May 1, 2005
OfflineVi har nu bytt lokaler och får administrera routning av inkommande Internet-anslutning själva.
Vi har 30 Ethernet-kablar som dragna in i rummen från datarummet, så dessa behöver få internet. Vad föreslår ni här att köpa in? Router eller switch? Modellförslag? Nåt monster i prestanda behöver det inte vara.
Behöver även ha WLAN men där har vi redan en Linksys WRT54GL att ansluta om inte den nya burken täcker detta.
Så vad ska vi köpa in tycker ni? Några särskilda krav jag bör tänka på? Vill såklart kunna tilldela portar osv för att kunna dirigera extern FTP-åtkomst till en server osv, men det är standard antar jag.
May 1, 2005
OfflineSnorch;1260662 wrote: Men du skriver switch eller router, har ni ett IP behöver ni en router, har ni fler kan ni använda en switch.
Vet inte hur många IP:n vi kommer få in. Behöver ju bara ett egentligen. Men vi behöver ju 30 Ethernet-anslutningar till Internet. Eftersom switchen jobbar med MAC-adresser, vad agerar då DHCP? Nätverksskrivaren vi har går ju exempelvis efter IP-adress och då måste ju något hålla koll på subnätets IP-adresser. Måste jag ha en router för detta?
1 Guest(s)

Log In