själva digitala sändningen är blandad. Vi har i mitt hus en stark signal och våran anten är kanske 3 år gammal, vi bor nära ett flygfält så de kanske kommer störningar därifrån ibland. Men iaf, ibland när man kollar blir det hack i ljudet och bild, som om man hade dåligt codex på en film ifrån datorn. Vädret kan störa mycket, lite regn och blås gör att bilden och ljud kan komma konstigt.
Själva boxern som vi har är slö av sig, det tar flera sekunder att byta kanal vilket är störande, dock tar det lång tid när vi hade skogstv pga av plasmatv. Men LCD teven som vi har är också seg att byta kanal och det är samma model på box.
Sen har vi också ett hemmabio system som inte riktigt vill funka tillsammans med boxer & teve, man får ofta stänga av boxerna 2 gånger innan det börjar funka tillsammans. Vi har prövat koppla kablarna på flera olika sätt.
Sen får man Många skit kanaler måste jag säga, så man ska inte stirra sig blind på antalet kanaler man får tillsammans med ett packet, utan verkligen tänka efter vad som sänds på dom och vad man kommer kolla på.
1 Guest(s)