Förutspå novembers prisnivå!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förutspå novembers prisnivå!
lictor
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Nu sitter jag i valet och kvalet. Jag har en rutten cpu och ett alldeles för kraftigt grafikkort (se sig). Nu har en polares grafikkort eh, brunnit upp och jag har möjlighet att köpa loss hans cpu, en P4 3ghz, samt tillhörande moderkort för blotta tusenlappen. Normalt sett skulle det vara en perfekt uppgradering för mig som gillar att ligga nåt år efter i utvecklingen, och det matchar också mitt grafikkort ganska bra.

Nu är det dock så att jag för första gången på fler år vill ha en riktigt stark dator, så jag inte behöver kompromissa när Oblivion kommer i november. Den intressenta frågan är då; om jag köper nya delar i november istället för nu, kommer de ha sjunkit så mycket i pris (sammanlagt 1000 kr) att det är värt att stötta upp min dator med en 3-ghzare tills dess?

Det jag är ute efter är:

En 3000-3500+ Athlon 64, alternativt gärna en X2 om de krypit ner lite i pris till dess, med ett passande S939 nforce4-SLI-moderkort.

6800GT, 7800GTX eller 7800GT (är det nåt att ha - i testerna jag sett verkar det helt ok, men den har ju bara 20 pixel pipes), återigen lite beroende på hur priserna ligger.

Jag misstänker också att jag behöver ett nytt nätagg för att driva det hela.

Som en liten bonusfråga; jag sitter nu på några stickor PC2700-minne, om jag förstått rätt skall det inte vara några som helst problem att köra dem med en A64/X2? Blir det någon markant prestandaförlust jämfört med mer modernt RAM?

Tacksam för svar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
936878
August 14, 2005 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

3500+ kommer nog ha ett väldigt förmånligt pris då pass, men även de lite snabbare 3700+ och uppåt komme rnog även dom ha gått ner i pris ordentligt då AMD och Intel nog vill ha igång dual core mer. X2 borde även den ha gått enr något även om jag misstänker inte så mycket.

Av de tre skulle jag tagit 7800GT eller GTX. Prisskillnaden är inte stor men inte prestandaskillnaden heller. GTX känns väl som ett något vettigare köp faktiskt. Men R520 ska ju komma nästa månad också så jag skulle nog hålla ögonen öoona efter även dom kort ATi kommer lansera.

Hiper 580W modular som vi nyss recenserat rekommenderas starkt då det är tyst, modulärt och väldigt god kvalité, samt ett väldigt förmånligt pris.

Dina stickor fungerar i en ny dator, men lite fräshare saker skulle nog inte skada. 1024 <-> 2048 minst PC3200 kommer nog vara ett krav för en riktigt trevlig spelupplevelse ganska snart.

//Andreas

lictor
Medlem
937049
August 14, 2005 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, tack för dina svar!

Av de tre skulle jag tagit 7800GT eller GTX. Prisskillnaden är inte stor men inte prestandaskillnaden heller. GTX känns väl som ett något vettigare köp faktiskt.

Jo, jag ger ganska breda alternativ eftersom det är svårt att se vad som kommer vara prisvärt om två-tre månader. Men 7800-serien är ju klart mest lockande.

Men R520 ska ju komma nästa månad också så jag skulle nog hålla ögonen öoona efter även dom kort ATi kommer lansera.

Anledningen till att jag siktar in mig på nVidia är att jag gillar att ha stora uppgraderingsmöjligheter. SLI verkar med andra ord klart trevligt, särskilt om man kommer kunna använda olika märken tillsammans som nVidia lovat (annars borde man väl bara kunna flasha ena kortet med den andras BIOS, inbillar jag mig?). Crossfire verkar visserligen också klart intressant, men jag tvivlar på att det kommer finnas beprövade lösningar i november när det är dags för mig.

Hiper 580W modular som vi nyss recenserat rekommenderas starkt då det är tyst, modulärt och väldigt god kvalité, samt ett väldigt förmånligt pris.

Ok. Jag brukar visserligen inte vara en s.k. "märkesbög", men annars har jag lärt mig att Antec, Enermax eller (om man är rik) PC Power & Cooling är det som gäller på nätaggsfronten. Men jag ska ta mig en titt på testet (och lokala prisnivån), det kanske är dags att bredda sig.

Dina stickor fungerar i en ny dator, men lite fräshare saker skulle nog inte skada. 1024 <-> 2048 minst PC3200 kommer nog vara ett krav för en riktigt trevlig spelupplevelse ganska snart.

Efter lite forskning verkar det som om jag ändå behöver nya stickor för att kunna köra P4an. För 1500 (istället för 1000) får jag med 1gb PC3200, men troligtvis varken matchande eller med ovanligt låg latency. Vilken sorts prestandaskillnad talar vi egentligen om vid dual channel jämfört med vanligt ram? Är den marginell så har jag ju i så fall ytterligare en komponent att föra med mig till mitt nya bygge i november.

Gällande uppgraderingsmöjligheter förresten; hur långt lär ett bra S939-kort hålla ungefär? Jag har ingen koll på roadmapsen just nu.

Andreas Galistel
Member
Medlem
937079
August 14, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

lictor wrote: Efter lite forskning verkar det som om jag ändå behöver nya stickor för att kunna köra P4an. För 1500 (istället för 1000) får jag med 1gb PC3200, men troligtvis varken matchande eller med ovanligt låg latency. Vilken sorts prestandaskillnad talar vi egentligen om vid dual channel jämfört med vanligt ram? Är den marginell så har jag ju i så fall ytterligare en komponent att föra med mig till mitt nya bygge i november.

Gällande uppgraderingsmöjligheter förresten; hur långt lär ett bra S939-kort hålla ungefär? Jag har ingen koll på roadmapsen just nu.

Dual channel mot vanligt ram kan vara allt från 0 - 3-4% ifråga om bandbredd. Inget att bry sig om.
Jag tänkte inte på att du skulle använda en P4 först, my mistake.
Socket M verkar dröja så du kan nog stå dig kanske 9-12 månader minst på ett 939 idag. Vild gissning.

//Andreas

lictor
Medlem
937109
August 14, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dual channel mot vanligt ram kan vara allt från 0 - 3-4% ifråga om bandbredd. Inget att bry sig om.

Aha. Med andra ord är 500 extra för att få ytterligare 256 ram och allt i PC3200 en helt ok investering som inte min framtida uppgradering behöver skämmas för. Ram-prestanda är ett nytt område för mig, men jag trodde faktiskt det var mera skillnad. Timings verkar ju variera från applikation till applikation i alla fall, så där borde jag nog kunna klara mig med "vanilla"-varianten.

Jag tänkte inte på att du skulle använda en P4 först, my mistake.

Ingen fara, den infon räknade jag med att kunna ta reda på själv, något mindre esoteriskt än resten.

Socket M verkar dröja så du kan nog stå dig kanske 9-12 månader minst på ett 939 idag. Vild gissning.

SM är med andra ord nästa steg? Jag ska ta mig en titt på roadmapen när jag orkar, men jag är på semester i Spanien nu (och ändå postar jag om datordelar - en sjukdom 🙂 )

Om man köper en 3000-3500 idag (eller i november) är en X2 4800 i princip nog för att räcka till nästa uppgradering (som sagt, pga prisnivån gillar jag att ligga ett år eller två efter), men att 939 räcker för ytterligare ett antal månaders nya releaser är bra att höra.

Andreas Galistel
Member
Medlem
937120
August 14, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

lictor wrote:

Aha. Med andra ord är 500 extra för att få ytterligare 256 ram och allt i PC3200 en helt ok investering som inte min framtida uppgradering behöver skämmas för. Ram-prestanda är ett nytt område för mig, men jag trodde faktiskt det var mera skillnad. Timings verkar ju variera från applikation till applikation i alla fall, så där borde jag nog kunna klara mig med "vanilla"-varianten.

Mängden och hastigheten spelar betydligt större roll än DUAL gör. 😉
I slutändan vill du nog sitta med 2GB skulle jag gissa.

lictor wrote:

SM är med andra ord nästa steg? Jag ska ta mig en titt på roadmapen när jag orkar, men jag är på semester i Spanien nu (och ändå postar jag om datordelar - en sjukdom 🙂 )

Om man köper en 3000-3500 idag (eller i november) är en X2 4800 i princip nog för att räcka till nästa uppgradering (som sagt, pga prisnivån gillar jag att ligga ett år eller två efter), men att 939 räcker för ytterligare ett antal månaders nya releaser är bra att höra.

Vi kommer att se AGP-kort fortfarande släppas så S939 med PCI-E i ryggen kommer nog finnas kvar iaf ett par år till även om den inte kommer utvecklas de senare av dom.

X2 4800+ är mer än nog men jag skulle hellre satsa på en bra singelcore och ett bättre grafikkort iaf. Det multitrådade program/spelutbudet är minimalt/obefintligt idag och kommer även vara i November.

//Andreas

lictor
Medlem
937131
August 14, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

X2 4800+ är mer än nog men jag skulle hellre satsa på en bra singelcore och ett bättre grafikkort iaf. Det multitrådade program/spelutbudet är minimalt/obefintligt idag och kommer även vara i November.

Jo, jag nämnde 4800+ mer som en bra uppgradering i framtiden, som ett "bevis" på att 939 håller ett tag. Däremot lär ju Oblivion (som jag väntar på) enligt producenten Gavin Carter dra en hel del nytta av dual core. Kanske inte helt oväntat med tanke på att det också utvecklast till Xbox 360.

Vi får se vad priserna ligger på i november, men det lutar väl mot en 64 3500+ eller någon low-end X2.

Andreas Galistel
Member
Medlem
937139
August 14, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

lictor wrote:

Jo, jag nämnde 4800+ mer som en bra uppgradering i framtiden, som ett "bevis" på att 939 håller ett tag. Däremot lär ju Oblivion (som jag väntar på) enligt producenten Gavin Carter dra en hel del nytta av dual core. Kanske inte helt oväntat med tanke på att det också utvecklast till Xbox 360.

Vi får se vad priserna ligger på i november, men det lutar väl mot en 64 3500+ eller någon low-end X2.

Låter sansat 🙂

Ang. spelen till Xbox 360 kan jag bara säga att de första spelen som kommer kommer inte att utnyttja all kraft ifråga om multitrådning så jag är tveksam till om det finns så mycket att tjäna i PC-varianten, men gratis prestanda hur liten den än må vara är givetvis alltid välkommet 🙂

//Andreas

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
937916
August 16, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag kostar en AMD Athlon 64 3000+ 1,8Ghz 512KB Box Socket 939 (90nm) "Venice" 1 594 kr, jämförpris 0,53 kr/+ 0,89 kr/Ghz 3,11 kr/kB Cache

AMD Athlon 64 4000+ 2,4Ghz 1024KB Box Socket 939 (90nm) "San Diego" 4 654 kr, jämförpris 1,16 kr/+ 1,94kr/Ghz 4,54 kr/kB Cache

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0GHz 2x512KB Box Socket 939 (90nm) "Manchester" 3 732 kr, jämförpris 0,98 kr/+ 1,87 kr/Ghz 3,64 kr/kB Cache

AMD Athlon 64 X2 4800+ 2,4GHz 2x1MB Box Socket 939 (90nm) "Toledo" 9 424 kr, jämförpris 1,96 kr/+ 3,93 kr/Ghz 4,60 kr/kB Cache

blir intressant att titta på uppgifterna i november.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL