Grafikdator - PC eller Mac Pro?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikdator - PC eller Mac Pro?
Tonka3000
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 25, 2007 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att skaffa en ny prestandadator. Datorn ska jag ha i mitt yrke som fotograf och vill kunna hantera bildfiler mellan 1-2 gig utan "större" problem. Jag vill inte behöva vänta för länge på datorn, så att säga....

Ska jag köpa en PC eller en MAC? Vilka är fördelarna för MAC resp. PC?

På Apples hemsida kostar en Mac Pro (grundkonfigurationen) 24 000 SEK. Min uppfattning är att jag kan få en lika snabb PC - på papperet - för mycket mindre stålar... Eller? Varför kostar deras datorkonfigurationer så förbannat mycket?

Varför ska jag köpa Macen? SKA jag köpa Macen? Missar jag något i prestanda om jag köper en billigare PC?

Jag kommer att ställa samma fråga på Macworld Forum och se vad det inbitna Applefolket har för argument. Kan bli intressant.

Tack på förhand!

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1166110
November 25, 2007 - 4:57 am
sp_Permalink sp_Print

PC och Mac är likadan hårdvara (Mac är bara en PC med Mac OSX installerat). Så, vill du köra Mac OSX eller Windows XP/Vista?

Tonka3000
Medlem
1166114
November 25, 2007 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag älskar MAC OS X men det spelar ingen större roll eftersom jag har arbetat i Windows hela mitt liv. Så det har båda fördelar. Jag försöker bara utröna varför jag ska välja en svindyr Mac istället för en PC.... Som inte är svindyr.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1166118
November 25, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt ovan, du får samma hårdvara billigare med en PC. Se till mjukvaran och om du måste ha något som är exklusivt till Mac får du öppna upp plånboken helt enkelt, annars ser jag ingen riktig anledning att välja det. 😉

//Andreas

Tonka3000
Medlem
1166119
November 25, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Här är ett av de slagkraftigaste svaren från MacWorld forum:

"1. Du jobbar lite snabbare med Mac då man slipper att bli störd av en massa fönster och varningar som dyker upp hela tiden i Windows. Dessa har blivit ännu flera i Vista jämfört med XP.

2. En Mac är betydligt mera stabil än motsvarande PC. Detta beror på att OSX som är ett UNIX-system i sig är stabilare än Windows, att Apple gör både hård och mjukvara och därför har full kontroll över kvaliten och att det inte finns några virus till Mac.

3. Om du jämför priserna nu så ör Mac Pro dyrare då det var 235 dagar sedan den uppdaterades. I genomsnitt så uppdaeras Mac Pro var 210:e dag så den bör alltså uppdateras när som helst och då kommer den att bli mera prisvärd. Den borde senast uppgraderas den 15-18 Januari då Macworld Expo går av stapeln. Som sagts innan så köper du inte minnena av Apple utan på billigare ställen.

4. Datorn är snabbare än motsvarande PC. Operativet kräver inte lika mycket datorkraft som Vista och man behöver inte ha antivirusprgram som ska skanna filer vilket kräver datakraft. Apple har länge haft en tradition av att köra med flera processorer så programmen är bättre på att nyttja flera CPU:er än vad Windows är.

5. Mac är betydligt vanligare än PC bland fotografer så det är troligt att utbudet av fotoprogram är större till Mac samt att om man vill anställa eller ta hjälp av en annan fotograf så är han/hon förmodligen bättre på OSX än Windows. Skillnaden kommer förmodligen att öka i framtiden då Apple tar marknadsandelar ifrån Microsoft.

6. Du kan köra valfritt operativsystem på Mac. OSX, Windows eller Linux. Så du blir aldrig låst."

Andreas Galistel
Member
Medlem
1166120
November 25, 2007 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

1. Dessa varningar och fönster går att stänga av och i de absolut flesta fall kommer de bara en gång för att du ska få möjlighet att välja hur Windows ska bete sig i framtiden. Det är alltså fråga om konfigurering under den första tiden och inget du kommer dras med i långa loppet om du ställer saker och ting rätt.

2. Apple-BIAS. Historierna på webben säger att senaste OSX inte är det minsta bättre än Vista. Till och med installationen kan bugga.

3. Om du väntar till Macen uppdateras så då kommer den att komma ner till samma prisvärda nivå som PCn, men nu vet vi inte när den kommer uppdateras, men troligen i Januari och då med Intels 45nm processorer. Du kan alltså få samma hårdvara idag utan att vänta om du väljer en PC.

4. Bevis? Ser nämligen inga för det. Både OSX 10.5 och Vista kräver mycket minne och datorkraft.

5. Det finns gott om fotoprogram till PC med, men som jag skrev i förra inlägget så är det just detta du måste se till. Om du hittar något program till Mac som du verkligen vill ha får du satsa på det. 😉

6. Mycket sant. Skillnaden är dock att om du väljer en Mac kan du inte köra vilken hårdvara du vill eftersom OSX bara stöder det som Apple vill att det ska stödja.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1166122
November 25, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 1. Dessa varningar och fönster går att stänga av och i de absolut flesta fall kommer de bara en gång för att du ska få möjlighet att välja hur Windows ska bete sig i framtiden. Det är alltså fråga om konfigurering under den första tiden och inget du kommer dras med i långa loppet om du ställer saker och ting rätt.

2. Apple-BIAS. Historierna på webben säger att senaste OSX inte är det minsta bättre än Vista. Till och med installationen kan bugga.

3. Om du väntar till Macen uppdateras så då kommer den att komma ner till samma prisvärda nivå som PCn, men nu vet vi inte när den kommer uppdateras, men troligen i Januari och då med Intels 45nm processorer. Du kan alltså få samma hårdvara idag utan att vänta om du väljer en PC.

4. Bevis? Ser nämligen inga för det. Både OSX 10.5 och Vista kräver mycket minne och datorkraft.

5. Det finns gott om fotoprogram till PC med, men som jag skrev i förra inlägget så är det just detta du måste se till. Om du hittar något program till Mac som du verkligen vill ha får du satsa på det. 😉

6. Mycket sant. Skillnaden är dock att om du väljer en Mac kan du inte köra vilken hårdvara du vill eftersom OSX bara stöder det som Apple vill att det ska stödja.

//Andreas

1: skitsnack, de kommer dyka upp ändå.

2: Japp.

3: Nu har jag inte kollat idag, men hade denna diskussionen när mac pro'n var ganska ny, det visade sig inte bli billigare att bygga en pc om man använde samma komponenter och betalade windowslicens.

4: Beror helt på programmet.

5: -

6: Ja, fast i princip all vanlig hårdvara fungerar. Det är väldigt få saker som inte gör det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1166123
November 25, 2007 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: 1: skitsnack, de kommer dyka upp ändå.

Jag har då inga problem ...

3: Nu har jag inte kollat idag, men hade denna diskussionen när mac pro'n var ganska ny, det visade sig inte bli billigare att bygga en pc om man använde samma komponenter och betalade windowslicens.

Det beror som sagt på hur länge sedan Macen uppdaterades, vilket var ett tag nu. Men om den är uppdaterad så är skillnaden liten eller noll.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1166129
November 25, 2007 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Som folket ovan säger... Utgå ifrån mjukvaran du använder för att redigera bilderna.
Om man bara ska diskutera vilket OS man skall ha utifrån dess egenskaper kan man lika gärna köpa en pc och installera valfri lixundist, mera kostnads effektivt än så blir det inte!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 426
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL