July 5, 2002
Snart har mitt tålamot tagit slut. För 24 dagar sedan beställde jag en dator från Datorbutiken.com. Jag valde att ”paket” och modifierade det något. Dock valde jag inte någon annan processor än den som var med från början, en XP2500+. Jag valde att betala i förskott för att slippa 60 onödiga kronor i utgift. Jag var medveten om att det skulle ta tre dagar innan de hade fått mina pengar och att leveransen därför skulle ta någon dag längre.
Jag gjorde då ett så kallat ”orderstatustest” och fick då veta att processorn skulle komma in om ett par dagar, och jag förväntade mig dessa 2-3 dagar extra innan jag skulle få någon dator. Men trots att Datorbutiken uppger att de reserverar komponenter även om de inte fått in någon betalning så ändrades orderstatusen på processorn till ”bristvara, var vänlig byt”.
(”För att beställda artiklar ej skall ta slut i väntan på betalning
reserverar vi tillgängliga artiklar i maximalt 7 dagar, även om betalning ej mottagits”)
Jag bytte processorn till en xp2600+ vilken skulle komma in om ett par dagar. Men samma sak hände igen. Jag blev nu tvungen att ringa till DB och fråga vad det var frågan om. Jag blev uppmanad att byta till en xp2800+ vilken skulle finnas i lager. Jag frågade även när min dator skulle komma till mig, detta fick jag till svar ”Ja, vi har mkt att göra just nu men vi har tagit in tre extra monterare så du ska få din dator inom två veckor” detta var den 12.e alltså på dagen två veckor sedan.
Efter att jag den 23 augusti gjort ett ”orderstatustest” och sett att varan ej levererats ut från deras system skrev jag ett mail och frågade när min dator skulle komma och ifall de tyckte att över en månad var en lämplig leveranstid. Tiden gick och inget svar….
Jag gjorde då idag ett nytt ”orderstatustest” den 26 augusti och fick då se att varan ej levererats ut från deras ordersystem. Jag ringde men det gick inte att komma från till dem på telefon. Senare under dagen får jag ett svar via mail där någon skriver ”Du får förhoppningsvis din dator i slutet av nästa vecka”. Kul…. Inte ett ord som ”vi beklagar att du fått vänta så länge, detta pga bla bla bla.” Bara, ”du för FÖRHOPPNINGSVIS…”
Det blev kanske lite lång text att läsa men se det som en varning, beställ inte från Datorbutiken, och ifall ni mot förmodan ska göra det, betala inte i förskott!
Slutsats, min första kontakt med dem kan sammanfattas … Dålig och seg support, otroligt seg leveranstid, dålig service.
Jag vet inte var ni har för upplevelser… men dela gärna med er!
//Besviken!
July 27, 2002
Vad är det för dålig support och service när de sagt till dig som de varit i princip? Tror inte att någon internetbutik har folk som svarar i telefonen som är medvetna om hur och när artiklar kommer in och ut i sortimentet.
De har väl helt enkelt bristvara på en del grejjer. 😀
Visst håller jag med om att du kan vara sur, men tyckte du listade lite mkt saker som var dålig bara för att saker inte fanns inne. 🙂
Är säkert många fler som hade beställt innan dig, och på så sätt fick de varorna före dig, och så tog de slut direkt..
July 5, 2002
jag skulle faktiskt tro att de har det... de har väll en databas att titta i, ett system som har hand om beställda/bokade artiklar. Sen så har de inte sagt till om att min order behövs ändrats utan det har jag själv fått ta reda på.
Sedan två veckor har alla delar funnits och betalning varit hos dem.. men varför händer inget?
May 17, 2002
Känner igen det där. DB är bra om man köper någon enstaka del, då brukar det gå fort men om man istället har satsat på något större paket så kan det dröja. Det var bättre förr då frifrakt-koderna fans. Då kunde man köpa de grjerna som fanns inne och sedan vänta med att beställa den där grejen som inte fanns i lager, tills senare.
October 18, 2001
DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.
Beställ från komplett istället för dom har sin orderstatus "live" på hemsidan så du ser direkt om något finns inne. Samt har dom vrålsnabb leverans samt grymme bra support.
Glömde jag att nämna att dom är minst lika billiga som DB? 😀
December 15, 2003
drotz2000 wrote: DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.
Beställ från komplett istället för dom har sin orderstatus "live" på hemsidan så du ser direkt om något finns inne. Samt har dom vrålsnabb leverans samt grymme bra support.
Heh, finns alltid någon historia att berätta om diverse nätbutiker, just komplett väntar jag sen fyra veckor på grejer som bara skulle ta 3-5 dagar att få... (och supporten där verkar obefintlig) Kan dock nämna att jag brukar normalt inte ha problem med vare sig DB eller komplett och har väl vid det här laget handlat för kanske en 100k från de båda butikerna.
October 18, 2001
Akatosh wrote: [quote=drotz2000]DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.
Heh, finns alltid någon historia att berätta om diverse nätbutiker, just komplett väntar jag sen fyra veckor på grejer som bara skulle ta 3-5 dagar att få... (och supporten där verkar obefintlig) Kan dock nämna att jag brukar normalt inte ha problem med vare sig DB eller komplett och har väl vid det här laget handlat för kanske en 100k från de båda butikerna.
Samma här. Iofs bara handlat från komplett. c:a 25 beställningar varav ingen strulat och alla gått fort.
Men man får se om dom kommit iväg med sakerna till posten med då dom är DUKTIGA på att slarva bort saker.
Vet jag på mitt jobb då jag jobbar på en returavdelning på en större nätbutik att det är posten som strular i minst 50% av fallen.
July 27, 2004
Ja posten kan vara seg.
Har flera gånger beställt prylar för postleverans, och ofta går paketet första natten från inlämningsstället i södra Sverige (med tåg) till Ånge. 🙂
Sedan kan paketet bli liggande där flera dagar innan poståkeriet kommer på att det ska vidare med bil de sista tio milen hit till Sundsvall. 🙁
Väl framme i rätt stad går det fort. 🙂
/Olle
May 1, 2003
Json_81 wrote: Det e därför man går till en lokal datorbutik o köper grejerna.
Oftast blir det inte så vansinnigt mycket dyrare o då har man någon att åka o skälla på när det blir strul.
Klart att det är det bästa. Hade tänkt handla på Inet, men de hade ju ingenting nästan :/
Och desutom så blev det faktiskt gaska stor prisskillnad.
2 Guest(s)