July 29, 2004
Jag är på gång att köpa en bärbar dator för mellan 10-15 000 kr och jag hittade denna modell som kostar 11000:-
- Hur är det med P4, blir de så varma att de är otrevliga att arbeta med?
http://www.elgiganten.se/is-bi.....Egenskaper
- Dell har något som de kallar för P4 Mobile men jag kan inte se om denna dator har samma sorts processor.
- Det ser väl inte ut som det finns någon inbyggt kort för trådlösa nätverk?
- Hur är kvalliteten på Toshibas datorer?
- Är det något som ser dåligt ut med denna dator? Finns några andra -förslag på bärbar dator? Den kommer främst användas för Cad-arbete och lite 3D-simuleringar och ibland lite spel.
June 23, 2002
Tycker den verkar helt skumt billig.
Verkar skitnice.
Fast den lär inte kunna köras så länge på batteri så om det är det du är ute är det nog inte ett så bra val.
Sen om man ska spela är väl inte grafikkortet det bästa i det, men vad jag förstår så ska du inte spela några jättekrävande spel, eller ptja då borde man ju inte köpa en laptop så.
February 10, 2003
Toshiba är billiga Produkte,men de behöva inte vara dåligt därför.Jag köpte just en Bärbar från Amitech 3000+64Bitars Mobile med L2 1MB.Är en Radeon 9600 inne som det gå att spela FarCry med mellaninställningar ganska so bra men den gick på över 19000,-Kr.
Fan vad dyrt de är...so long...
October 7, 2002
CalleL wrote: Jag är på gång att köpa en bärbar dator för mellan 10-15 000 kr och jag hittade denna modell som kostar 11000:-
- Hur är det med P4, blir de så varma att de är otrevliga att arbeta med?
Antingen det eller så bullriga att de är otrevliga att arbeta med. Har en kompis med en P4m och den kunde närmast jämföras med en hårfön. Som jämförelse så startar kylfläkten i min iBook bara när jag kör 3D-spel en längre tid. Förutom den är det bara hårddisken som låter och den hörs bara om man är i hyfsat tysta rum...
- Dell har något som de kallar för P4 Mobile men jag kan inte se om denna dator har samma sorts processor.
Det är solklart en P4m. Det är bara P4m som går i 3,2 GHz som monteras i bärbara.
- Det ser väl inte ut som det finns någon inbyggt kort för trådlösa nätverk?
Verkar inte så, nej.
- Hur är kvalliteten på Toshibas datorer?
Ingen aning! 😉
- Är det något som ser dåligt ut med denna dator? Finns några andra -förslag på bärbar dator? Den kommer främst användas för Cad-arbete och lite 3D-simuleringar och ibland lite spel.
Ska du köra 3d i form av CAD, simuleringar samt spel så VILL DU INTE ha ett av de sämsta grafikkorten på marknaden.
Dessutom som jag redan smått gått in på - P4m är varm, bullrig och leder till tunga "kånkbara" datorer. Att någon fått den dumma idén att stoppa sådana i bärbara datorer har jag inte förstått mig på. En Pentium M (Centrino) är isåfall mycket vettigare. Dessutom är det sällan man har behovet av den allra värsta möjliga processorn i en bärbar - det är mest spel som kräver kraftfulla processorer och grafikkortet brukar ändå inte matcha processorn...
Ytterligare problem: Inbyggt WLAN är mycket bättre än om du får köra med PCMCIA. Dels blockerar du platsen, dels sticker det ut och riskerar att vara i vägen.
Vad gäller batteritid så brukar den vara väl optimistisk. Jag skulle inte räkna med mer än 2 timmar batteritid vid idle läge, och mindre om den används. Kan vara trevligt att ha mer om man vill exempelvis kunna se på en film innan batteriet tar slut...
Slutligen: skärmupplösningen verkar väldigt snål för en så relativt sett stor skärm.
SAMMANFATTNINGSVIS: Den verkar billig nog, men om du lägger på ett par tusenlappar så får du mer "bang for the buck" även om det kostar mer...
Tips på andra datorer:
http://www.apple.se/ibook (dock endast 32 MB grafikminne, kan vara tveksam för din del alltså, och en PowerBook må vara häftig men den spränger din budget)
Annan PC:
En kompis har letat mycket efter vettiga bärbara, vi kom gemensamt fram till att den här antagligen är en av de mer prisvärda:
http://www1.euro.dell.com/cont.....#038;s=dhs
(tryck konfigurera och plocka bort 3 års hämtservice så känner du igen priset)
Den datorn har en 1,5 GHz Pentium M i standardutförande, sämre än den du länkade till men ändå på en godtagbar nivå (motsvarar någonstans mellan 2,2-2,5 GHz P4 tror jag). Dessutom är den processorn klart svalare och kräver därmed inte lika bullrig och stor kylning.
Grafikkortet är mycket bättre. Finns dessutom möjligheten att uppgradera till ett Mobility Radeon 9600 som hör till de bättre på marknaden.
Inbyggt WLAN. 🙂
Klart bättre upplösning på skärmen, som är jämförbart stor.
Vikten är klart lägre - det är viktigt om du ska flytta på den. Ska du däremot INTE flytta på den är det inte en bärbar du ska ha - en stationär är mer prisvärd.
Det enda övriga som egentligen är sämre är hårddiskstorleken, men det kan du också byta ut mot lite pengar...
EDIT: Hett köptips oavsett vilken dator du än väljer är att du vill ha en väska till. Om du har WLAN i datorn dessutom (i alla fall om det är en äkta bärbar) så vill du ha en accesspunkt/router också, är trevligt när du sitter i soffan med datorn i knät...
August 1, 2004
Köp ingenting från El-Giganten, dem SUGER, jag köpte en bärbar av dem och den bara suger...
1. Det var för gammalt bios på den och det tog dem 3 månader att laga..
2.Den stänger av sig hela tiden, vet inte varför... kanske överhettning eller sånt.
3.Grafikkortet bara SUGER!
4. hårddisken 4200rpm.. SAKTA!
June 30, 2001
WuYang2k3 wrote: Köp ingenting från El-Giganten, dem SUGER, jag köpte en bärbar av dem och den bara suger...
1. Det var för gammalt bios på den och det tog dem 3 månader att laga..
2.Den stänger av sig hela tiden, vet inte varför... kanske överhettning eller sånt.
3.Grafikkortet bara SUGER!
4. hårddisken 4200rpm.. SAKTA!
1. Uppgradera själv då!
2. Lös det själv! Inte elgigantens fel då de endast är återförsäljare.
3. Du valde själv datorn!
4. Du valde själv datorn!
Slutsats: inte elgigantens fel.
Angående Toshiba, så har min skola har köpt in laptops av märket Toshiba två år i rad, så de borde fungera bra. Supporten på skolan har berättat att de datorerna mest sällan var på lagning.
October 7, 2002
picks2 wrote: Ska du ha en P4 så bör du ha P4m som någon annan också sa. en kompis köpte en hp med en sådan. Dustin har rätt mycket bärbara datorer.
Nejnejnej. Felfelfel. Du vill inte en P4 alls, varken en stationär P4 eller en P4m. Du vill ha en Pentium M, dvs en Centrino...
May 7, 2002
TERdON wrote: [quote=picks2]Ska du ha en P4 så bör du ha P4m som någon annan också sa. en kompis köpte en hp med en sådan. Dustin har rätt mycket bärbara datorer.
Nejnejnej. Felfelfel. Du vill inte en P4 alls, varken en stationär P4 eller en P4m. Du vill ha en Pentium M, dvs en Centrino...
Det var den jag menade
1 Guest(s)