December 4, 2002
Jag och flickan beslutade oss för att köpa en ny laserskrivare. Anledningen att vi tog elgiganten var att priset var bra och att vi behövde skrivaren snabbt och kunde inte vänta på frakttiden från onlineshopparna. Tittade ut en bra skrivare på deras hemsida, en Brother HL-1230 http://www.elgiganten.se/is-bi.....types_text för 2490:-.
Vi åkte till Elgiganten i Uddevalla. Till vår förvåning kostade skrivaren 2900 kronor, istället för 2490:- (har letat igenom Elgigantens hemsida och har inte hittat någonstans att priserna från onlineshoppen skiljer sig från de fysiska butikerna), trots att det stod att denna skrivaren ej finns tillgänglig i onlineshoppen och att man måste åka till närmaste butik för att köpa den.
Hursomhelst lyckades vi pruta ner den till 2490:- som var priset på hemsidan. Här under följer en liten dialog mellan försäljaren och mig:
F: - Vill ni ha kabel?
J: - Nej tack vi har redan.
F: - Vad är det för kabel?
J: - Vaddå vad är det för kabel? Det är en vanlig jävla skrivarkabel
F: - Ja men den kommer inte fungera på den här skrivaren.
J: - Jag har kört den kabeln på en Brother HL 1250 innan och den har funkat utan problem.
F: - Ja men den här skrivaren har en ny standard.
J: - Min kabel kommer fungera, jag vill inte köpa till någon.
F: - Ok.
Sen blev vi skickade till kassan med det vanliga numret man ska uppge för att betala och sedan gå bak till varuutlämningen. Sagt och gjort.
Väl på utlämningen fick vi stå och vänta i över 40 minuter. Tröttnade naturligtvis och frågade var vår skrivare har tagit vägen. Då visade det sig att försäljaren stod och packade ner skyltexemplaret 👿 utan att fråga oss om vi går med på att köpa den (tydligen var det den sista dom hade kvar). Vi frågade vad fan han sysslade med eftersom vi hade inte gått med på att ta ett skyltexemplar som alla gått och pillat å dratt å slitit i. Kommentaren på försäljaren blev:
F: - Men jag hade tänkt skicka med lite extra grejer som är bra att ha till en skrivare.
J: - Som vaddå?
F: - Ja, lite papper å så.
:gunsfire:
Vid det tillfället så krävde vi våra pengar tillbaka. Vi hade betalat med kort så dom skulle skicka tillbaka pengarna till kontot via kortterminalen, detta tog 4 dagar!!! :banghead: .. ligga ute med 2500 i 4 dagar det är inte roligt... Enda fördelen med denna händelsen var att vi fick 200:- i presentkort för besväret (allt för att inte förlora en kund och att inte få klagomål högre upp).
Väl hemma beställde vi samma skrivare från Datorbutiken, detta blev billigare INKL. frakt (ja ja vet att dom har fraktfritt just nu så jag besparar er att skriva kommentarer gällande det). Inom en vecka låg skrivaren på posten. Hämtade den, packade upp den. In med toner, sladd å papper å skrivarkabel... tror ni kabeln jag hade fungerade? Ja, det gjorde den!!
Scenario 2:
Så... vad skulle man göra med 200:- presentkort nu då? En brännare skulle det bli. Kikade på hemsidan och kom fram till den här:
http://www.elgiganten.se/is-bi.....types_text, en Philips 48x16x48 för 579:-..
åkte ut till samma Elgigantaffär... första besvikelsen var att skrivaren var slut... den andra besvikelsen och även en stor förvåning... brännarhelvetet kostade 899:- i butiken!!!!??!? Konkurrerar dom mot sig själv eller vad sysslar dom med? Väl hemma igen så surfade jag in på gigantens hemsida och la till brännaren i varukorgen och följde alla steg till beställning, det skulle bli billigare att köpa den på deras hemsida inkl frakten än att gå in till butiken som ligger i samma stad?! Vad sysslar dom med?
September 5, 2001
hehehe, kommer åxå ifrån uddevalla ås jag vet exakt vad det är du pratar om. jag h a t a r elgiganten då dom inte prutar på nånting. så tackar vet jag siba om man skall köpa skrivare åsånt=) dom på elgiganten i u-a byter försäljare varje vecka typ å det är ju bara en massa miffon som springer där ute å kan inte ett skit om grejerna dom säljer. så nästa gång rekomenderar jag siba 😉
December 4, 2002
Edhunter wrote: och det där med att han packade ner skylt exemplaret....det är inte lagligt att göra det, enligt svnesk lag får dom inte sälja skyltexemplar (vissa grejer får dom men inte skrivare, bildskärmar etc)
Kan du ge mig det svart på vitt? Kan va bra å ha om ja ska maila högsta hönset.
Not: Flickvännens kompis fick ett skyltexemplar, en skärm.
December 4, 2002
Ett litet tillägg. På Elgigantens hemsida under frågor och svar finns denna:
Fråga 10: Hur gör jag om priset är lägre i mitt lokala El-Gigantenvaruhus än hos El-Giganten Internet?
Svar: I några fall kan det hända att varan är billigare i varuhuset än på Internet. Om detta händer får du självklart varan till lägsta pris.
Men det står ingenting om hur det är när det är tvärtom!
September 5, 2001
Vampis wrote: [quote=Edhunter]och det där med att han packade ner skylt exemplaret....det är inte lagligt att göra det, enligt svnesk lag får dom inte sälja skyltexemplar (vissa grejer får dom men inte skrivare, bildskärmar etc)
Kan du ge mig det svart på vitt? Kan va bra å ha om ja ska maila högsta hönset.
Not: Flickvännens kompis fick ett skyltexemplar, en skärm.
känner en som jobbar på siba i u-a och när han inte hade (trodde) att han intve hde nån mer skräm kvar ä nskylt exemplaret kvar så sa fråga jag han om jag inte kunne ta det istället å då sa han att han inte får sälja det, men som tur va så hade han en extra skärm på lagret. Så svart på vitt kan jag tyvärr inte ge dig, men testa å maila till nån advokat firma etc så kanske dom hjälper dig? (om det är värt besväret vill säga=)
January 24, 2003
Jo dom kan va nog så roliga på onoff o elgiganten eller city stormarknad där jag köpte min reciever, ett skyltex. för försjäljaren sa att det var sista exemplaret av den analoga, "sen blir det digitala grejjor från Technics" och just den här hade jag sneglat på ett års tid ungefär så jag slog till. Tog en extraförsäkring (brukar aldrig göra det men då det var skylltex. så) på 475:-. När jag kom hem o packade upp upptäckte jag en ful reva på fjärrkontrollen, den hade legat i kartongen hela tiden. Så jag gick tillbaka till butiken o bad dom beställa en ny.
- Nej, det går inte, det är ju ett skyltex.
- Ja förstärkaren ja, men inte fjärrkontrollen.
- Jo det gäller den också.
- Men en drulleförsäkring sålde ni på mig, så få hit fjärrkontrollen så slår jag sönder den.
- Nej så kan du inte göra här i butiken.
- Få hit den så går jag ut ur butiken och slår sönder den då.
Ja, surt blev det här i alla fall, slutade med att jag lämnade tillbaka skiten o köpte en nyare version (visade sig att försäljaren hade stenfel) av recievern för samma peng på en annan butik.
😮
September 5, 2001
hehe lungt vampis 😉
lol ja den va bra den, onoff å elgiganten, tyker jag, är de absolut sämsta affärerna i den kategorin. på onoff köpte vi en data för ett par år sedan å trotts vi hade betalt den fick vi ett antal betalningsanmärkelser. sen elgiganten är enna snikna jävlar, vi va på jackt efter en hd (akut som fan) å då va de de enda som hade hemma å eftersom vi köpte det via ett företag så fick vi nånting i stil med att eftersom det är ett företag som handlar har du bara 3månaders garanti....w00t säger man då 😀 tackar vet jag siba. det man handlar handlar man där (inte hela datorer då men ni fattar säkert;) ) bra på att pruta å bra försäkringar å även inga snikna garantier.
October 7, 2002
Edhunter wrote: och det där med att han packade ner skylt exemplaret....det är inte lagligt att göra det, enligt svnesk lag får dom inte sälja skyltexemplar (vissa grejer får dom men inte skrivare, bildskärmar etc)
Jo, naturligtvis är det lagligt att sälja skyltexemplar. Det är lagligt att sälja trasiga saker också för den delen. Men man är tvungen att berätta det för kunden som köper varan, eftersom en vara som varit skyltexemplar (trasig) knappast har samma värde som en som legat i en låda hela tiden.
Ganska vanligt är det ju att en affär säljer skyltexemplaren lite "extra billigt" för att kompensera för skönhetsfel som repor, märken mm.
Sen kan det ju vara så att en särskild butik har som policy att aldrig sälja skyltexemplar, men det är ju en annan sak i så fall.
June 11, 2001
Har ni inte lärt er att det ska heta felgiganten, skylt-ex ska man bara köpa i proffesionella butiker, tex som när jag köpte en dsp-enhet till stereon. det var skyltex. priset 1695. Men jag fick lite rabatt, priset blev 800:- Mycket trevligt. Men så handlade jag som sagt i en proffs-butik.
June 11, 2001
Vampis wrote: Har jag sagt att jag ville ha ett skyltex då? Hade du kanske läst allt här så hade du kanske förstått att vi krävde pengarna tillbaka?
Det är ju därför dom ska heta FELGIGANTEN, i proffsbutiker så frågar dom om man vil ha skylt-ex, så får man lite rabatt också.
För övrigt skulle jag aldrig handla något hos Felgiganten.
March 20, 2003
eftersom de e kritik mot elgiganten mste jag säga vad skithögarna gjorde mot MIG 🙄
jag vänta på att få hjälp, vi säger så här, jag gick efter rövarna, och blev skickad från röv till röv "ngn som SKULLE hjälpa mig", de var en kokhet sommardag, och jag skulle ta min prisgaranti, jag hade på mig en sån fet dun-jacka, eller vad de kallades, tänkte, nja, tar ut prisgarantin INNAN jag går till bilen och lämnar jackan.
hela detta från person till person, blev lämnad, ca 1-2h, precis då jag skulle fråga VAR E CHEFEN, så sa han kom här så fixar vi de, var så förbannad, genomsvettig, arg, kokade helt enkelt 👿 😡 :burn: :banghead: , att om jag hade gått till honnom hade han INTE glömt mig
men jag fick mina 200 kr, men inte har jag glömt de 👿 :burn: :banghead:
men jaja, detta e min kritik, nästa gång jag väntar, 10 minuter, annars går jag till en annan affär, där man FÅR hjälp, ibland går hjälp och trivsel FÖRE ALLA PRISER, 😛
MVH
1 Guest(s)