June 24, 2002
hade tänkt att bygga en serverdator som jag ska koppla till mitt nätverk så jag kan lagra grejer och sånt som jag inte orkar att ha på min egna dator. Ska även dra på en DVD-spelare och koppla till tvn så ett billigt, bra graffekort med tvout som inte kostar så mkt...va ska jag ha för mo-bo och prolle? hddn hade jag tänkt på 120gb så jag kan lagra lite..... 😀
några förslag eller tips? 🙄 🙄
July 17, 2002
Det beror som sagt var på vilka pengar vi pratar om, själv är jag lite sugen på ett VIA miniITX-kort från Datorbutiken för 1500:-
Det har lan, ljud, graffe med tv-out inbyggt. I.o.m. att det är fläktlöst så lär det ju gå att bygga en tyst burk.
Sedan är det bara cd-spelare, nätagg och håddisk kvar 🙂
July 17, 2002
Ingen aning.Det som står om ljudet på VIAs hemsida är:
- VIA VT1612A AC'97 onboard
- 3 Audio Jacks - Line-Out, Line-In and Microphone-In
- Sound Blaster, Sound Blaster Pro Compatible
- Digital I/O compatible with consumer mode S/PDIF
Vad det innebär kan jag inte riktigt svara på.
Det är ju en VIAprocessor också, men det borde väl inte bli några problem att köra XP eller w2k på den, eller?
Jag se att jag glömde minne, man behöver ju givetvis minne också 🙂
July 17, 2002
NEJ!!!! Man behöver inte en prolle till det moderkortet, det är det som är grejen med det. Det sitter en VIA prolle på 800MHz, eller vad det var, på det. Den ska inte behöva fläkt heller, det är därför som man _bara_ behöver minne, hdd 😀
Dock vet jag inte något om VIAs prolle, det går förhoppningsvis att köra XP eller w2k på den iaf 😉
1 Guest(s)