Gigabytes 3-åriga garanti på moderkort värdelös|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabytes 3-åriga garanti på moderkort värdelös
osen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 5, 2009 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, mitt Gigabyte GA-X38-DQ6 kastade nyligen in handduken. Dessvärre hade den ettåriga garantitiden från Komplett.se gått ut, men det var väl lugnt tänkte jag eftersom Gigabyte stoltserar med 3 års garanti. Mitt första problem var dock att hitta någonstans att vända mig till. Efter många telefonsamtal och mailkonversationer fick jag till slut ett nummer till Gigabytes svenska distributör. Varför i helv... det inte finns med på hemsidan kan man ju undra.

Ringde då detta nummer, men får till svar att komplett minsann köper sina moderkort från Tyskland så det är dit jag ska vända mig. Jahapp, sagt och gjort ringer jag upp Gigabyte i Tyskland men där verkar inte finnas några engelskspråkiga personer så här sitter jag.

Någon som har varit med om något liknande och har något tips hur fasen jag ska gå vidare?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1212877
January 5, 2009 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök reklamera det till komplett?
Påpeka att 3 års reklamationsrätt gäller.
(Skilj nu på garanti och reklamation)

osen
Medlem
1212879
January 5, 2009 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Försök reklamera det till komplett?
Påpeka att 3 års reklamationsrätt gäller.
(Skilj nu på garanti och reklamation)

Hur fungerar det då? Vad är skillnaden på garanti och reklamation? Tillhandahåller Gigabyte 3 års garanti ska de väl fasen stå för det, men jag antar att det är svårt (läs: omöjligt) att ställa dem till svars för det.

Tack för svaret, ska titta närmare på möjligheterna. :bok:

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
1212880
January 5, 2009 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ring/maila komplett och säg att du vill reklamera ditt kort bara.
Då måste dom ta in den för kontroll.

osen
Medlem
1212882
January 5, 2009 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

drotz2000 wrote: Ring/maila komplett och säg att du vill reklamera ditt kort bara.
Då måste dom ta in den för kontroll.

Tackar, ska maila dem och kolla, av egna erfarenheter brukar de vara extremt ovilliga att följa konsumentlagar men det är väl värt ett försök, annars får jag väl skicka brev till ARN 👿

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1212883
January 5, 2009 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bara att gå in på gigabytes sida (som även finns på svenska om jag inte minns fel) och skicka iväg ett mail där du beskriver ditt problem. De lär ju kunna svara på hur du ska gå till väga.

osen
Medlem
1212886
January 5, 2009 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Det är väl bara att gå in på gigabytes sida (som även finns på svenska om jag inte minns fel) och skicka iväg ett mail där du beskriver ditt problem. De lär ju kunna svara på hur du ska gå till väga.

Hehe, jo tack, det har jag försökt. Finns ingen kontaktadress till någon svensk distributör utan endast ett servicesystem med säte i Taiwan verkar det som. Det enda jag lyckats få till svar därifrån är att kontakta affären där jag köpte moderkortet och de i sin tur vill ju inte ha något med det att göra ... Där har du mitt problem 🙁

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1212895
January 5, 2009 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde RMA på en gammal 120GB samsung disk som hade 3 år garanti till komplett. Disken va väl mer än 2 år gammal då. Fick tebaka en ny 160GB samsung disk utan problem. Detta va iof 2år sedan så vet inte om deras policy har ändrats.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1212957
January 5, 2009 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Komplett är distributör och ÅF, de har skyldighet att reda ut det åt dig. Annars kontakta Gigabyte Sverige på [email]support@giga-byte.se[/email] (vill jag minnas att adressen var), så kommer du få ett RMA-formulär. De är inte direkt snabbast i världen på RMA:er, och jag minns inte om den är för slutkunder, men skriv till dem att Komplett inte tar emot ditt kort så ska du se att de antingen får fart på dem eller tar kortet själva.

osen
Medlem
1213001
January 6, 2009 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Komplett är distributör och ÅF, de har skyldighet att reda ut det åt dig. Annars kontakta Gigabyte Sverige på [email]support@giga-byte.se[/email] (vill jag minnas att adressen var), så kommer du få ett RMA-formulär. De är inte direkt snabbast i världen på RMA:er, och jag minns inte om den är för slutkunder, men skriv till dem att Komplett inte tar emot ditt kort så ska du se att de antingen får fart på dem eller tar kortet själva.

Tack så hemskt mycket, ska dra iväg ett mail dit och kolla men jag antar att de svarar som på telefon att jag måste kontakta Gigabyte i Tyskland eftersom Komplett köper därifrån, men det kan väl inte skada att testa 🙂

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
1214114
January 14, 2009 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur står det till med ärendet?

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
1214120
January 14, 2009 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är komplett.se du skall vända dig till.
Där är vara köppt o under den 3års period som gigabyte ger skall återförsäljaren (i detta fall komplett) stå för den tjänsten.

Jag har själv haft ett par reklamationer till komplett som funkat mycket bra, båda gångerna har det varit EFTER den 1åriga garranti tiden. Men eftersom de båda produkternas tillverkar haft längre garranti så har det inte varit något problem.

/Homie

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1215064
January 22, 2009 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

komplett kna ju välja att bara hålla ett år ,men det vore ju rätt risigt av dom, med tanke på hur lätt det är för dom att få det utbytt, där jag jobbar byter vi alltid ut allt åt kunden tills 3åriga garantin gått ut.. om du ringer och tjatar lite så löser dom nog det åt dig, även om komplett agerar som åf ocskå för att få bättre priser på vissa saker tror jag inte dom är åf för gigabyte, för dom har värdelösa priser på gigabyte på åf sidan, tror dom köper in via captech eller liknande, och isåfall får dom splitternya kort för allt dom skickar in

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 509
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL