March 5, 2002
OfflineHej,
Jag har ett ASUS AT3N7A (Atom 330, nvidia Ion 1) som tyvärr endast har 3 SATA-portar + 1 eSATA-port.
Kan jag koppla en s.k. SATA port multiplier på eSATA-porten utan problem?
Jag funderar nämligen på en sådan här:
5x SATA DEVICE - 1x Multiplier-x5 port (eSATA) SiI3726 - PCI Backplate
Beskrivning:
eSATA Port Multiplier 1:5 Bridgeboard
Silicon Image 3726 Chipset : SiI3726eSATA Port Multiplier Bridgeboard is designed to provide a high-performance link between a single eSATA Host Port and 5 SATA device ports, which supports Host and device link rates of 1.5 Gbps and 3 Gbps with auto-negotiation, giving end users the flexibility to choose 1.5 Gbps or 3 Gbps SATA hard drives.
This is ideal for re-using any old computer case for external storage.
You can connect up to 5 hard drives via a single eSATA cable, to any eSATA Card which supports Port-Multiplier
"to any eSATA card which supports port-multiplier". Hur vet jag om mitt chipset gör det? :S
March 10, 2003
OfflineSvårt att tro att inbyggda chipsetkontrollers har så avancerade funktioner. Låter som något man hittar på dyrare instickskort, t.ex. raid kort eller dylikt. För 45£ borde du väl kunna hitta billiga satakort med ett antal portar ?
Eller är din PCI slot redan upptagen ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 11, 2001
OfflineDetta kort hos inet skulle garanterat fungera
March 5, 2002
OfflineTack för tipset 🙂
Jag har bestämt mig för en del nya prylar:
2x WD 2TB EARS
Zotac IONITX-G-E Synergy Edition Motherboard
HighPoint RocketRAID 2300 PCI-e x1 SATA Raid Controller
Så jag har totalt 8 SATA-portar, 4st 2TB, 1 1.5TB & en 1TB. Skall försöka mig på att migrera 4.8TB data till en RAID5-volym (mdraid / Linux), hoppas det går bra 🙂
November 24, 2007
OfflineHär finns en lista på några kort och chipset som klarar det du frågar efter...
https://ata.wiki.kernel.org/in.....e_features
Lite mer läsvärt finns här
http://en.wikipedia.org/wiki/P.....multiplier
Vet att det är längesen du frågade men men, man lär så länge man lever 😛
March 5, 2002
OfflineHeh, tack!
FWIW migreringen gick bra, nu sitter det 7x 2TB i en Linux MD RAID6 (sista porten tas upp av en Corsair F60 för OS), fungerar ypperligt. Fick mail från mdadm om att en disk gått sönder dock (6 månader gammal Samsung F4), den är på RMA. RAID6 FTW.
Det kliar i fingrarna på ett Fractal Design R3-bygge a lá NAS ...
1 Guest(s)

Log In