November 22, 2001
Tjena! Funderar på en ny hårddisk och då är frågan såhär:
Är det stor skillnad på sata och pata? Ska jag köpa sata får jag byta moderkort. (hellre än att lägga 500+ på ett kontrollerkort byter jag det dåliga amd761 moderkortet som sitter i den datorn)
Är pata väldigt utdöende? vill inte köpa en disk o sen upptäcka att jag inte kan ta med den till nästa dator.
November 22, 2001
CasO wrote: var på säkra sidan, SATA är ditt val 🙂
Är det såpass mycket bättre / framtidssäkrare så det e värt en dryg tusenlapp extra?
_Ajin_ wrote: om du ändå ska köpa ett nytt moderkort så köp sata skiljer inte mycket i pris. ska du ha kvar det gammla så skaffa en pata HD
Njae, byta moderkort gör jag om det verkar värt för att pata inte kommer funka i datorerna om något år eller om sata är väldigt mycket bättre.
April 23, 2003
Skillnaden i prestanda mellan PATA och SATA hårddiskar är inte jätte stor, det är ju inte alls så många HDD's som är "äkta" SATA. Visst, SATA ger mer prestanda och kostar ju verkligen inte mycket mer..
Fast om du vill ha en som ska användas i några år borde du väl satsa på SATA då man förmodligen inte kommer att se PATA på moderkort i framtiden.
1 Guest(s)