March 6, 2003
är det någon som vet vad en nätverksladd kostar på typ ONOFF?
den ska vara minst 10 meter lång.
Vette fan om det är värt att beställa en sådan från nätet (hittat för 150kr som billigast)
Har köpt en ny dator och den kan inte kopplas till nätverket så det är lite brottom här 🙂
October 7, 2002
60:- hos http://www.datanova.se, och det kan anses snorbilligt. Beror väl delvis på att sladden är knallorange...
March 6, 2003
TERdON wrote: 60:- hos http://www.datanova.se, och det kan anses snorbilligt. Beror väl delvis på att sladden är knallorange...
jag tyckte att den nästan var söt? 🙂
fast jag tror att jag ska ha en twisted, dvs de som är ivanför den för 60kr.
Och undrar om det ger så mycket att köpa kabeln från nätet, man får väl räkna med 180kr frakt på det om man ska köpa det från någon nätbutik.
Om ni har någon liggandes som ni vill bli av med så säg till!
February 4, 2003
Twisted pair använder man för att inte störningar ska drabba en ledare, utan både två. På detta sätt tar de ut varandra.
Alltså du tvinnar runt "brun och brun vit", "grön och grönvit", "blå och blåvit" och "orange och orangevit".
Korsad används mellan två datorer. Rak används mellan en dator och exempelviss en switch. Skillnaden på dessa två är villken kabel som "är runt den blå" (eller hur man ska förklara det).
Obs. kan hända att jag skrivit fel. Är lite trött 😛
Terdon: Vad har hänt? Övergivit Laholm och Göteborg eller vad det var? (och du, kika gärna i min mp3-tråd här i Köpguiden.. du är ju Apple fanatiker=) Hoppas på Ipod fanatiker med 😛
October 7, 2002
sorry för offtopic längre ner. Kan dock motivera min post med att bekräfta allt david skrev (men som jag var för lat att göra) utom vad det är för skillnad på raka och korsade kablar.
Skillnaden är att två par har bytt plats. Normalt är det vit-blå som bytt med vit-grön, och blå och grön som bytar plats.
OffT: Anledningen till att jag inte befinner mig i Laholm/GBG just nu är att jag är på ett litet utbytesår, och pluggar ett år här istället. Jag kommer hem en sväng till jul, och kanske innan påsk också (om det passar med mina tentor) men förutom små "besök" är tanken att jag ska vara kvar här nere ett år. Och då tyckte jag att det var läge att ändra i inställningarna. Dessutom har jag sagt upp lägenheten i Göteborg helt...
Vad gäller iPod ger jag nog inga råd alls. Jag må vara Apple-fantast, men det gäller hittills endast datorerna. I och för sig kan du tänkas göra som jag gör ibland, skaffa en iBook (9k studentpris genom mecenat.se, 10k ordinarie) och använda den som bärbar musikspelare :-). I övrigt använder jag en gammal CD-mp3-spelare när jag vill ha bärbar musik, och tycker det funkar bra, så jag ger nog inte några bra köpråd. 🙂
1 Guest(s)