Har tröttnat på Datorbutiken.com!!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Har tröttnat på Datorbutiken.com!!
ConZec
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 26, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Snart har mitt tålamot tagit slut. För 24 dagar sedan beställde jag en dator från Datorbutiken.com. Jag valde att ”paket” och modifierade det något. Dock valde jag inte någon annan processor än den som var med från början, en XP2500+. Jag valde att betala i förskott för att slippa 60 onödiga kronor i utgift. Jag var medveten om att det skulle ta tre dagar innan de hade fått mina pengar och att leveransen därför skulle ta någon dag längre.

Jag gjorde då ett så kallat ”orderstatustest” och fick då veta att processorn skulle komma in om ett par dagar, och jag förväntade mig dessa 2-3 dagar extra innan jag skulle få någon dator. Men trots att Datorbutiken uppger att de reserverar komponenter även om de inte fått in någon betalning så ändrades orderstatusen på processorn till ”bristvara, var vänlig byt”.
(”För att beställda artiklar ej skall ta slut i väntan på betalning
reserverar vi tillgängliga artiklar i maximalt 7 dagar, även om betalning ej mottagits”)

Jag bytte processorn till en xp2600+ vilken skulle komma in om ett par dagar. Men samma sak hände igen. Jag blev nu tvungen att ringa till DB och fråga vad det var frågan om. Jag blev uppmanad att byta till en xp2800+ vilken skulle finnas i lager. Jag frågade även när min dator skulle komma till mig, detta fick jag till svar ”Ja, vi har mkt att göra just nu men vi har tagit in tre extra monterare så du ska få din dator inom två veckor” detta var den 12.e alltså på dagen två veckor sedan.

Efter att jag den 23 augusti gjort ett ”orderstatustest” och sett att varan ej levererats ut från deras system skrev jag ett mail och frågade när min dator skulle komma och ifall de tyckte att över en månad var en lämplig leveranstid. Tiden gick och inget svar….

Jag gjorde då idag ett nytt ”orderstatustest” den 26 augusti och fick då se att varan ej levererats ut från deras ordersystem. Jag ringde men det gick inte att komma från till dem på telefon. Senare under dagen får jag ett svar via mail där någon skriver ”Du får förhoppningsvis din dator i slutet av nästa vecka”. Kul…. Inte ett ord som ”vi beklagar att du fått vänta så länge, detta pga bla bla bla.” Bara, ”du för FÖRHOPPNINGSVIS…”

Det blev kanske lite lång text att läsa men se det som en varning, beställ inte från Datorbutiken, och ifall ni mot förmodan ska göra det, betala inte i förskott!

Slutsats, min första kontakt med dem kan sammanfattas … Dålig och seg support, otroligt seg leveranstid, dålig service.

Jag vet inte var ni har för upplevelser… men dela gärna med er!

//Besviken!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
704330
August 26, 2004 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för dålig support och service när de sagt till dig som de varit i princip? Tror inte att någon internetbutik har folk som svarar i telefonen som är medvetna om hur och när artiklar kommer in och ut i sortimentet.

De har väl helt enkelt bristvara på en del grejjer. 😀

Visst håller jag med om att du kan vara sur, men tyckte du listade lite mkt saker som var dålig bara för att saker inte fanns inne. 🙂
Är säkert många fler som hade beställt innan dig, och på så sätt fick de varorna före dig, och så tog de slut direkt..

ConZec
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
704331
August 26, 2004 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle faktiskt tro att de har det... de har väll en databas att titta i, ett system som har hand om beställda/bokade artiklar. Sen så har de inte sagt till om att min order behövs ändrats utan det har jag själv fått ta reda på.

Sedan två veckor har alla delar funnits och betalning varit hos dem.. men varför händer inget?

kutlo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1745
704345
August 26, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha ! Ja och på NRJ hör man deras sång varje dag ! "Vi har snabba leveranser" laugh Tog lite mer än 3 veckor för dom att leverera min burk

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
704353
August 26, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

har uppfattat motsatsen, har väl haft tur...

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
704355
August 26, 2004 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp skitbutik, nu har de tagit bort frifrakten så nu slipper man ens fundera över att beställa därifrån 🙂

Callister
Member
Medlem
704364
August 26, 2004 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Japp skitbutik, nu har de tagit bort frifrakten så nu slipper man ens fundera över att beställa därifrån 🙂

Köper man en hel dator märks det tyvärr rätt mycket på prislappen om man inte köper på db. cry

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
704367
August 26, 2004 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Häv köpet, och hänvisa till fördröjningen.
Det är det enda som de kommer att förstå.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
704403
August 26, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner igen det där. DB är bra om man köper någon enstaka del, då brukar det gå fort men om man istället har satsat på något större paket så kan det dröja. Det var bättre förr då frifrakt-koderna fans. Då kunde man köpa de grjerna som fanns inne och sedan vänta med att beställa den där grejen som inte fanns i lager, tills senare.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
704465
August 26, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar bara handla prylar som finns i lager på DB, deras tidsplaner ger jag inte mycket för. Fast det kan ta rätt lång tid ändå.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
704467
August 26, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.

Beställ från komplett istället för dom har sin orderstatus "live" på hemsidan så du ser direkt om något finns inne. Samt har dom vrålsnabb leverans samt grymme bra support.

Glömde jag att nämna att dom är minst lika billiga som DB? 😀

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
704469
August 26, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, får väl se hur länge det dröjer innan mina grejer kommer. Har dock inte så bråttom.
Och som Callister sa så märks det rätt mkt i prisskillnad på att betälla från DB och andra ställe.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
704493
August 26, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

drotz2000 wrote: DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.

Beställ från komplett istället för dom har sin orderstatus "live" på hemsidan så du ser direkt om något finns inne. Samt har dom vrålsnabb leverans samt grymme bra support.

Heh, finns alltid någon historia att berätta om diverse nätbutiker, just komplett väntar jag sen fyra veckor på grejer som bara skulle ta 3-5 dagar att få... (och supporten där verkar obefintlig) Kan dock nämna att jag brukar normalt inte ha problem med vare sig DB eller komplett och har väl vid det här laget handlat för kanske en 100k från de båda butikerna.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
704630
August 26, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: [quote=drotz2000]DB e skit. Att inte folk kan förstå detta.

Heh, finns alltid någon historia att berätta om diverse nätbutiker, just komplett väntar jag sen fyra veckor på grejer som bara skulle ta 3-5 dagar att få... (och supporten där verkar obefintlig) Kan dock nämna att jag brukar normalt inte ha problem med vare sig DB eller komplett och har väl vid det här laget handlat för kanske en 100k från de båda butikerna.

Samma här. Iofs bara handlat från komplett. c:a 25 beställningar varav ingen strulat och alla gått fort.
Men man får se om dom kommit iväg med sakerna till posten med då dom är DUKTIGA på att slarva bort saker.
Vet jag på mitt jobb då jag jobbar på en returavdelning på en större nätbutik att det är posten som strular i minst 50% av fallen.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
704818
August 27, 2004 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ja posten kan vara seg.
Har flera gånger beställt prylar för postleverans, och ofta går paketet första natten från inlämningsstället i södra Sverige (med tåg) till Ånge. 🙂
Sedan kan paketet bli liggande där flera dagar innan poståkeriet kommer på att det ska vidare med bil de sista tio milen hit till Sundsvall. 🙁
Väl framme i rätt stad går det fort. 🙂

/Olle

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
704856
August 27, 2004 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Säger bara en sak. Vill man ha bra bemötande, snabb leverans och seriös support så handla från Dustin. De är lite dyrare men extremt hjälpsamma.

Callister
Member
Medlem
704865
August 27, 2004 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Säger bara en sak. Vill man ha bra bemötande, snabb leverans och seriös support så handla från Dustin. De är lite dyrare men extremt hjälpsamma.

Håller med, de säljer nog mest till företag men de är riktigt bra. 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
704910
August 27, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det e därför man går till en lokal datorbutik o köper grejerna.
Oftast blir det inte så vansinnigt mycket dyrare o då har man någon att åka o skälla på när det blir strul.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
704935
August 27, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Det e därför man går till en lokal datorbutik o köper grejerna.
Oftast blir det inte så vansinnigt mycket dyrare o då har man någon att åka o skälla på när det blir strul.

Klart att det är det bästa. Hade tänkt handla på Inet, men de hade ju ingenting nästan :/

Och desutom så blev det faktiskt gaska stor prisskillnad.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
704940
August 27, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Tacka vet jag dustin!

Visst DB har väl overall bäst priser, men är fan inte snabba. Och detta är ju bara ett nytt bevis på att det inte är så.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL