April 20, 2003
Som många andra så tänkte jag fråga vad ni tycker om mitt kommande datorköp:
moderkort: Epox EP-8KRA2+ KT600 3DDR-DIMM 6PCI Audio FireWire SATA LAN SocketA ATX
processor: AMD xp 2500+ (tydligen bra för överklockning upp till nära 3200+ standard, oslagbar i pris)
processorfläkt: Thermaltake A1607 Volcano 11 Xaser Edition SocketA (max XP3400)
låda: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX (AMD&P4 OK)
minnen: 2 x TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)
floppy: Standard 1.44Mb 3.5" floppy black(ganska ointressant)
dvdspelare: LITE-ON LTD163 DVD-ROM 16X DVD/48X CD w. Black front bulk IDE
grafikkort: PowerColor Radeon 9800 PRO 128Mb
monitor: Samsung 959NF 19" Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99
extra 120mm fläkt: Papst 4412F/2FL-489 120x120x25 26dBA 3pin
Sedan äger jag delar redan som ej ingår i själva köpet:
tomtesäck: western digital 120gb 7200rpm 8mb cache
knapptryckarplanka och klickboll: lap power tangentbord och mx500 (oslagbar mus i spel, I lub it)
hörsellådor och ljudförmedlingsplatta: (ospecifierat)
(sitter dessutom på en bbb 10mbit lina så nätverkskort har jag ifall att...
Vad ska skiten användas till?
Användningsområde1: Mycket hammer och photoshop, en del premiere och dylikt
Användningsområde2: Spel, såklart, varför annars ett radeonkort >_< Användningsområde3: "Skolarbete" ? :bgrin:
Kommentera gärna, det går lös på en cirkus 13 000 kronor ungefär, och jag tänkte somsagt klocka processorn smått, inte för att jag är något proffs på det, men detta forumet har ju en fin sökfunktion =).
För/Nackdelar, gärna från folk som äger några av pryttlarna själva. Tack på förhand!
/Wannabe
May 21, 2002
westerns diskar funkar visst bra me nforce2 chipset, har själv mailat Western om det. det kan bli problem om man kör Raid tror jag, när olika diskar har olika firmware versioner, men inte om man kör en eller två.
Sen bör du välja en annan fläkt tycker jag, volcano serien suger kyler inte alls bra och för att få den någorlunda bra måste fläktar blåsa på max typ och då låter den som en delta.
En slk-800 eller varför inte 900 där man kan sätta 92mm fläktar är mycket bättre.
January 7, 2003
Har hört att Volcano 11 ska vara högljudd. Spire Whisperrock (tror det heter så) kanske är ett bättre val.
Ska du köra dubbla minnen så kan du faktiskt lika gärna ta ett NF2 som ovan säger. KT600 är väl bara konkurrenskraftigt när man jämför single-channel mot varandra.
April 20, 2003
jag övervägde faktiskt att köra på en annan fläkt, vilket jag antagligen kommer gör, tack för tipset.
vad det gäller minnena så hade jag ärligt ingen aning om dual var bättre än single, även omman itne hade nforce2 kort, annars hade jag lugnt, och komemr antagligen köra på 512mb single istället. Tack för tipset.
Men vad var problemet med wd och hur löstes det? Om du har lust att förklara?
September 27, 2002
moderkort: Epox EP-8KRA2+ KT600 3DDR-DIMM 6PCI Audio FireWire SATA LAN SocketA ATX
Skulle jag byta ut mot Abit NFS 2.0 eller Asus Delux (båda nforce)
Sedan om du ska hantera mycket bilder och likande så kan snabba hårdiskar va värt priset. Föreslår WD Rapotor eller 2x 120gb i raid.
September 27, 2002
Humvee wrote: vad är fördelen med nforce2 korten för det jag ska göra. snackar vi 10% förbättring är det inte värt det.
min 120gb har jag inte fyllt efter 7 månader nu, 120 räcker finfint
Kör du raid eller rapotor hd får du stor prestanda skillnad när du öpnar och sparar bilder!
April 20, 2003
jojo, men hur mycket är det värt egentligen. det komemr iallafall sluta med att jag har 1024mb ddr... visst, dubbla 512 är säkert skitbra, men HUR mycket bättre.. vad tjänar jag på det. Jag ska inte göra annat än mappa, liiite lite photoshop redigering och spel..eventuellt en del premiere, men 2-3 sekunder hit och dit klarar jag mig utan.
Kan du argumentera för det, kanske jag lyssnar, men annars så vet jag inte, lösa argument har aldrig övertygat mig, så se till att göra det 😉
btw, enligt anandtech:
We should reemphasize, however, that the gap between KT600 and nForce2 Ultra 400 is not huge by any means, and in most cases will not be noticeable in real world usage. However, it is large enough that obsessive enthusiasts will stray away from the Epox 8KRA2+ in favor of nForce2 Ultra 400 motherboards
1 Guest(s)