March 10, 2002
jag såg en annons på hårddiskar som såldes, så jag nappade direkt, så jag förbetalade som jag gjort fler gånger innan och då har det funkat hur bra som helst, men nu har jag inte fått mina diskar på en vecka 4 vardagar, så jag börjar bli lite misstänksam, han heter (eller kallar sig) Rolf Nordmark.
En annons han laggt in http://www.fynd.nu/salesInfo.a.....optionId=1
någon som "råkat" ut för honom för ?
June 11, 2001
Tråkigt, jag betalar själv aldrig i förskott, tar bara betalt i förskott,
Om du har betalt till ett konto kan banken hjälpa dig att kolla honom.
I övrigt ska man tänka på detta vid betalningar på detta sätt
1. Skriv ett avtal
2. Skriv en köpnota i förväg
3. Låt banken eller ett oberoende köpföretag hantera köpet om ni inte kan lita på varandra.
4. Spara kvitton och kontrakt i minst 5 år.
5. Använd inte ditt personnummer som konto om någon ska betala till dig, det är svårt att tömma ditt konto, men lätt att använda personnummer till andra ärenden.
July 11, 2002
När jag säljer varor så säljer alltid mot förskottsbetalning (skulle gärna vilja sälja mot PF) men har tyvärr inte postgiro.
Sedan kan jag ge dig ett tips är att alltid kolla upp personen på gulasidorna, om han överhuvudtaget existerar!
Sebbe: du sa att man inte ska använda sitt person nummer, menar du hela inkl 4 sista siffrona ?
January 2, 2003
Fattar inte varför folk är så oärliga. Jag betalar gärna i förskott, men jag
kanske är för naiv och tänker det bästa om folk. Tar alltid namn, adress
och telefonnummer av dom jag betalar till.
Blir jag blåst då jävlar, man har ju bil OCH hårda nävar 🙂
Skulle inte dra mig från att åka från sthlm ända till Norrland för att ta mig
an en som försökt blåsa mig!
October 15, 2001
Ok man måste alltid kolla upp att personen existerar innan man handlar. Fattar faktiskt inte hur du kunde missa det. Ta namn, telefon, adress och personnummer. Att namnet, adressen, telefon stämmer kan du kolla som sagt på gulasidorna eller Telia mina sidor. Personnumret kollar du hos Polisen. Bara att ringa och ge personnumret så säger de namnet på personen och vilken adress han är folkbokförd på.
Kolla också så att kontonumret tillhör personen som säljer. Det kollar du med banken
Sen om nu personen finns så skriv alltid vad betalningen avser. T.ex. en hårddisk av märket si och så som är så stor och så snabb mm. Gör du det i en insättnings automat eller över Internet så får du då ett kvitto på varför du betalar pengar och kan lättare få rätt om du vill häva köpet eller inte får de du beställt.
4 Guest(s)