Finns det netbooks med bra SSD?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Finns det netbooks med bra SSD?
baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 5, 2009 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, som topic lyder är min fråga om det finns någon bra netbook (eller är den termen utfasad?) som har en SSD disk med hyfsad prestanda?
De jag kollat på har bara 160 GB hårddiskar.. och lagring är inte av prioritet för mig, vill bara ha en knäpptyst och sval liten bärbar. Minns att när netbooks var nya på marknaden såldes det sådana med 8 GB SSD eller något i den stilen.

Tips, tankar, länkar, ja allt är välkommet. Om någon har en netbook med SSD kan denne gärna dela med sig av sin uppfattning om hur bra det fungerar med en sådan.

Tack på förhand!

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1233196
September 5, 2009 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså... jag har en asus eee 901 och den har "ssd" vilket i detta fall betyder ett långsamt flashminne.
Däremot så kan man ju köpa till riktiga ssd-minnen och stoppa i... Här säljer dom såna t.ex.

baronatom
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
1233200
September 5, 2009 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, isåfall har jag en fråga till dig. Du säger att den är långsam, om så är fallet, långsam på vilket sätt? Lång windows-boot, seg på att öppna mappar (men där är väl accesstider viktiga? och SSD har väl 0,1-2 ms accesstid..) eller upplevs bara datorn som slö? Att kopiera filer hit och dit är inget jag kommer ägna större delar av tiden vid en netbook, det har jag extern lagring till.

på netbooken ska jag använda medan jag åker tåg mellan göteborg och stockholm i jobbsyfte, så OpenOffice, Skype och webbläsare kommer användas flitigt. Och för ovan nämda syften kommer väl inte SSD vara en begränsning, snarare en fördel för batteritid och värmeutveckling såväl som tystnad?

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1233205
September 5, 2009 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

allt du skrev handlar nästan istort sätt om "lagringsmedian" vilket orignal är en SSD av slöare variant men om du som Templar- säger så kan du ju stoppa in en större och snabbare

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1233213
September 6, 2009 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har egentligen ingen större koll eller gjort några empiriska mätningar...
Jag vet bara att den tar hundra år på sig att skriva till disken... läsning går fort... Men ibland får den för sig att den ska stå å skriva massa skit till disken mitt när man surfar o då låser sig hela datorn.

Nu kan det här ju bero på dåligt confad windows eller bara nåt jobbigt program som jag har. Sen skulle nog min må bättre med 2gb ram.

Men självklart, det är helt knäpptyst och batteritiden på min kan jag inte alls klaga på..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 563
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL