February 15, 2003
Jag har planer på att köpa en extern hårddisk, och jag har lite frågor.
1. USB eller Firewire? - Jag har båda två på moderkortet. (K7N2 Delta2 Platinum)
2. Buffertstorlek? - Har sett att det finns både 8MB och 16MB. Vad är det för skillnad?
3. Tillverkare - Det finns ju hur många som helst! Någon som är tystare/snabbare/billagre osv. ?
Ge gärna förslag på hårddiskar som ni skulle ha köpt. Maxpriset är på 2000:- .
Tack! 🙂
March 14, 2001
USB är det fler som har så det blir lättare att flytta den mellan datorer..
Jag själv bestämde mig för att istället för att köpa en "färdig" extern hårddisk köpa endast chassit och själv stoppa i en hårddisk av valfritt märke och storlek, det visade sig i mitt fall fungera väldigt bra och i stort sett billigare än en "färdig" produkt..
Och som du undrar angående tillverkare så kan man ju då välja själv vilken disk man vill ha, och gå efter ljud- och värmenivå m.m..
February 15, 2003
Jag har tittat lite på denna: Western Digital USB2.0/Firewire 320GB 8MB Dual Option
Vad jag kan se så har den både firewire och USB?
"2 x IEEE 1394 (FireWire) - 6 pin FireWire" - Har den två FireWire-portar? Varför? 😕
Moderkortet har:
In-Chip IEEE1394: Transfer rate is up to 400Mbps. och USB2.0.
Att köpa en "låda" + hårddisk har jag inga planer på. En färdig hårdisk, bara att koppla in låter bäst. 🙂
Jag undrar fortfarande hur stor skillnad det är mellan 8MB och 16MB i Buffertstorlek? 😕
August 25, 2004
Hmm.. Har du USB2.0 ?.. Samt vilken Firewire har du?.. För har du bara Firewire 400 så blir de billigare med USB2.0 då den är lika snabb som FW400..
O eftersom usb2.0 diskar e billigare får du några kronor över till mer utrymme?.. Om de nu e så mycke billigare...
Jag köpte en Samsung Xtend 200Gb.. Lite varm.. Men fungerar ypperligt.. Samsungs diskar är ju väldigt ofta varma så..
February 15, 2003
Men USB tar mer kraft av processorn och eftersom att jag har en sempron, så låter Firewire som ett bättre alternativ.
Men jag undrar fortfarande om det är stor skillnad mellan 8 och 16MB i Buffertstorlek ??
Vad jag kan se så har den här mest utrymme för pengarna: Western Digital USB2.0/Firewire 320GB 8MB Dual Option
Plus att den har både USB2.0 och Firewire.
Någon som kan hitta ett bättre alternativ?
March 10, 2003
Du kommer inte märka skillnad på Firewire och USB även om du har en Sempron.
Kanske om du hade haft en P3 1ghz eller nått.
Köp en med USB så vet du att den går koppla in hos alla polare.
För Firewire är faktiskt inte standard på datorer idag.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Bufferstorleken är cachen på HDn.. dvs.. ofta använda 1or och 0or ligger där.
Vilket bidrar till större prestanda, sedan om man märker den är en annan femma.
Skiljer det inte mycket i peng, så köp den med 16mb.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)