May 13, 2004
Hej
Min sambo behöver en ny dator, hon använder den till att spela och surfa.
Än sålänge inte så grafikrävande spel men vill att det ska kunna sitta i något år.
Jag ser helst att det är ett Nvidia kort men kan köpa Radeon också.
Jag tycker att 8800Gts är för dyrt.
Budget Runt 1500:- (kan även köpa begagnat så tipsa gärna om de som är lite över också.
Det är ett stort plus om det är ett överklockvänligt kort.
Med möjlighet att byta ut kylaren.
Jag har tittat lite på Nvidia 8600.
Vad har ni att säga om den serien ?
jag är sugen på ett XFX GeForce 8600GTS 730M 256MB XXX GDDR3
Vad är Radeons motsvarighet ?
2600 Serien ?
Tipsa gärna om grafikkort som ni tycker är prisvärda.
Tack på förhand
Marinus
November 4, 2001
Personligen tycker jag att det är bättre att satsa på låga high end kort i stället för höga mid end.
Har man väldigt tajt budget kan ett high end från föregående generation vara värt att kolla på. Man vinner i hastighet men förlorar i viss mån funktion (DX10 i det här fallet).
Jag ser ingen anledning till att ta ett dyrt klockat 8600GTS som kostar närmare 2000:- när man får ett 2900pro för 2200:-.
En annan ide är att köpa ett moderkort med integrerat grafikkort då datorn bara skall användas som "surfburk". När du sen (i framtiden) vill spela köper du ett kort som är passande.
Tänk på att kolla så de integrerade korten klarar Vista om ni nu skall köra det.
May 13, 2004
Supernova: Ett exempel på tidigare generationers high end kort skulle kunna vara 7950 eller ?
Är det någon som kan förklara alla ändelser.
GTX>GTS>GT>
Pro>XT>HD>Inget
Stämmer ovanstående ?
Jag har inget jättebeho av ett Dx10 kort för att vista har ju inte slagit genom helt än.
Men tror att det kan vara bra för att snart som kommer väl flera spel att använda sig av det och då kan det vara roligt att kunna spela med det.
Kom gärna med flera synpunkter
2 Guest(s)