May 28, 2003
Hej hej!
Jag behöver era synpunkter på den nya datorn jag tänkt att köpa.
Jag använder datorn mest till att spela och kolla på film, så den får gärna vara tyst och kraftfull. - Därför hade jag tänkte följande komponenter:
CPU: Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core
CPU-kylare: Noctua NH-U12F 120mm
CPU-kylare alternativ 2: Scythe Infinity
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 iP35
Minne: Corsair TWIN2X2048-6400C4D Dominator 2x1024MB
Grafikkort: Sapphire Radeon HD2900XT
Och det som jag hade tänkt att spara från min nuvarande burk är chassi, PSU, skärm (tft 19") 3 hårddiskar, ljudkort etc... Men, mitt nuvarande PSU ligger på 480W (Antec TrueBlue) och jag har blivigt lite osäker på om den kommer orka med de nya sakerna. (?) Om det inte räcker till, vad kan ni då tipsa om för något?
Båda cpu-kylarna känns för mig som vilket som, men ni kanske har något extra att tilllägga?
Sen Quad Core, som jag har förstått så finns det inte många program/spel eller operativsystem (windows) som stödjer den ännu, men eftersom att jag säkert kommer ha datorn i 3år så blir den väl iaf framtidssäker. Kan det skapa problem när det är så många olika saker som inte har stöd för den?
Jag vet inte heller om man ska köpa till Vista (och vilken version) för att få de fixat eller om mitt nuvarande XP duger fortfarande. - Och kan jag isåfall flytta över den licensen utan problem?
De var allt jag kunde komma på som bekymrar mig. Om ni ser något annat som kan ge bättre prestanda för samma slant får ni gärna säga till. 🙂
/Luke
January 7, 2006
Gilgamesh wrote: jag kör schyte infinity, funkar bra, PSU får du nog byta, jag rekommenderar Corsair 620W, extremt tyst nätagg. Annars ser det bra ut.
Jag skulle ju hellre köpa Noctua än Infinity, jag skulle inte vilja flytta en dator med en kylare på 1 kg som saknar backplate.
August 18, 2006
LuckyLuke wrote: Okay, det får bli ett nytt nätaggregat. Förmodligen Corsair PowerSupply för att vara på den säkra sidan.
Zalman brukar ha kylare till grafikkort, men jag hittar inget som verkar passa till 2900XT.
Tack för alla svar!
zalman VF-900 borde funkar perfekt.
February 28, 2005
DrPepper wrote: [quote=LuckyLuke]Okay, det får bli ett nytt nätaggregat. Förmodligen Corsair PowerSupply för att vara på den säkra sidan.
Zalman brukar ha kylare till grafikkort, men jag hittar inget som verkar passa till 2900XT.
Tack för alla svar!
zalman VF-900 borde funkar perfekt.
inte för att låta taskig, men dina uttalanden, baseras de på fakta eller rent skitsnack?
January 7, 2006
DrPepper wrote: zalman VF-900 borde funkar perfekt.
Nej, den kylaren kommer inte funka, 2900XT blir på tok för varmt.
Thermalright har en kylning som funkar bra till HD2900XT
http://www.thermalright.com/a_.....3_r600.htm
1 Guest(s)