December 6, 2001
Jag ska plocka ihop ett par burkar åt vänner och bekanta, men känner mig för första gången riktigt osäker på vad jag ska välja. Det är så många standarder och socklar som håller på att bytas, och man vill ju att grejjerna ska vara framtidssäkra.
AMD:
Kommer socket 754 att finnas kvar, och hur länge isf?
När kommer pci-express till 64-bits plattformarna (är det nforce4 som blir först med det?)?
Intel:
Hur framtidssäker är 775 socketen?
Hur nya processorer kommer 915/925-chipseten att klara av?
November 4, 2001
Gillar inte folk som säger "framtidssäker"
Idag är det en en a64 s754 som gäller.
Gällande pci express osv så tar det ett tag innan vi ser dem på hyllorna i sverige.
Som vanligt när det gäller papperslanseringar (som tex XT PE och Ultra/Extreme)
tips på ett bra system som man ändå inte behöver sälja halva levern och en njure för, skulle vara följande:
AMD64 3000-3200+
1GB minne
9800pro - 6800
Abit KV8-Pro eller ett valfritt nforce. (asus tex)
Superbt system som inte kostar en förmögenhet.
när detta system bli "gammalt" och inte längre går att nyttja ska du inte tro att något annat system som finns i dag kommer hålla måtten.
Utveckligen går så jävla fort.
gf3 till gf4 gav e stor prestandavinst. ett 6800Ultra ger nästan 3dubbla prestanfan över deras 5950...
Menar köpa dator för i morgon fungerar lixom inte. Köp en att använa idag. Annars skulle alla sitta med massor med pengar i tron om att 2036 kan man köpa en terminator med valfritt kändisutseende.
Förstår iof dem med... kristanna loken terminator eller ej så är jag "på" 😉
December 6, 2001
Tack för det snabba svaret.
Varför är inte framtidssäker ett bra ord? För mig är det iaf synonymt med 'går att uppgradera om ett till två år utan att man måste köpa både nytt moderkort, minne och processor'. Socket A är t ex inte framtidssäker.
Visst, man kan inte hålla på och vänta hela tiden men det finns ju vissa tillfällen då det är bättre att köpa än andra.
Men efter att ha tänkt lite mer så känns en amd64 på ett K8T800 rätt avvägt. En 3000+ lär väl hålla ungefär lika långe som ett 6800. Sen om man vill vänta på nforce4 och 6600GT får man väl göra det.
2 Guest(s)