September 15, 2003
OfflineHej alla glada!
Det var ett tag sedan jag skrev på det kära nordichardware's forum. Många år sedan jag var med och arbetade som admin här - kul gäng 🙂 Är Daniel kvar tro?
Nåja, så glad är jag inte just nu, och det är möjligt att denna tråd inte riktigt hör hemma här utan snarare i en avdelning titulerad "Konsumenträtt", men jag tycker att jag som gammal hårdvarunörd blivit orättfärdigt behandlat en gång för mycket av det en gång av mig så favoriserade Dustinhome och anser det som min plikt att föra denna varnande erfarenhet vidare.
Sen något år eller två tillbaka har jag märkt en attitydsförändring hos Dustin som jag inte märkt av tidigare då jag nästan uteslutande införskaffat mina prylar därifrån. Har hela tiden resonerat att det är värt några kronor extra för att få en bättre service, och det har definitivt stämt tidigare, men detta har jag upplevt förändrats på sistone och jag undrar om det finns fler som har blivit varse denna olyckliga metamorfos.
Jag har det senaste året haft två ärenden:
1. Gällde en intel-hårddisk (ssd serie 330) som helt plötsligt fick för sig att försvinna. Jag uppgav då för dustin att jag prövat installera den i externt usb chassi, i en laptop, och i en stationär pc, både med mac och windows som operativsystem. Inte ens i bios så syns hårddisken. Trots denna extensiva felsökning från min sida så tvingade de mig att gå via intels kundtjänst och i annat fall hotas med att betala en felsökningsavgift. Det kanske hade varit ok om det inte vore för det faktum att intel inte har någon svensk kundtjänst utan du är tvungen att tala engelska med nån amerikan/indier. Visst kan jag engelska, men för de som inte är så bevandrade i detta språk - speciellt vad gäller tekniska uttryck - så tycker jag det är oerhört magstarkt av dem att tvinga en gå via den kanalen för att kunna reklamera en produkt som uppenbart är sönder.
2. Nyligen beställde jag en router från asus (rt-n65u) från dustin med två usb 3.0 ingångar med avsikt att koppla två externa hårddiskar till den för backup av både min PC och min Mac (som självfallet använder Time Machine för detta ändamål). Vid test visade det sig att HFS+ filsystem (som är det enda som fungerar med Mac och Time Machin) inte stöds av routern, information som saknades i produktbeskrivningen och därmed gjorde produkten fullständigt oanvändbar för mig.
Reklamationen inkom exakt 2 veckor efter mottagandet. Först dröjer svaret en hel vecka, och när deras representant Annica M äntligen behagar svara så påstår hon att för återköp så har tiden gått ut eftersom beställningen gjordes tidigare än så. Tydligen har hon inte läst på eller så är hon fullt medveten om lagen men försöker utnyttja okunskap hos deras kunder så att de inte nyttjar sin rätt.
Dessutom anser hon att om jag partitionerar hårddisken till NTFS/Ext3 så ska den kunna användas av Mac, men med dessa filsystem kan jag inte använda Time Machine vilket de facto är det backupsystem man använder till Mac och kan man förmoda är den vanligaste funktionen man vill åt när man kopplar en hårddisk till en router. Om en vara påstås fungera med Mac, då antas att den ska fungera FULLT UT, dvs. med alla relevanta funktioner där Time Machine är oerhört central.
Det är en synnerligen sniken attityd som jag alltså inte är van vid när det gäller dustin. Här är de helt bekväma att för en i sammanhanget struntsumma alienera och antagonisera en gammal trogen kund som varje år gör avsevärda inköp av elektronik. Jag blev väldigt förvånad när jag såg dem på PLUS där de hade trilskats oerhört med en äldre persons rätt att få en fungerande laptop och trodde det var en enskild miss, men jag börjar mer och mer inse att det skett radikala förändringar i deras företagspolicy. Återstår att se om jag har rätt - vi får se hur de hanterar ärendet, jag återkommer.
January 9, 2004
OfflineDet låter ju verkligen som om du fått prata med fel folk. Jag ar alltid haft bra erfarenheter av Dustin faktiskt. Dock så är det ju i företagsammanhang, och då kanske det är andra saker som gäller?
Angående din HDD i din router så ska inte filsystemet spela någon roll. Det är bara routern som ska prata med den, dvs du borde köra nått linux grejs i stil med Ext4. Överföringen från din MAC körs med AFP, Appletalk, SMB/CIFS eller vad du nu vill köra 🙂
September 15, 2003
Offline-Tjalve-;1286890 wrote: Det låter ju verkligen som om du fått prata med fel folk. Jag ar alltid haft bra erfarenheter av Dustin faktiskt. Dock så är det ju i företagsammanhang, och då kanske det är andra saker som gäller?
Angående din HDD i din router så ska inte filsystemet spela någon roll. Det är bara routern som ska prata med den, dvs du borde köra nått linux grejs i stil med Ext4. Överföringen från din MAC körs med AFP, Appletalk, SMB/CIFS eller vad du nu vill köra 🙂
Antar att de vårdar sina företagskunder på ett annat sätt än sina privatkunder.
Tyvärr så handlar det ju om en extern hårddisk som ska kunna användas (med Time Machine) av min mac även när den inte är kopplad till routern vilket kräver HFS+.
September 15, 2003
OfflineViking1962;1286889 wrote: Jag har handlat där många gånger. Har dock sluppit lämna tillbaka något pga av fel på hårdvaran, men det kan vara bra att veta hur dom egentligen är.
Jo, det är ju inte förän man får problem som man upptäcker hur de egentligen är. Men som sagt, jag har tidigare haft goda erfarenheter av dem men det är alltså på senare år (1-2) som de börjat betett sig såhär - åtminstone mot mig.
January 9, 2004
Offline_Danneman_;1286891 wrote: Antar att de vårdar sina företagskunder på ett annat sätt än sina privatkunder.
Tyvärr så handlar det ju om en extern hårddisk som ska kunna användas (med Time Machine) av min mac även när den inte är kopplad till routern vilket kräver NFS+.
Aha jag fattade inte att du skulle köra den både i routern och direkt i MACen. Jag tror faktiskt att stödet för NFS+ är väldigt begränsat :/
May 14, 2003
OfflineVet inte riktigt hur det är med deras support, det enda ärendet jag hade var dvd skivor inspelningsbara som var felaktiga, dvs produktionsfel som man kunde se med ett blått streck över varje skiva. Efter lite påpekande gick de med på att byta.
Det jag däremot har märkt är att kompetensen gällande hårdvara har minskat. Saker som vilka minnen som passar till en produkt kan de inte svara, utan man måste själv sitta i timtal och leta. Brukar ju annars vara så att suport tex har saker "kopplade" så de ser snabbt vad som passar med varandra. Dvs köper jag en dator så länkas de delar som passar med den. Mitt problem var att det stod på "internet" att man kunde ha mer minne och att det var samma maskin som den nya och att man skulle kunna uppgradera, men på deras sida så gick det absolut inte att uppgradera etc. Vilket gör att man som kund blir lite osäker om vad som gäller. Men efter att ha tittat så köpte jag de minnerna jag hade läst om skulle fungera, vilket det gjorde.
Har som sagt påpekat bristerna i deras mjukvara och hur det ska länka detta, men det verkar inte så intresserade av det, mitt argument var att de kunde tjäna mer pengar på det. Men pengar kanske inte är så viktigt när man har ett företag ^^
Tyvärr är inte dustin ett undantag, tittar man på de lokal affärerna i närområdet så lider dessa av ett flertal brister. Dessa brister är oftast väldigt enkla att ändra på. Dock måste viljan finnas.
Kan tex ta ett exempel från en handlar som säljer produkter utan att nämna vilken, iallafall så har de ställt förbrukningsvaror längst in i butiken vilket gör att när kunden kommer till kassan så underviker faktiskt handlaren att sälja mer.
Så ja dustin har blivit sämre kunskapsmässigt.
Nu ska jag sluta klaga, har skickat in mängder av förslag till företag, vilka oftast har ändrat sina brister, dock utan man får något tillbaka. Jag brukar ha högra krav som ett skriftligt omdömme etc. Det hela slutar oftast med att de tackar för hjälpen, gör förändringen, sen hör man inte mer. Om man hör av dem så vill de ha fler förslag dock blir det tyst, när man säger att man först vill ha intyget från dem, sen kan man ge förslag. Ibland är det jobbigt för företag att tjäna mer pengar från personer som ger gratis ideer när man måste betala med några rader text ^^. Nu förtiden brukar jag svara på enkäter som företagen skickar ut efter att man har köpt att ska dessa fyllas i så ska jag ha betalt : )
Kanske inte riktigt höll mig inom ämnet men endå, ville visaatt problemet oftast är större än det som syns, gällande viljan att följa marknaden, dvs oss kunder.
/n0pax
September 15, 2003
OfflineJa, tyvärr. Men med tanke på att det är en konsumentprodukt och att fler och fler använder mac numera så kan man förvänta sig ett sådant stöd. Tänk dig om NTFS inte stöddes? Vilket ramaskri det hade blivit 🙂
Har försökt hitta en NAS som har stöd för det på externa hårddiskar, och det verkar bara som qnap har det. Nu vet man ju att det är en fälla man kan gå i så jag har gjort ordentliga efterforskningar denna gång, men vad gällde routern så fanns ingen sån information att tillgå alls.
September 15, 2003
Offlinen0pax;1286894 wrote: Vet inte riktigt hur det är med deras support, det enda ärendet jag hade var dvd skivor inspelningsbara som var felaktiga, dvs produktionsfel som man kunde se med ett blått streck över varje skiva. Efter lite påpekande gick de med på att byta.
Det jag däremot har märkt är att kompetensen gällande hårdvara har minskat. Saker som vilka minnen som passar till en produkt kan de inte svara, utan man måste själv sitta i timtal och leta. Brukar ju annars vara så att suport tex har saker "kopplade" så de ser snabbt vad som passar med varandra. Dvs köper jag en dator så länkas de delar som passar med den. Mitt problem var att det stod på "internet" att man kunde ha mer minne och att det var samma maskin som den nya och att man skulle kunna uppgradera, men på deras sida så gick det absolut inte att uppgradera etc. Vilket gör att man som kund blir lite osäker om vad som gäller. Men efter att ha tittat så köpte jag de minnerna jag hade läst om skulle fungera, vilket det gjorde.
Har som sagt påpekat bristerna i deras mjukvara och hur det ska länka detta, men det verkar inte så intresserade av det, mitt argument var att de kunde tjäna mer pengar på det. Men pengar kanske inte är så viktigt när man har ett företag ^^
Tyvärr är inte dustin ett undantag, tittar man på de lokal affärerna i närområdet så lider dessa av ett flertal brister. Dessa brister är oftast väldigt enkla att ändra på. Dock måste viljan finnas.
Kan tex ta ett exempel från en handlar som säljer produkter utan att nämna vilken, iallafall så har de ställt förbrukningsvaror längst in i butiken vilket gör att när kunden kommer till kassan så underviker faktiskt handlaren att sälja mer.
Så ja dustin har blivit sämre kunskapsmässigt.
Nu ska jag sluta klaga, har skickat in mängder av förslag till företag, vilka oftast har ändrat sina brister, dock utan man får något tillbaka. Jag brukar ha högra krav som ett skriftligt omdömme etc. Det hela slutar oftast med att de tackar för hjälpen, gör förändringen, sen hör man inte mer. Om man hör av dem så vill de ha fler förslag dock blir det tyst, när man säger att man först vill ha intyget från dem, sen kan man ge förslag. Ibland är det jobbigt för företag att tjäna mer pengar från personer som ger gratis ideer när man måste betala med några rader text ^^. Nu förtiden brukar jag svara på enkäter som företagen skickar ut efter att man har köpt att ska dessa fyllas i så ska jag ha betalt : )
Kanske inte riktigt höll mig inom ämnet men endå, ville visaatt problemet oftast är större än det som syns, gällande viljan att följa marknaden, dvs oss kunder.
/n0pax
Jo, lite trist bara att dustin som har varit ett företag jag litat på länge ska gå samma väg som exempelvis komplett (som allmänt känt är horribelt vad gäller kundtjänst m.m.).
Och frågan är väl hur många som klagar så utförligt som en själv på offentliga ställen som detta och andra forum + konsumentsajter i övrigt. De kanske har beräknat kostnaden för dessa eventuella klagomål som tillräckligt låg i förhållande till kostnaden för en mer tillmötesgående kundpolicy.
Visst, i mitt fall behåller de eventuellt vinsten av en hårddisk och en router till ett sammanlagt värde av runt 2000 kr och går i framtiden miste om minst 30 tusen som jag lägger per år på elektronik, och mitt klagomål kommer nog att dra ner på antalet beställningar till en icke oansenlig summa, men på det stora hela så kanske de har beräknat att det är värt den kostnaden eftersom de i förväg har svårt att kalkylera vem som kommer att slå bakut. Det är väl bara en liten procent. Ruttet och cyniskt.
February 12, 2003
OfflineJag köpte en Iomega Boxee TV för ett tag sedan. Den sög getarsle, fick fraktsedel för att skicka tillbaks den, så långt är ju allt normalt (med Dustin, inte många andra som bjuder på en fraktlapp). Packade ihop allt och hittade någon dag senare en påse med manualer och grejer som jag glömde skicka med - fick i samma veva ett mail med "Manual saknas - återköp OK" trots det. Så jag är nöjd.
September 15, 2003
OfflineMean Machine;1286897 wrote: Jag köpte en Iomega Boxee TV för ett tag sedan. Den sög getarsle, fick fraktsedel för att skicka tillbaks den, så långt är ju allt normalt (med Dustin, inte många andra som bjuder på en fraktlapp). Packade ihop allt och hittade någon dag senare en påse med manualer och grejer som jag glömde skicka med - fick i samma veva ett mail med "Manual saknas - återköp OK" trots det. Så jag är nöjd.
Du skojar!? Har du något ordernummer (behöver inte vara några personuppgifter) jag skulle kunna åberopa för att hävda att de särbehandlat mitt ärende särskilt illa i jämförelse med någon annan?
February 12, 2003
OfflineJag skojar icke. Bekräftelsen på returen tog dock någon dag (minns att det var längre än jag väntade mig), men det var precis i början av julhandeln också, så rätt förståeligt. Så ja, jag vet inte. Jag har aldrig haft några problem, men jag har heller inte haft mycket med deras kundtjänst att göra.
January 12, 2004
OfflineTittat igenom produktsidan på Dustin två gånger nu, jag kan för mitt liv inte se att de utlovar support till Mac någonstans.
De skriver,
"Med SuperSpeed USB 3.0-anslutning av enheter, FTP-, SAMBA-, UPnP AV-servrar och DLNA, ger RT-N65U bättre datadelning och anslutningsmöjligheter. Ladda ner filer via HTTP, FTP och P2P till ett routeranslutet USB-minne dygnet runt – även utan en dator. De två USB 3.0-portarna kan även användas för anslutning till nätverksskrivare och filservrar så att du kan utföra flera saker samtidigt."
"Dubbla SuperSpeed USB 3.0-portar förbättrar fildelning och anslutning till enheter, FTP-, SAMBA-, UPnP AV-servrar och DLNA-konfigurationer."
"Download Master DLNA-kompatibilitet gör att du kan ladda ner och spela upp multimediafiler lagrade på en routeransluten USB-lagringsenhet på DLNA-kompatibla enheter som datorer, surfplattor, PS3, Xbox eller en smart-tv."
Kanske de har ändrat informationen sen du köpte den.
Men de har fortfarande bara utlovat fildelning och uppspelning av mediafiler. Fungerar det att göra backup med så är det väl mer än utlovat. Att det inte går att koppla en hårddisk för backup för att senare koppla loss hårddisken för att använda direkt till datorn tycker jag är ganska uppenbart. Routers du kan koppla en hårddisk till fungerar som en sorts nas, även om hårddisken är monterad utanför. Att jag inte kan köpa en valfri nas, montera en hårddisk och använda allsköns funktioner i för att sen ta ut hårddisken igen och ha full åtkomst till alla filer i en windows dator tycker jag iaf är uppenbart. Vet inte om det finns en enda, hade jag haft det specifika kravet på funktion hade jag gjort efterforskning innan jag köpt.
Att det inte står att det inte går betyder inte att man kan anta att gör det oavsett hur vanligt/nödvänligt du än tycker mac och backup funktionen än är.
September 15, 2003
OfflineMev;1286901 wrote: Tittat igenom produktsidan på Dustin två gånger nu, jag kan för mitt liv inte se att de utlovar support till Mac någonstans.
De skriver,
"Med SuperSpeed USB 3.0-anslutning av enheter, FTP-, SAMBA-, UPnP AV-servrar och DLNA, ger RT-N65U bättre datadelning och anslutningsmöjligheter. Ladda ner filer via HTTP, FTP och P2P till ett routeranslutet USB-minne dygnet runt – även utan en dator. De två USB 3.0-portarna kan även användas för anslutning till nätverksskrivare och filservrar så att du kan utföra flera saker samtidigt.""Dubbla SuperSpeed USB 3.0-portar förbättrar fildelning och anslutning till enheter, FTP-, SAMBA-, UPnP AV-servrar och DLNA-konfigurationer."
"Download Master DLNA-kompatibilitet gör att du kan ladda ner och spela upp multimediafiler lagrade på en routeransluten USB-lagringsenhet på DLNA-kompatibla enheter som datorer, surfplattor, PS3, Xbox eller en smart-tv."
Kanske de har ändrat informationen sen du köpte den.
Men de har fortfarande bara utlovat fildelning och uppspelning av mediafiler. Fungerar det att göra backup med så är det väl mer än utlovat. Att det inte går att koppla en hårddisk för backup för att senare koppla loss hårddisken för att använda direkt till datorn tycker jag är ganska uppenbart. Routers du kan koppla en hårddisk till fungerar som en sorts nas, även om hårddisken är monterad utanför. Att jag inte kan köpa en valfri nas, montera en hårddisk och använda allsköns funktioner i för att sen ta ut hårddisken igen och ha full åtkomst till alla filer i en windows dator tycker jag iaf är uppenbart. Vet inte om det finns en enda, hade jag haft det specifika kravet på funktion hade jag gjort efterforskning innan jag köpt.
Att det inte står att det inte går betyder inte att man kan anta att gör det oavsett hur vanligt/nödvänligt du än tycker mac och backup funktionen än är.
Det är skillnad på en nas där man specifikt köper interna hårddiskar och installerar i den. Där förväntas man inte montera loss dessa på samma sätt och använda som externa lagringsenheter till ens dator direkt via usb senare. Men vilket typ av hårddisk tror du gemene man kopplar in till routern? Den externa som de har liggandes förstås. Och om de använder sig av mac så är den formatterad som NFS+, vilket alltså inte fungerar. Med lite sunt förnuft och inte bara paragrafryttande petighet, tycker du verkligen att de har informerat en tillräckligt då?
January 9, 2004
Offline_Danneman_;1286895 wrote: Ja, tyvärr. Men med tanke på att det är en konsumentprodukt och att fler och fler använder mac numera så kan man förvänta sig ett sådant stöd. Tänk dig om NTFS inte stöddes? Vilket ramaskri det hade blivit 🙂
Har försökt hitta en NAS som har stöd för det på externa hårddiskar, och det verkar bara som qnap har det. Nu vet man ju att det är en fälla man kan gå i så jag har gjort ordentliga efterforskningar denna gång, men vad gällde routern så fanns ingen sån information att tillgå alls.
Jo men det beror nog på att 90% av alla datorer fortfarande kör Windows, så det har nog med det att göra :). men visst. Vare sig NFS+ eller NTFS är bra filsystsem utaför sina ekosystem. Jag hade vart glad om alla gick över till ZFS eller nått. Den världen kommer vi dock alrig att få se.
Men kan du inte alltid ha den exetran disken kopplad till routern då? Strunta i att koppla in den i MACen. Sen delar du ut den exteran disken med AFP eller SMB och sen kör du timemachine till dendär den sitter i routern. Borde inte vara några problem?
August 17, 2001
OfflineKöpte några HDMI-kablar från Dustin innan jul och när jag kopplat och haft mig hemma då blev det en över så jag begärde återköp. De satte in pengarna direkt och ville inte ens ha tillbaka kabeln.
Köpte också ett par hörlurar till min fru i julklapp till hennes HTC. Men hon tyckte de fungerade så dåligt, dessutom brusade det till ibland när man tryckte på knapparna. Reklamerade dem och inte heller denna gång ville de ha tillbaka dem utan skickade ut ett par nya direkt.
Mig har de kvar som kund i alla fall 🙂
September 15, 2003
Offline-Tjalve-;1286903 wrote: Jo men det beror nog på att 90% av alla datorer fortfarande kör Windows, så det har nog med det att göra :). men visst. Vare sig NFS+ eller NTFS är bra filsystsem utaför sina ekosystem. Jag hade vart glad om alla gick över till ZFS eller nått. Den världen kommer vi dock alrig att få se.
Men kan du inte alltid ha den exetran disken kopplad till routern då? Strunta i att koppla in den i MACen. Sen delar du ut den exteran disken med AFP eller SMB och sen kör du timemachine till dendär den sitter i routern. Borde inte vara några problem?
Tyvärr så kan jag inte det - jag behöver vara mobil, och den måste med ibland 🙁
Jag vill bara påpeka att jag slarvat och skrivit NFS+ istället för HFS+ konsekvent i hela tråden. Ber om ursäkt om det har förvirrat någon. HFS+ är alltså Mac's filsystem, dvs. det som brukar anges med "Mac OS Extended (Journaled)" när man formatterar hårddisken.
September 15, 2003
OfflineMarquzz;1286912 wrote: Köpte några HDMI-kablar från Dustin innan jul och när jag kopplat och haft mig hemma då blev det en över så jag begärde återköp. De satte in pengarna direkt och ville inte ens ha tillbaka kabeln.
Köpte också ett par hörlurar till min fru i julklapp till hennes HTC. Men hon tyckte de fungerade så dåligt, dessutom brusade det till ibland när man tryckte på knapparna. Reklamerade dem och inte heller denna gång ville de ha tillbaka dem utan skickade ut ett par nya direkt.
Mig har de kvar som kund i alla fall 🙂
Trevligt. Var det Annica M du pratade med?
September 15, 2003
OfflineHar fått ett slutgiltigt svar från dustin angående Asus routern. Min tanke var att eftersom jag i efterhand tvingades leta information själv som bekräftade eller dementerade stödet av en extern hd med filsystemet HFS+ (vilket gjordes till asus kundtjänst), och jag sedan rekommenderades leta vidare för att se om de alternativa filsystemen som föreslogs stödde Time Machine, och detta drog ut på tiden och gick några dagar över ångerrätten så borde väl de ha förståelse för det. Men nejdå.
Som en sista slap in the face så hänvisades jag till Dustins kundombudsman. Herregud, vad är egentligen syftet för ett företag att sätta upp en kundombudsman? Han är ju betald av samma firma, ska man förvänta sig ett objektivt omdöme från honom som om han vore konsumentombudsmannen? Jag förmodar att det bara handlar om att förvirra oinformerade kunder så att de lämnar sina klagomål där istället för att gå vidare med ärendet till den riktiga konsumentombudsmannen. För att bekräfta detta tänker jag kontakta deras kundombudsman imorgon (behöver ett gott skratt). Visar det sig att de omprövar och ändrar Annicas beslut så kanske man kan hävda att de fyller en någorlunda objektiv roll, men om deras slutgiltiga beslut är det samma så kan man nog på ganska goda grunder konstatera att jag har rätt i mina misstankar.
Jag kommer också att driva ärendet vidare till konsumentverket imorgon, där jag först ställer följande generella frågor för att få en jurudisk grund att stå på (länge sedan jag läste handelsrätt):
ANG ASUS ROUTER:
Q1: Om jag tvingas undersöka en funktionalitet hos en vara där informationen är bristfällig, och detta drar ut på tiden tills efter ångerrätten gått ut, och det dessutom visar sig att funktionen inte var önskvärd och informationen därmed var för bristfällig för att jag skulle kunna göra ett kvalificerat köpbeslut, gäller ångerrätten eller reklamation?
Q2: Kan jag reklamera en vara där informationen är bristfällig? När måste detta i så fall ske? Inom ångerrätten, eller när den upptäcks?
Q3: Om produktinformationen framhåller en viss funktion som förvisso inte är dess primära funktion men är tillräckligt viktig att kraftigt betonas i reklamen, är tillverkarens/återförsäljarens skyldighet att tillhandahålla tillräcklig information om denna funktion inte lika stor som för den primära funktionen? Även när det gäller en sammansatt produkt?
ANG INTELS SSD:
Q4: Om jag beställer en produkt som havererar efter ett tag, måste jag ta kontakt med tillverkaren själv eller är det återförsäljarens uppgift? Är inte min avtalspartner som kund återförsäljaren?
Q5: Kan en återförsäljare tvinga en kund att istället kontakta tillverkarens engelsktalande support? Även när det gäller tekniska produkter där språket för de flesta blir svårt att hantera?
Q6: När en kund gör en reklamation på en vara som han tror är sönder så "hotar" (eller "informerar") återförsäljaren ofta med att om det skulle visa sig att produkten inte var felaktig så kommer en felsökningsavgift på flera hundra kronor att tas ut. Är detta tillåtet? Är det inte återförsäljarens uppgift att uppmana kunden till en specifik felsökning som kan göras i hemmet och sedan ta in varan om det inte löser problemet, utan att hota med en felsökningsavgift?
January 12, 2004
OfflineJag kopplade en USB- hårddisk till en Linksys wrt-160nl med dd-wrt på. Då formaterades den med ext3, varför jag inte kunde flytta den till en windows dator och nå filerna lätt. Det är min erfarenhet och därför förväntar jag mig inte att det ska fungera, dessutom inbillar jag mig att många roterar bygger på någon form av linux och av licens skäl undviker NTFS och mac filsystem. Du har kanske andra erfarenheter men jag tycker fortfarande faktumet att de inte med ett ord säger att de stödjer mac borde göra en försiktig i sina förväntningar.
Då tycker jag det är värre när tillverkare utlovar funktionalitet men som bara fungerar i väldigt speciella miljöer. Minns (dåligt) en router med inbyggd hårddisk plats. Utlovade också fildelning m.m, det de inte nämnde var att det bara fungerade med (typ) en 160 GB western digital blue hårddisk samt en 1 TB seagate disk. Endast!
1 Guest(s)

Log In