FÖRMÅNLIGT PANG ERBJUDANDE!! eller...??|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FÖRMÅNLIGT PANG ERBJUDANDE!! eller...??
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2002 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hllo !!

Min family har via våran kommun blivit erbjudna att köpa en så kallad "kraftig familjedator med senaste tekniken till väldigt bra pris" eller???

Följande erbjuds:

Modell: Compaq Presario 8000EA
Processor: Intel p4 2,40 GHZ
Internminne: 512 MB DDR SDRAM
Hårddisk: 120 GB 7200rpm
Diskettstation: 3,5" 1,44 mb
DVD: 16X
Lagring: CD-RW 40X/10X/40X
Ljudkort:Creative Labs Soundblaster Audigy
Högtalare:Labtec Pulse 325 2 högtalare + subwoofer
Grafikort: nVIDIA Geforce4 Ti4600 4x AGP
Grafikminne: 128 MB DDR SDRAM
TV-Anslutning: Ja, via S-video (kabel medföljer ej.)
Webbkamera: Ja
Nätverkskort: 10/100 Mbit/s Ethernet (integrerat)
Modem: ITU V92m, 56 Kbit/S
Gränssnitt: 1st.parallel, 1st. seriell, 6st USB 2.0, 3 ST. IEEE 1394 Firewire m.fl.
Kortplatser 2 lediga PCI 3 upptagna PCI 1 Upptagen AGP
Windows XP home, mus o skit....

skärm får jag välja mellan:
19" Upplösning: 1600X1200 + 46 KR månad.
el 17" Upplösning 1280X1024 + 37 KR månad.

båda skärmar märke Compaq.

Själva datorn kostar 426 kr månaden i 36 månader (plus då skärm....).
och leveraras i slutet av Januari.
och ska beställas före 11 november.
så jag betalar ju pris för ny teknik som jag inte kan använda och förmodligen är omodern om 3 månader....

frågan lyder:

SKA JAG KÖPA DETTA!??!?!
hela kostnaden blir 15336 + skärm utspritt på 3 år.
det är räntefri avbetalning och utan moms o skatt o skit eftersom farsan får det genom jobbet.
MEN, är inte alla dessa grejer omerderna till januari!?!? min polare fick samma erbjudande, fast då en Dell data o det va cirka ett halvår sen...

men e det ett bra erbjudande, e Compaq ett bra märke på en dator`?? har dåliga erfarenheter av "märkes datorer /OEM datorer" bla Acer och Packard Bell.
Vi får datan från något företag som heter ATEA....

om det nu är nån som orkar och har lust och vänlighet och framförallt vet något om datorer så får ni gärna hjälpa mig med detta beslut.

och sen, NÅN SOM HAR EN COMPAQ DATA!?!?!? e det nån kvalite i sådana??!?! vad finns det för möjlogheter att uppgradera burken??? för compaq har säkert krånglat till det så det inte bara är o köpa nytt graff (t ex) o montera.....

vad skulle ni göra om ni skulle fått erbjudandet och ska ha ny dator??

//THNX!!!

Hauk
Member
Medlem
214057
October 27, 2002 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

glömde en grej, ska köpa fast anslutning.

dom alternativ jag har är Telia ADSL, Tiscali ADSL, Bostream ADSL eller ComHem 1mb/S kabel tv (alla adsl e 0,5)

vilket ska jag ta?!?! (Bostream e billigast.....)

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
214061
October 28, 2002 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

ta bostream eller telia eller beror på vad du ska använda linan till tanka eller spela, dom jag skrev där är bäst för att spela med har bäst backbone system och dom är relativt snabba att tanka med men om jag bara skulle tanka och sånt skulle jag ta bosteam det passar bäst om man vill ha båda,

btw, datorn så skulle då jag ta 19" skärm det är värt det för den där lilla extra summan, datorn kommer att kosta 16100:- då typ, men dom brukar vara krångliga att klocka och uppgradera compaq och så gillar jag inte compaq heller men du kan säkert bygga ihop samma datorn billigare själv, men den värkar rätt prisvärd om du slipper pejja själv eller vill ha bra support.

själv skulle jag bara ta en hyrdator om mina föräldrar betalade men nu är det inte så, så jag bygger hellre själv då vet jag var felet är om det pajar och så kan jag uppgradera enkelt och det är oftast billigare och man vet vad man får, dom gamla compaq presario p2 450 hade bydget nätagg på 160w direkt man försökte sätta in ett gf2mx så klarade inte nätagget av det. men man vet ju inte dom kan ju börjat tänka lite mer på sina kunder kanske vill göra framtida uppgraderingar inte för man brukar få göra det när man betalar av den... but who cares? =P

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 531
214126
October 28, 2002 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

lite dumt att du inte kan få datorn levererad förrens i januari. Men den där datorn lär ju inte vara direkt omodern om 3 månader utan kommer hänga med bra lång tid framöver. Compaq (brukar) vara svåra att uppgradera fast du behöver ju inte uppgradera den där datorn än 😉 Men frågan är om du inte skulle få en lika bra dator BILLIGARE om du byggde ihop en standard dator på egen hand t.ex om du bytte processor till AMD.
Märkes datorer är ju oftast dyrare pga märket bara....
Du kan ju delbetala hos andra butiker t o m dem på nätet tillexempel komplett.se

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
214130
October 28, 2002 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Compaq 5350EA genom komunuthyrning(köp) sedan 1 år tillbaka, jag har inte haft några problem med den förutom att man inte kan göra biosinställnigar/klocka mäta temp på cpu mm eftersom moderkortet har väldigt få funktioner och är låst av Compaq. 👿

Om jag skulle gå ett år tillbaks så skulle jag inte hyra/(köpa) datorn, utan bygga ihop en själv. Men om du inte kan/har behov att tweaka datorn så tycker jag att det är ett ok erbjudande.

Att byta grafikkort, ljudkort, uppgradera minne, hårddisk mm är inga problem med min Compaq iaf, det fungerar alldeles utmärkt, och du har ju lediga pci-platser till att expandera, så det blir nog inga problem 🙂

Björne
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
214133
October 28, 2002 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog inte köpa någon.Jag har en Compaq 7000EL som jag har genom företaget och jag ångrade mig nästan på en gång efter jag hade fått hem datorn.Det enda som är bra är skärmen MW960 (tror jag att den heter) 19".Så mitt råd är att inte köpa en Compaq.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
214160
October 28, 2002 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

ofta kan hårdvara i märkesdatorer vara sämre än om du köper lösa delar.
T.ex så finns det ju ti 4600 som är kraftigt nerklockade.
Du kan absolut inte vänta dig att den datorn kommer att prestera som en du byggt ihop själv även om det skulle vara samma specs.

Sen är Compaq en av de absolut sämsta märkesdatorerna tycker jag.
har själv suttit och pillat med polarnas morsors compaqs 🙁
botten 👿

Hauk
Member
Medlem
214219
October 28, 2002 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

nu e det så att jag aldrig kommer öppna något mer på min dator en cd-rommen när jag ska i med en skiva, men om jag skulle vilja byta graf om 2 år så kommer jag be nån butik eller compaq göra det.....men compaq är skitdatorer alltså????

tack för hjälpen!1 //nYBÖRJARE.

Björne
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
214315
October 28, 2002 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter som du redan har bestämt dej att du ska ha den här datorn, så jag förstår inte varför du ställer frågan om den är nåt att ha?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
214370
October 28, 2002 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

skaffa 1Gb lina när du liks håller på wink fast seriöst, man kan få en lika bra dator om inte bättre om man köper själv och bygger ihop för samma pris, men då får man ju ta hela smällen direkt. personligen så skulle jag köpt ett ihopplock istället, men ~500kr i månaden så går det ju, helt OK dator 😀

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
214373
October 28, 2002 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: skaffa 1Gb lina när du liks håller på wink fast seriöst, man kan få en lika bra dator om inte bättre om man köper själv och bygger ihop för samma pris, men då får man ju ta hela smällen direkt. personligen så skulle jag köpt ett ihopplock istället, men ~500kr i månaden så går det ju, helt OK dator 😀

mm, fast om 2 år kanske de inte känns så kul o betala 500 kr/ månad.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
214493
October 29, 2002 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

men det är väl flera stora butiker som har avbetalning. Ex datorbutiken.com

Evil_Santa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
214506
October 29, 2002 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

I frågan om vilken fasta uppkoppling du skulle välja så skulle jag valt telia adsl pga att det är bra att spela med då du får låga poch bra pingtider men bostream är bäst ifall du bara tänker ladda ner.
Jag skulle valt telia adsl för även om du inte spelarså mcyket nu kanske så ommer du göra det när du får fast uppkoppling tror jag..så tealia adsl skulle jag tagit ( dessutom är telia lite stabilare öän bostream från vad jag har hört)

Hauk
Member
Medlem
214542
October 29, 2002 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hupp!!

har fått lite ny info om datorn, jag har skrivit vad den kostar med skatt, efetsom det är kommunen vi får den av.... så ca 11,500 kommer den kosta delat på 36 månader, då är 19" skärmen inräknad...

MEN!!
'
nått som jag läste senare i en dold del av avtalet är att, "Efter hyrestdiens slut så ska den kompleta datorn återlämmnas om den inte köps till då rimligt pris"

ang anslutningen, kan bara få Telia (375:-) Bostrem (298:-) eller Tiscali ADSL, eller ComHem's cabel tv 1mb's, men har hört att den suger o spela cs o bf på....så...bostreams adsl (0,5) e väl samma som Telia's aADSL (0,5) jag kan bara få bostreams 0,5. (inte 2,5 osv...)

men jag ska tanka o lira, så d ska ju va en "allround" lina... och bostream e ju sp billig....

Skywalker[TSG]
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
214584
October 29, 2002 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vill inte ha skrotet om 3år

och dom vill nog inte ha den heller.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
214617
October 29, 2002 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Skywalker[TSG wrote: ]Du vill inte ha skrotet om 3år

och dom vill nog inte ha den heller.

Mamma köpte ut sin P2 400 MHz 64 MB RAM / 6 GB HD med DVD och 17", + bläckspruta och modem vid årsskiftet. Hon gav 500:- för det, visserligen var det gamla saker då, men kanske inte riktigt *så* gamla, funkar fortfarande alldeles utmärkt till surfning och enklare spel.... 😉

Hauk
Member
Medlem
214722
October 29, 2002 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

japp BJÖRNE jag har i princip bestämt mig, varför??? JO: för att jag tycker det verkar vara ett bra köp. men....JAG?"??" hur mycket tror du jag vet??? därför ställer jag lite frågor till er som kan för att jag inte kann nåt.

jag är nästan bestämd över att köpa den....

MEN!!

på måndag kan man gå på "demo" och prova datorn, när man då har en chans att pilla med den, har jag hört att det finns program för att mäta prestanda.
då tänkte jag att jag skulle prova nått sånt på burken.....
jag antar att ni vet några bra och vart man kan ladda hem dom (gratis...DC???) vad dom heter o så....men, inget krångligt som tar lång tid...nått som provar spel prestanda snabbt och lätt, gärna resultat man kan tolka...(eller som inte e så långa så jag kan skriva av dom o skicka dom hit....så får nån vänlig kunnig fixa det....=P)

tackar o bockar för all hjälp!!!!

MVH/NoooooB!!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
214768
October 30, 2002 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

NEJ KÖP DEN INTE !!!
dom tänker fan bara lura dig!
du ska lämna tillbax den om 3 år om du inte vill köpa ut den.. och dom kommer inte sälja den billigt till dig, jag vet!
om du har bara råkat ta sönder minsta lilla grej när du lämnar in den om 3 år så måste du betala det som e sönder NYTT (!)
sen får du INTE uppgradera datorn heller..
läs på deras regler...
jag har själv fått erbjudande av dom där..
KÖP INTE

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
214782
October 30, 2002 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: NEJ KÖP DEN INTE !!!
dom tänker fan bara lura dig!
du ska lämna tillbax den om 3 år om du inte vill köpa ut den.. och dom kommer inte sälja den billigt till dig, jag vet!
om du har bara råkat ta sönder minsta lilla grej när du lämnar in den om 3 år så måste du betala det som e sönder NYTT (!)
sen får du INTE uppgradera datorn heller..
läs på deras regler...
jag har själv fått erbjudande av dom där..
KÖP INTE

Farsan köpte en sån dator för ett tag sen, och hade han sönder något så kom dom hit och satte in en ny... t.ex när moderkortet pajja... även floppyn gav upp, med då skickade dom en ny..
och han behövde inte betala mkt för att köpa ut den.. 500:-
OM du sätter in en ny kylare till processorn t.ex och prollen pajjar så får man ingen ny, men sker det utan någon anledning så fick man ny..

Kolla upp vilkoren ordentligt.... men jag skulle nog köpa en plockdator i vilket fall eftersom man trots allt bara hyr den tills man får köpa loss den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 233
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL