November 13, 2001
Skickade igår över 400kr till honom. Ska nog ringa till min bank och kolla om dom kan ta bort överföringen. Jag fick ett mobilnummer... comviq troligtvis kontant. Man borde kunna ringa banken och fråga om kontonumrean iofs.. se vem som har dom. Man kan nog rent juridiskt säga att de mailen jag har är ett avtal med honom och det bör inte vara några jätteproblem att ta reda på vem han är med hjälp av ip, mail, bankontonummer.
[Edit] Verkar som det går bra att korrigera överföringen. Han jag pratade med skall kolla lite och sen ringa mig. Enligt honom så kan man korrigera sånt utan att kontakta mottagar banken inom 3 dagar. Verkar alltså som jag får tillbaka mina pengar. Ska ringa till bankerna som hade "Rolfs" konton och se om man kan få reda på vem som har dom kontona. Ska även ringa och kolla upp mailadresserna och telefonnumret.
November 13, 2001
Båda hans kontonummer stämmer, varav det ena står på troligtvis Hans fru. Adressen han uppgivit stämmer även den med kontonumrena. Så nu vet jag vart han bor, vad hans fru heter och att han är 50+. Nu ska det tas tag i mailadresserna. Pengarna är för övrigt redan tillbaka på mitt konto.
October 15, 2001
carlsvanholm wrote: tveksamt om polisen lämnar ut adress och annat mot personnumer.
Man ska akta sig med vad man gör med ett personnumer.
Jag har själv ringt och frågat efter tips från en jurist. Jag sa att jag skulle köpa en bil. Så jag är i alla fall inte tveksam. Men om det gör dig glad så tveka på
August 20, 2002
Även jag blev erbjuden att köpa billiga diskar av denne Rolf. När jag frågade hur det kom sig att han hade 4 st splitternya IBM diskar till salu blev det knäpptyst och jag anade oråd. Har tidigare blivit blåst på blocket och är betydligt försiktigare nu.
Lite klargörande information om vilka instanser som kan hjälpa till.
Banken - gör inte ett piss om inte en polisanmälan görs (FSB i mitt fall).
Blocket - gör inte ett piss om inte en polisanmälan görs.
Polisen - utredning mot säljaren pågår.
Enda sättet att få bort dem här typerna är att dem misslyckas lura folk så SNÄLLA, be om telefonnummer (fasta nätet) och ring upp innan ni betalar en enda krona.
PS. Den här pajasen Rolf har en telia adress som han använt vid mail konversationen. Inte riktigt listigt..
March 10, 2002
http://hem.passagen.se/xir51/rolf.html
informationen jag har om honom, men vet inte om den stämmer, allt som jag är säker på är ip:nummrena och telefonnummert
och konto nummerna.
June 11, 2001
BelGarath wrote: jag lägger upp denna information om honom på hacker-forumet så kan dom nog fixa något kul med hans burk....
Var försiktig med det där... I sverige har vi en så bra lag vet du så om en inbrottstjuv halkar på grusgången från din villa som han just har länsat så är det du som får beta skadestånd.
February 19, 2002
Sebbe wrote: [quote=BelGarath]jag lägger upp denna information om honom på hacker-forumet så kan dom nog fixa något kul med hans burk....
Var försiktig med det där... I sverige har vi en så bra lag vet du så om en inbrottstjuv halkar på grusgången från din villa som han just har länsat så är det du som får beta skadestånd.
Varifrån har du fått det?
February 19, 2002
March 15, 2003
Sebbe wrote:
Hmm låter inte riktigt svenskt det där, det är inte något du hört från det stora landet i väst?
July 27, 2002
Booris wrote: [quote=Sebbe] Var försiktig med det där... I sverige har vi en så bra lag vet du så om en inbrottstjuv halkar på grusgången från din villa som han just har länsat så är det du som får beta skadestånd.
Hmm låter inte riktigt svenskt det där, det är inte något du hört från det stora landet i väst?
Nej det är tyvärr sant. 😕
3 Guest(s)