DVD brännare|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DVD brännare
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2002 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar om denna brännaren kan bränna DVD-R skivor?
http://www.dustin.se/default.a.....5010036434

Sen undrar jag om DVD+R skivor är dyrare än DVD-R skivor o vart det finns o köpa billiga DVD skivor.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
206539
October 1, 2002 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print
ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
206588
October 1, 2002 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

MacDaddy wrote: Undrar om denna brännaren kan bränna DVD-R skivor?
http://www.dustin.se/default.a.....5010036434

Sen undrar jag om DVD+R skivor är dyrare än DVD-R skivor o vart det finns o köpa billiga DVD skivor.

Nej, denna brännare klarar endast att bränna DVD+RW skivor, den klarar inte av DVD+R, DVD-R eller DVD-RW. Jag avråder bestämt från att köpa denna!

De billigaste skivorna är DVD-R och dessa skivor är betydligt mer kompatibla än DVD+RW. DVD+R skivor är ungefär lika kompatibla som DVD-R, åtminstone i nyare spelare. Men jag rekommenderar en brännare som kan bränna DVD-R skivor eftersom de skivorna är billigaste. Sony har annonserat ut en brännare som klarar alla formaten DVD+R/DVD+RW, samt DVD-R och DVD-RW. De nya brännarna som kommer nu kan bränna i 4 gångers hastighet.

Själv har jag en Pioneer A04 DVD-brännare. Den funkar finemang med de billiga DVD-R skivorna men om du ska köpa nytt så rekommenderar jag välja en som kan bränna i 4 gångers hastighet (A04 klarar 2x). Pioneer har visst annonserat ut en ny modell som klarar 4x hastighet.

De billigaste DVD-R skivorna kan endast brännas i 1x hastighet vilket betyder att det tar ca en timme att bränna 4,7 GB. Med 4x hastighet borde det alltså ta en kvart (engefär samma tid on en 4x CD-brännare behöver för att bränna en CD).

Jag har köpt billiga DVD-R skivor från http://www.cdr-by-mail.co.uk
Frakten var inte särskilt dyr (inte mer än när man köper på nätet i Sverige) trots att det var fån UK. Jag rekommenderar "DataSafe 'Classic' Branded (Generation 3) 4.7GB 1X General Purpose DVD-R " skivorna som funkat felfritt i alla spelare jag provat. Jag varnar för "Bulkpaq" då de funkade uruselt, billigt men dåligt alltså medans Datasafe var minst lika bra som de dyra skivorna. Ett 25-pack utan fodral kostar £22.50 vilket blir under 20 kr per skiva inklusive frakt. Med tanke på att de rymmer lika mycket som 6 st CD-R så är det överkomligt!

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
206600
October 1, 2002 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har sätt dvd skivor för 15 kr på komplett.se lr nån liknande ställe...

ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
206638
October 1, 2002 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

crazyankan wrote: jag har sätt dvd skivor för 15 kr på komplett.se lr nån liknande ställe...

Är detta inklusive fraktkostnad?

Kollade valutakursen, 1 GBP står i 14,81 kr idag (om man växlar på Nordea). 22,50 pund= 333 kr
Dela det med 25 så blir det 13,32 kr per skiva om man exkluderar fraktkostnaden och fraktkostnaden är förmodligen lägre än från komplett eller liknande. Och dessa skivor vet jag är bra, till skilllnad från andra no-name som jag inte provat. Fast det är ju bra om det blir billigt i Sverige också.

Jag kollade fraktkostnaden, den var ca 5 pund, alltså 74 kr. Tror knappast man kan få så låg fraktkostnad på komplett.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
206760
October 2, 2002 - 4:19 am
sp_Permalink sp_Print

Tack fär det !

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
206762
October 2, 2002 - 4:28 am
sp_Permalink sp_Print

Okej. Jag har en stationär DVD som endast klarar av att läsa DVD-skivor(alltså vanliga skivor).
De filmer jag har skulle jag vilja bränna ner som kopior.
Tror ni det går att köra DVD-r skivor i min DVD-spelare?
Det är en LG-DVD4950

Alltså - det är INTE en sån som sitter i dator.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
206908
October 2, 2002 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Okej. Jag har en stationär DVD som endast klarar av att läsa DVD-skivor(alltså vanliga skivor).
De filmer jag har skulle jag vilja bränna ner som kopior.
Tror ni det går att köra DVD-r skivor i min DVD-spelare?
Det är en LG-DVD4950

Alltså - det är INTE en sån som sitter i dator.

Det är detta jag använder DVD-brännaren till, att göra filmer som kan spelas i stationära DVD-spelaren. Man kan kolla på http://www.vcdhelp.com vad olika spelare klarar. Där finns också guider om hur man gör DVD-skivor med film. LG 4950 verkar klara vissa DVD-R och DVD-RW skivor. Att den klarar DVD-RW är bra för det gör inte alla spelare (min klarar t.ex bara DVD-R men inte DVD-RW). Enligt listan klarar denna spelare inte DVD+R. Men man kan inte helt lita på dessa uppgifter...

En annan sak man ska tänka på om man vill kopiera sina inköpta DVD-filmer så kan några av dessa vara 2-lagers DVD-skivor som rymmer dubbelt så mycket data som en DVD-R. Då får man ta till krångliga metoder för att komprimera om filmen till en lägre datahastighet så den får plats på en skiva, eller så får man dela upp den på 2 skivor. Skivorna är dessutom krypterade men det finns gratisprogram på nätet som fixar detta... En bra sida som handlar om detta är http://doom9.org/.

Själv gör jag mest DVD från inspelade TV-program eller från min videokamera. Det är enkare att hyra filmen än att göra en DVD-kopia. Fast en del gör visst både och, hyr filmen och kopierar den, men så får man ju inte göra...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL