September 4, 2002
Jag ser att många skriver en liten tråd här i forumet när de ska eller har köpt en ny AMD. Men jag ställer mig frågan varje gång i huvudet, varför köpa en ny AMD nu? Om man väntar till efter vintern så kommer det finnas mycket bättre processorer från AMD tillgängliga! Se bara på Athlon64 som snart kommer släppas.
Mitt råd är alltså att vänta ett tag innan du köper nya delar eller en ny dator!
November 26, 2002
Därför att efter vintern är en ny processor som precis snart ska släppas. Väntar man då på den så är det en annan bättre på gång så man väntar på den... Med andra ord man köper ingen processor alls till slut och blir sittandes med sin gamla Celeron med pc-133 minnen...
Vänta nu! Det där är ju jag....... :cy:
March 15, 2002
GooGeL wrote: Köp nu! vänta icke! eftersom att det kommer nytt efter nytt... and it won't stop be that way!
köp nu, vänta inte!!!
Om det nu kommer en helt ny generation processorer den 22 september så är det helt klart värt att vänta tills dess.. Det är nu ca 4.5 år sedan AMD släppte sin k7 varför ska man då köpa en k7 nu då man kan köpa en k8 om ca en månad? Funderar man på ett intel system så är det dock inte särskilt stor ide att vänta. Det dröjer ytterligare några månader innan prescott släpps, och det är dessutom ingen ny generation utan bara aningen förbättrad variant av p4.
March 15, 2002
John_lz wrote: Därför att efter vintern är en ny processor som precis snart ska släppas. Väntar man då på den så är det en annan bättre på gång så man väntar på den... Med andra ord man köper ingen processor alls till slut och blir sittandes med sin gamla Celeron med pc-133 minnen...
Vänta nu! Det där är ju jag....... :cy:
Har du överhuvud taget någon som helst aning om vad du snackar om?? Det är skillnad på att vänta på att en processor med högre klockfrekvens skall komma än att vänta på en helt ny generation.... En ny generation processorer från AMD lär du få vänta fler år på....
March 15, 2002
När jag skulle köpa mitt grafikkort så gick det bara att få tag på geforce2 kort. Som tur var så väntade jag nån månad till och kunde få tag på ett geforce3.. De va en jävla tur det för annars så hade jag varit tvungen att byta upp mig mycket tidigare. Mitt gamla geforce3 fungerar fortfarande skapligt till det jag vill köra vilket inte ett geforce2 gör. Nästa gång jag skall köpa nytt graffe blir till slutet av året då ATI släpper sin R420 krets..
March 15, 2002
John_lz wrote: Ny generation - Athlon64? Jag kan gå med på att det kan kallas för en ny "familj" inom AMD men något generationsskifte för processorer är det inte. Jag tror mina kollegor här på Sun håller med... Och ja, jag har ganska hyfsad aning om vag jag snackar om.
Tydligen inte.. Hört talas om SOI transistorer? Dessa är ungefär 30% snabbare än vanliga PMOS-transistorer. AMD har jobbat länge med SOI-tekniken och det är grundstommen till Athlon64 och Opteron. Den enda egentliga likheten mellan vanliga Athlon och Athlon 64 är namnet. AMD har T ex integrerat hela nordbryggan i processorkärnan vilket betyder att processorn komminucerar direkt med minnena. Processorn har dessutom stöd för 64 bitars applikationer, vilket innebär bland annat bättre prestanda och stöd för mer minne.
November 26, 2002
Snällt att du förklarade fördelarna med 64 bitars processorn. Vi lanserade 64-bitars OS till våra 64-b processorer innan P2:an lanserades. Så jag har hört talas om fördelarna redan. Men tack i alla fall.
Tyck och tro vad du vill. Om du vill kalla det för en ny generation så varsågod. För mig är det inget annat än en ny processor.
March 15, 2002
John_lz wrote: Snällt att du förklarade fördelarna med 64 bitars processorn. Vi lanserade 64-bitars OS till våra 64-b processorer innan P2:an lanserades. Så jag har hört talas om fördelarna redan. Men tack i alla fall.
Tyck och tro vad du vill. Om du vill kalla det för en ny generation så varsågod. För mig är det inget annat än en ny processor.
Varför tror du det heter K8 och inte K7, jo för att det är amd-s åttonde generation processorer och inte deras sjunde. K8 har inte ens någon riktig FSB. Hela kärnan är ombyggd. Thunderbird, palomino, thoroughbred a,b och barton är bara förfinade och förbättrade versioner av Argon kärnan.... K7 och K8 har inte ens samma transistorer. De är inte gjorda av samma material. K7 kräver moderkort med nord och sydbrygga men i K8 så sitter nordbryggan integrerad. Naturligtvis så finns det likheter, det är ju fortfarande en slags x86 cpu, men det är de tidigare generationerna också. K6 var ju generationen innan K7 och jag skulle nog vilja säga att det finns fler likheter mellan K6 och K7 än mellan K7 och K8...
July 26, 2003
Jag undrar hur lång tid det kommer ta innan program och spel för desktop marknaden släpps i 64-bitars versioner, tanken att köpa en Athlon64 och emulera 32 bitars applikationer är inte lika lockande.
Intels kommande processor är ju 32-bitars, i nuläget känns det inte som desktop marknaden lider av den architecturens begränsningar. Hur många har t.ex. behov av eller är beredda att betala för mer än 4GB ram? Det är väll en tidsfråga iofs.
October 7, 2002
Spaic: En Athlon 64 kommmer INTE att emulera körningen av 32-bitars processer. De stöds nativt. Så oavsett om du kör på en 64-bits eller 32-bits plattform kommer det att fungera, även om 64-bits har större möjligheter till högre prestanda. Hur prestandan blir får vi väl för övrigt se om sisådär en månad, det är säkrare än att gissa...
March 15, 2002
Spaic wrote: Jag undrar hur lång tid det kommer ta innan program och spel för desktop marknaden släpps i 64-bitars versioner, tanken att köpa en Athlon64 och emulera 32 bitars applikationer är inte lika lockande.
Intels kommande processor är ju 32-bitars, i nuläget känns det inte som desktop marknaden lider av den architecturens begränsningar. Hur många har t.ex. behov av eller är beredda att betala för mer än 4GB ram? Det är väll en tidsfråga iofs.
En Athlon 64 FX på 2 ghz kommer vara klart snabbare än en 3.2 ghz p4 i 32 bits applikationer. Med tanke på att prestandan kommer bli ca 15-30% bättre under ett 64 bitars os med 64 bits applikationer så ser det riktigt lovande ut. Athlon 64 FX kommer vara så gott som identisk med opteron 1xx serien men den kommer ha stöd för snabbare minnen... AMD verkar dessutom ha fått upp farten så bra på Athlon 64 att de skippar alla modeller under 2 ghz... Tydligen så skall Athlon 64 introduceras i hastigheter på upp till 2.4 ghz vilket kommer vara ljusår bättre än vad intel har att erbjuda på ett bra tag framöver. Prescott verkar nämligen ha råkat ut för ytterligare förseningar. Då prescott väl släpps så kommer specialversionen av Windows XP för 64 bitars applikationer vara så gott som klar för försäljning vilket kommer bidra till att prestandan på Athlon 64 systemen kommer öka ytterligare.
1 Guest(s)