Fläkten till Intel Core 2 Duo E8400 har gått paj, ! :(|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläkten till Intel Core 2 Duo E8400 har gått paj, ! :(
harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2008 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Idag tog jag ut mitt paket från inet. Och såg fram emot bygget.
Sen skulle jag installera alla komponenterna men kom inte längre än till processor fläkten till Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz. Höll på med den säkert 1-2timmar.

Problemet var att fästerna vägrade och ''ploppa in i hålen'' när den ena ploppade in ploppade den andra ut hur jag än bar mig åt. Försökte få in dem på alla möjliga sätt (diagonalt som det stod i maualen främst) men funkade inte hur jag än gjorde, hur känslig jag än var och hur lungt jag än tog det.

Det slutade med att en av dem 4 fästerna råkade gå sönder då jag gissar att jag blev lite hårdhänt i slutet. Så nu sitter jag här och är besviken vet inte vad jag ska göra.

Vet inte vilken fläkt jag ska köpa till processorn (vill springa och köpa ny fläkt direkt imorgon.

Har ni några råd?
Dem butiker jag tänker på är siba, elgiganten, onoff.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1191916
May 9, 2008 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte ens de butikerna har cpu fläktar. De har ju bara färdiga datorer och sånt skit.
Har du ingen vanlig datorbutik i stan där du bor?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1191925
May 9, 2008 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bor i göteborg. Har aldrig köpt ''datorkomponenter'' löst innan så jag vet inte vilka butiker i göteborg som jag bör vända mig till. Skulle uppskatta om ni kunde ge mig något namn, samt förslag på vilken processor fläkt jag bör köpa. ( till socket 775 intel)

/mvh

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1191929
May 9, 2008 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju köpa på Inet, ligger i göteborg enna. Du kanske t.om. kan få en ny orginalfläkt på garanti om du snackar med dem i butiken.
Om inte annat så köper du en nya och bättre än standardkylaren.
Frågan är bara hur mycket du är villig att betala för en ny och bättre kylfläns.

Man får räkna med runt 500kr för en högpresterande kylfläns (ej push-pins fästen, tyst samt kyler bra). Alternativt är en "SuperSilent Freezer 7 PRO" en bra och billig fläns.
Men även denna kör med push-pins.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1191930
May 9, 2008 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Datorbutiker i Göteborg:

Sen funkar i princip de flesta s775-kylare till din processor. Själv hade jag skaffat mig något från Scythe eller Thermalright, normalt sett tysta saker som ändå kyler riktigt bra.

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1191932
May 9, 2008 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Klarar inte av push pins alltså. Så jobbigt även om jag köper en ny så är jag rädd att samma problem skulle uppstå.
Om jag åker och köper en fläkt imorgon (som inte är push pin) kan jag inte göra det för under 400kr och få en bra?
Tänkte lägg ut runt 300-400kr på en utan pin push.

Beställde postorder från inet som jag fick idag fast finns en massa andra komponenter där också för 4300kr. Tror du dem skulle gå med på att byta ut fläkten om jag tog med mig postorden/fakturan till butiken?

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1191935
May 9, 2008 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Här har jag hittat en Scythe fläkt som inte verkar ha push pins. Är den bra tror ni?

http://www.inet.se/datorkompon.....2/6308430/

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1191941
May 10, 2008 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

Alla Scythes som säljs idag är pushpins tyvärr.
[Image Can Not Be Found]

Kolla på tillverkaren sida angående den fläns du vill köpa.
Det är olika monteringssystem till AMD och Intel. AMD har t.ex. aldrig använt pushpins så där är det oftats skruvar eller någon variant av hak-system.

Kollade lite snabbt och Zerotherm verkar inte använda pushpins, men hur bra dem kyler vet jag inte.
Du få kolla runt lite på nätet och se vad folk säger om dem.

kentk
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1191944
May 10, 2008 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

Man vrider själva toppen på fästet för att få dem att sitta respektive lossna från moderkortet..

Kanske var så att fästena var vridna till "lossningsläge", det sitter pilar på toppen av plastfästena.

Jag brukar ALTID ta bort moderkortet och sätta 2 fingrar på baksidan av moderkortet och sedan pressa på pinnarna korsvis.

Håller helt klart med om att det borde finnas bättre sätt än push pins..

Kolla med butiken om de kan vara sjusta !

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1192009
May 10, 2008 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen.

Idag åkte jag iväg och köpte ZeroTherm NV120 Prem (efter att ha kollat upp recensioner och betyg på den) tack för du nämnde den för mig Ctrl.

Jag skruvade ner den ordentligt kanske aningen för hårt men det var för jag ville försäkra mig om att kylaren (ZeroTherm NV120 Prem) skulle nå ändå ner till kylpastan och processorn för den satt en bit övanför processorn när jag inte skruvade åt ordentligt (och det ska den inte göra).

Men det jag fortfarande bekymrar mig över är om den verkligen nådde ändå ner till processorn? Kollade emellan processorn och kylaren men var så trångt att jag inte fick syn på mycket. Hur får jag reda på om den nått ändå ner till processorn så dem sitter tilsammans (pressande emot varann)?

Vill inte processorn ska bli överhettad.
Har gått och funderat på det här hela tiden efter att jag installerat den.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1192010
May 11, 2008 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Sätt på datorn och kolla tempetratur? Den har överhettningsskydd och stänger av sig i fall det går för varm så inget går sönder.

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1192036
May 11, 2008 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör processorn det ? (jag har intel core duo e4800)

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1192061
May 11, 2008 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag satt ihop alla komponenter och kopplat in sladdarna. Samt installerat mjukvaran win vista 64. När jag kollar på Bios så står det att cpu har runt 27-37grader. Är det mycket? Eller bevisar det att kylaren har nått ändå ner till processorn och kyler den?

Dinos
Member
Medlem
1192078
May 12, 2008 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

harmonica wrote: Nu har jag satt ihop alla komponenter och kopplat in sladdarna. Samt installerat mjukvaran win vista 64. När jag kollar på Bios så står det att cpu har runt 27-37grader. Är det mycket? Eller bevisar det att kylaren har nått ändå ner till processorn och kyler den?

Även fast den temperaturen inte stämmer så bör det säga att den har bra kontakt.

harmonica
Siktar mot toppen
Medlem
1192079
May 12, 2008 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det något program man kan ladda ner som visar exakta temperaturen på cpu, grafikkort?

Dinos
Member
Medlem
1192084
May 12, 2008 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

harmonica wrote: Finns det något program man kan ladda ner som visar exakta temperaturen på cpu, grafikkort?

Everest och Core temp är mina personliga favoriter för sådant. Men att få exakta temperaturer kan du glömma. Det är en och samma termometer för alla program så utan egen mätutrustning kvittar det egentligen. Men du får ett hum om hur varmt sakerna går.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 356
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL