April 3, 2007
Hej! hemma hos mig så går elen ibland på "halfart", som våran elektriker kallade det! :P....kanske heter så...men iallafall så får inte min dator tillräckligt med ström när detta inträffar, så den stängs av. Att elen går på halvfart händer inte så ofta!...men ibland! När det väl inträffar så blir man ju tooookig! 😡
Jag behöver något som skyddar min dator mot detta!...finns det? är det farligt när datorn stängs av sådär?
Är det en UPS jag behöver? och isf vilken (Märke? / UPS - Online?/ UPS - Offline? / UPS - Line-interactive?) en billig och bra, vill jag ha! ...om det nu är det jag ska ha!?!
...I'm a noob in this question! ❗
April 3, 2007
"våran" elektriker sa att det beror på gamla ledningar i gatan eller vad han nu sa....så det är nog inte så mkt jag kan göra åt det.
kanske kan ringa dem som har ledningarna, men de skulle nog inte anse att problemet inte är så brådskande, då det inte händer så ofta!...så vilken ups skall jag köpa?
June 11, 2001
Kan direkt säga att både ditt elbolag och din komun är ansvariga för detta. Om det inte fungerar, snacka med din komun / konsumentvägledare. Du kan även påstå nått om att du tänkte byta elbolag, det ger fart på dom annars.
När det gäller UPS så är det APC som gäller, någonstans mellan 500VA och 2000VA är det du skall ha. En bra regel är att VA är =1,5-2x ditt nätaggs högsta watt. Det vill säga ett 600w nätagg skall ha 900-1200VA på en UPS, då har du garanterat att den klarar nätaggets högsta värden samt att den klarar en uppgradering. Med tanke på att en UPS kostar en del och att även datorer ökar i watthunger så är det klokt att satsa på en gång då din UPS förmodligen kommer att hålla 4-5 generationer av datorutrustning.
1 Guest(s)