March 23, 2003
Jag funderar på att köpa en ritplatta, eller jag har bestämt att jag ska ha en, men vet inte riktigt vilken och varför.
Jag använder just nu en Trust som jag har lånat och den känns värdelös, för stor (A4) och inte tryckkänslig i flera steg eller vad man ska säga.
Vad ska man ha? och varför? Meningen är väl att jag ska använda den till photoshop, det är det enda.
Har tittat lite på Wacom Bamboo och Bamboo fun, vad är skillnaden mellan dessa?
Självklart vill jag komma så billigt undan som möjligt utan att köpa nån skit.
Tack på förhand.
March 10, 2003
Intous stödjer även de olika extra pennorna, så som Aribrush pennan.
Så det finns en del skillnader. Personligen sitter jag idag med en begagnad gammal Wacom Graphire3 A5.
Har dock funderingar på något större (Intous A4) när jag får råd, samt att jag vill ha Airbrush möjligheterna sen med.
Sedan har jag märkt vilken stor skillnad det är mellan mjukvarorna man använder plattan i.
Sitter nästan enbart och skissar i Painter eller OpenCanvas, efterredigerar dock gärna i photoshop, samt redigerar foton i PS.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 16, 2002
Du SKA ha Wacom. Det behöver inte ens diskuteras.
Jag har ett Intous 3 A4-bord som jag fullkomligt älskar.
Jag har även ett Bamboo A6 som jag inte är lika förtjust i.
Personligen anser jag A6 vara för litet för att kunna Photoshop:a i. Rörelserna blir för stora om du kör skärm-ratio, vilket jag tycker är själva vitsen med ritbord. A4 kan absolut upplevas som för stort, så ett A5 är att rekommendera. Förslagsvis då ett Graphire.
Olika serier har även olika drivrutiner. Bamboo anses vara för "den vanlige" konsumenten och har sämre drivers. Intous är ett "pro"-bord och har bättre drivers. Mycket bättre stöd för flera skärmar och knapparna runt bordet. Graphire vet jag inte med.
1 Guest(s)