Dustin blivit gnidiga på senare år?|Page 2|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dustin blivit gnidiga på senare år?
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
sp_UserOfflineSmall Offline
1286804
January 18, 2013 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_;1286923 wrote: Trevligt. Var det Annica M du pratade med?

Javisst var det henne.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1286806
January 18, 2013 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_;1286924 wrote: Har fått ett slutgiltigt svar från dustin angående Asus routern. Min tanke var att eftersom jag i efterhand tvingades leta information själv som bekräftade eller dementerade stödet av en extern hd med filsystemet HFS+ (vilket gjordes till asus kundtjänst), och jag sedan rekommenderades leta vidare för att se om de alternativa filsystemen som föreslogs stödde Time Machine, och detta drog ut på tiden och gick några dagar över ångerrätten så borde väl de ha förståelse för det. Men nejdå.

Som en sista slap in the face så hänvisades jag till Dustins kundombudsman. Herregud, vad är egentligen syftet för ett företag att sätta upp en kundombudsman? Han är ju betald av samma firma, ska man förvänta sig ett objektivt omdöme från honom som om han vore konsumentombudsmannen? Jag förmodar att det bara handlar om att förvirra oinformerade kunder så att de lämnar sina klagomål där istället för att gå vidare med ärendet till den riktiga konsumentombudsmannen. För att bekräfta detta tänker jag kontakta deras kundombudsman imorgon (behöver ett gott skratt). Visar det sig att de omprövar och ändrar Annicas beslut så kanske man kan hävda att de fyller en någorlunda objektiv roll, men om deras slutgiltiga beslut är det samma så kan man nog på ganska goda grunder konstatera att jag har rätt i mina misstankar.

Jag kommer också att driva ärendet vidare till konsumentverket imorgon, där jag först ställer följande generella frågor för att få en jurudisk grund att stå på (länge sedan jag läste handelsrätt):

ANG ASUS ROUTER:

Q1: Om jag tvingas undersöka en funktionalitet hos en vara där informationen är bristfällig, och detta drar ut på tiden tills efter ångerrätten gått ut, och det dessutom visar sig att funktionen inte var önskvärd och informationen därmed var för bristfällig för att jag skulle kunna göra ett kvalificerat köpbeslut, gäller ångerrätten eller reklamation?

Står det inte specifikt att en produkt ska stödja ett format eller liknande så kan man inte räkna med det och då gäller ångerrätten.

Q2: Kan jag reklamera en vara där informationen är bristfällig? När måste detta i så fall ske? Inom ångerrätten, eller när den upptäcks?

Se ovan (och nedan). Det är klart att det kan finnas undantag men det sker då till återförsäljarens goda vilja.

Q3: Om produktinformationen framhåller en viss funktion som förvisso inte är dess primära funktion men är tillräckligt viktig att kraftigt betonas i reklamen, är tillverkarens/återförsäljarens skyldighet att tillhandahålla tillräcklig information om denna funktion inte lika stor som för den primära funktionen? Även när det gäller en sammansatt produkt?

Definiera tillräcklig information. Det finns många butiker på nätet som inte har någon information alls om produkten, så det ligger nog på köparens ansvar att kolla upp detta. Hade det stått något på tillverkarens hemsida eller i manualen som inte stämde så har du ju all rätt att reklamera produkten, men måste du antagligen ta detta via tillverkaren. Skulle inte tro att återförsäljaren tar ansvar för sådant de själva inte har angett.

ANG INTELS SSD:

Q4: Om jag beställer en produkt som havererar efter ett tag, måste jag ta kontakt med tillverkaren själv eller är det återförsäljarens uppgift? Är inte min avtalspartner som kund återförsäljaren?

Att återförsäljaren tar hand om returärendet är ett helt frivilligt åtagande och de kan hänvisa till tillverkaren om de så önskar.

Q5: Kan en återförsäljare tvinga en kund att istället kontakta tillverkarens engelsktalande support? Även när det gäller tekniska produkter där språket för de flesta blir svårt att hantera?

Se ovan. Tillverkarens support är inte återförsäljarens ansvar.

Q6: När en kund gör en reklamation på en vara som han tror är sönder så "hotar" (eller "informerar") återförsäljaren ofta med att om det skulle visa sig att produkten inte var felaktig så kommer en felsökningsavgift på flera hundra kronor att tas ut. Är detta tillåtet? Är det inte återförsäljarens uppgift att uppmana kunden till en specifik felsökning som kan göras i hemmet och sedan ta in varan om det inte löser problemet, utan att hota med en felsökningsavgift?

[b]Om detta ingår i köpeavtalet så är det klart att det är tillåtet. De kan tyvärr inte lita på att kunden genomför en tillräckligt och korrekt felsökning därav denna klausul.

Se mina svar i den citerade texten.

Jag förstår dig till fullo, har själv varit i liknande situationer. Men tyvärr så i dessa två fall så har Dustin all rätt på sin sida. Sen huruvida de ska hantera ärendet vidare nu när du har tagit det till nästa nivå är ju helt upp till dem. Det handlar om deras interna kundpolicy och det är ju en helt annan diskussion.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1286820
January 18, 2013 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Du har fel, dessvärre. Köper du något från en återförsäljare som lämnar garanti har du ett avtal med dem, inte tillverkaren av produkten. Du ska inte behöva skicka din produkt någon annanstans än till ÅF.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1286823
January 18, 2013 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst detta är jag tveksam om jag tänker handla på Dustin igen faktiskt. Har ingen lust att att köpa saker som kan vara av dålig kvalitet som man får problem att byta ut sedan

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1286836
January 18, 2013 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1286954 wrote: Du har fel, dessvärre. Köper du något från en återförsäljare som lämnar garanti har du ett avtal med dem, inte tillverkaren av produkten. Du ska inte behöva skicka din produkt någon annanstans än till ÅF.

Visst, står det i avtalet gällande aktuell produkt, men det står klart och tydligt att så inte alltid är fallet i deras villkor:

Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter, detta specificeras i produktinformationen. Garantiärenden hanteras olika beroende på varans art. I vissa fall hanteras garantiärenden av tillverkaren eller av denne auktoriserad verkstad. I andra fall hanteras garantiärenden av Dustin home AB direkt. Kontakta oss gärna för information om garantirutinerna kring den produkt du är intresserad av innan köp om du är osäker.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1286848
January 19, 2013 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till 2000 talet, du som konsument ska göra dina egna efterforskningar. Att Dustinhome´s kundservice är värdelös kan jag hålla med om. Men de ingår ju i samma kedja som komplett, så vad förväntar man sig.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1286910
January 22, 2013 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Däremot gäller reklamationsrätten i tre år enligt konsumentköplagen, som är tvingande vilket innebär att återförsäljaren MÅSTE hantera ärendet då det är skillnad på garanti och reklamation. Dvs skriver en tangentbords-tillverkare att dom lämnar ett års garanti mot jolt-kola spill så gäller det i ett år, men står det på förpackningen att tangentbordet tål jolt-kola så gäller det enligt konsumentköplagen i tre år.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL