October 11, 2003
Jaha nu har jag varit på jakt efter en tyst dator i flera månader och nu ger jag upp.
det är tydligen för mycket begärt att få en tyst dator.
antingen är rådet "gör en själv" vilket jag varken kan eller vill.
eller också ska man köpa en svindyr 10 000krs dator.
alla normala datorer låter förjävligt mkt alternativt vet inte tillverkaren hur högt dom låter. varken datorbutiken, jme eller liknande har någon koll överhuvudtaget. dom har aldrig kommit på tanken att db-testa sina datorer.
det är en viss skillnad på 30db och 40db eller 50db nämligen...
dell är kända för att vissa modeller är tysta, runt 30db, men vilka modeller som är tysta går inte att få fram, samtidigt som dom är ett idiot-företag i övrigt med usel service och sveriges sämsta hemsida.
compaq listar db på vissa modeller men säljs bara i svindyra paket med monitorer och skit som man inte behöver.
det är alltså 2004 och det går inte att köpa en tyst dator, det tycker jag är smått otroligt.
länge leve utvecklingen! vi är på stenåldern!
November 15, 2002
Du kan ju alltid välja komponenter själv och sedan låta tex. datorbutiken montera ihop datorn åt dig!
Behöver du hjälp med komponentval, så har du kommit till rätt ställe. 🙂
EDIT: Skriv bara vad det är för typ av dator du är ute efter (användningsområde etc.) samt vad det får kosta, så ska vi nog fixa ihop en tyst dator till dig.
July 8, 2001
😳 Stackars dig, jag vill hjälpa dig. Kolla på min hemsida http://www.cas2.com och skicka ett mail till mig så vi kan börja komunissera.
Mitt fförsta förslag skulle vara en Comucaselåda med 2 st. 120mm Papst fläcktar. Den har också gummiupphgning för hårdikarna = tyst låda.
Sedan skulle jag föreslå Seagate hårddiskaar då dom är tystast och hårddiskar normalt för en massa oväsen. OSV. Nätdel m.m. men du får räkna med att det kostar lite mer när du inte kan köpa det billigaste utan ska konsentrera dig på tysta produkter eller hur. Sedan som du säger sså behöver du ju inte allt kanske.............
Jag kan därimot bygga dator, Bor du i Stockholm för det gör jag.
Mv Thomas Persson
February 24, 2003
Vill du ha tyst så skippa ALLA fläktar, Passivt nätagg från g-tek,passiv processorkylare från http://www.whynoi.se resten av delarna är ju inte så svåra att hitta, Upphängning till hdd sen har du så gott som en helt tyst dator!.......hmm fast vem som ska bygga ihop den e ju en annan femma.
January 31, 2003
Där kan du hitta ett och ett annat!
November 15, 2002
Bongo_SWE wrote: Comucaselåda med 2 st. 120mm Papst fläcktar.
Vet inte om jag håller med dig om att detta är en tyslt lösning. Två 120mm Papstfläkta lever om en hel del dvs. inget för den som vill ha en tyst dator.
Om du inte ska överklocka så räcker det med tex. ett chassi från Chieftec (tysta nätagg) samt en extra 80mm Papstfläkt (12db).
July 8, 2001
😉 Jag ska ju köra dom med 7volts motstånd och nätagregatet skulle var ett Hiper 350W m. en fläkt, 20dB
Så inget i lådan skulle höras mer än 20dB !! Det är tyst, men det finns tystare lösningar dock inte om han vill komma billigt undan.........
Istället för en vattenkylning så kan han ha en eller annan Zalman kylning om han vill. Som sagt jag monterar gärna åt han
Mv Bongo_SWE
December 31, 2002
Ett tips om du vill ha en ny, färdigbyggd dator är http://www.pyrotech.se de är bra på tystnad! Dock tar de lite betalt också men du kan ju be dem sätta ihop något på papperet som skulle passa just dig.
July 8, 2001
December 31, 2002
Jag tror inte det är några som helst problem med att montera ihop en tyst låda bara man är beredd att betala lite mer för tysta produkter istället för standardkomponenter.
Känner du någon som kan montera datorer är ju saken biff! Bara att köpa tysta komponenter. Zalmans cpufläktar på lågvarv tex. Zalmans heatpipe kylare till grafikkortet är perfekt och helt ljudlöst. Dock kan det vara bra med lite luftflöde så tekniken kan fungera som det är tänkt. Om du köper de värsta grafikkorten kan du behöva köpa en tillbehörsfläkt till kylningen.
Mr Bongo har du någon datorbutik eller gör du det bara för skojs skull?
EDIT: Seagate diskar är att föredra! Sen är det inte helt fel med nätaggregat som har 120mms fläkt för då går de i lägre hastighet och avger ett mindre störande ljud. Dessutom så kommer inte fläktljudet höras lika mycket eftersom den sitter en bit in i chassit. En annan fördel är att 120mm fläktar klarar av att flytta mycket luft.
1 Guest(s)