Extern hårddisk?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern hårddisk?
holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är i stort behov av ett lagringsutrymme på minst 40 Gb, för alla mina sparade filer.
Jag gissar att en hårddisk är det bästa alternativet, men är inte så sugen på en hårddiskkrasch. Därför har jag snöat in på en extern hårddisk, som jag bara sätter på när jag behöver något från den, eller ska lägga till något. Är detta en bra ide?

Vad är det då man behöver ha i åtanke när man väljer hårddisk.
Som sagt: Den ska vara driftsäker, och inte alltför dyr. Gärna snabb oxå och ljudnivån spelar mindre roll.

Jag tackar för svaren i förhand.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
843543
February 16, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det filer du absolut inte vill bli av med? Då skulle jag föreslå att du bränner ner det på dvd(t.ex.) och gör dubbelt så många skivor (dvs 2x40gb) , lägger ett set skivor på ett säkert ställe och har det andra setet tillgängligt.

Då är du garanterad. En extern HD slits ju givetsvist mindre då den inte är alltid på men däremot så kanske man flyttar den mycket och kanske råkar tjoffa in den i väggar o dylikt = kortare livslängd.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
843554
February 16, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du trots allt ska köpa en extern disk så har Dustin Home ett bra erbjudande nu, en LACIE PORSCHE DESKTOP 250GB EXTERN USB 2.0 för 1595:- inkl. frakt. Beställde själv en sån igår och förhoppningsviss ska den finnas i min ägo imorgon, kan återkomma med synpunkter om så önskas.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
843563
February 16, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle tro att en hdd som sitter fast monterad i datorn är säkrare än en extern som hunden/syrran/grannens snorunge ruben som äter alldeles för mycket ostbågar kan riva i golvet.

Om du vill ha en extern rekommenderar jag LaCie, vilket passar bra om Dustin Home hade ebjudande.. 😛

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
843653
February 16, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Om du trots allt ska köpa en extern disk så har Dustin Home ett bra erbjudande nu, en LACIE PORSCHE DESKTOP 250GB EXTERN USB 2.0 för 1595:- inkl. frakt. Beställde själv en sån igår och förhoppningsviss ska den finnas i min ägo imorgon, kan återkomma med synpunkter om så önskas.

Orkar inte söka nu ikväll. Kanske någon kan tala om vad överföringshastigheten är på USB2,0?

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
843666
February 16, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

den är specifierad till 480mbit dvs ~ 60mb/s men du kommer inte på länga vägar upp i dom hastigheterna, du får kanske ungefär 20mb/s

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
843712
February 16, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

En hårddisk har du ju inget skydd mot virus på... vet inte vilken typ av innehåll du ska ha, men DVD-r-skivor kostar inte så mycket, kanske bättre å göra en backup lite då och då.. då har du även alltid en gammal version, om det skulle smyga sig in ett virus... Om du vill ha en snabb extern hårddisk låter väl en SATA ganska bra.. stödjer ju hotswap kanske kan ha den fast monterad i datorn, bara slita ut kablarna när du ej tänk använda den, eller lösa detta med en strömbrytare eller så, då slipper du även risken att någon tappar den i golvet, och den får förhoppnignsvis även lite kylning då.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
844081
February 17, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Vare sig nån vill eller inte så kommer det några synpunkter angående "LACIE PORSCHE DESKTOP 250GB EXTERN USB 2.0".

För det första är det en liten och stilren skapelse:

[Image Can Not Be Found]

Den externa disken till vänster är en MaPower Warps med en "Hitachi 400GB IDE Deskstar 7k400" och den till höger är givetviss Lacien. Ljudnivån är klart mycket lägre hos Lacien, man kan tom. ha den igång när man kollar på film utan att störas nämnvärt av den, detsamma gäller inte "MaPowerdisken", den låter och skramlar som bara den.

Farten hos Lacien är helt ok, en bild på DC++ indexering:

[Image Can Not Be Found]

Den ligger och tuggar i ca 28-29 MB/s, min primära disk, som är en "Seagate 7200.7", gör samma moment i ca 35-40 MB/s (den har iof. inte formaterats på ett tag). Med andra ord så är jag nöjd med "fartresurserna" hos Lacien.

Samtliga diskar som jag har nämnt är IDE och har 8MB cache.

Hoppas nån får nytta av det här 😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
844106
February 17, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju köpa ett sådant där usb rack och sätta i valfri hdd i den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL