March 13, 2008
Hejsan. Köpte en BenQ 24" LCD G2420HD och kör med DVI-DVI från mitt grafikkort HD4850. Blir det någon skillnad i bildkvalitet vid byte till HDMI? Om jag nu byter, finns det risk att få kvalitetsförluster eftersom grafikkortet kräver en adapter för att HDMI skall fungera?
Till sist: Kommer köpa PS3 senare i år och då blir det skönt att skärmen kan användas till denna också. Men när det blir aktuellt känns det bra att veta vilka kablar som är värda att titta på. Eller är det kabel som kabel? Bör ju tillägga att jag tänkt att bara köra bild över HDMI (om detta är möjligt med PS3) och ljud på annat vis.
Tack på förhand!
March 14, 2001
Nej det blir ingen skillnad i kvalité, har du redan en DVI kör vidare på den.
Lägg inte pengar på svindyra kablar och fall inte för tillverkarnas eller försäljarens dravel om alla möjliga fördela med deras kabel. Det kan vara allt ifrån att deras ger bättre färger, skärpa och liknande skitsnack.
Kommer en digital signal fram är den i samma skicka som när den skickades, inget på vägen gör färger och dylikt sämre i en kabel. Däremot kan billigare kablar fungera dåligt vid längre avstånd och vid hög upplösning, vid kortare fungerar mer eller mindre vad som helst. Lite svårt att veta var gränsen för en billig kabel går men det går ju alltid att testa. Men en sak är säker och det är att du absolut inte behöver en kabel för flera tusen kronor.
March 13, 2008
Snorch wrote: Nej det blir ingen skillnad i kvalité, har du redan en DVI kör vidare på den.
Lägg inte pengar på svindyra kablar och fall inte för tillverkarnas eller försäljarens dravel om alla möjliga fördela med deras kabel. Det kan vara allt ifrån att deras ger bättre färger, skärpa och liknande skitsnack.
Kommer en digital signal fram är den i samma skicka som när den skickades, inget på vägen gör färger och dylikt sämre i en kabel. Däremot kan billigare kablar fungera dåligt vid längre avstånd och vid hög upplösning, vid kortare fungerar mer eller mindre vad som helst. Lite svårt att veta var gränsen för en billig kabel går men det går ju alltid att testa. Men en sak är säker och det är att du absolut inte behöver en kabel för flera tusen kronor.
Tack för det snabba (och bra) svaret! Då håller jag mig till DVI, har faktiskt svårt att se hur något skulle kunna se "bättre" ut än vad det gör nu.. men så har jag inte suttit framför en skärm med bästa paneltypen eller bästa kablage (;)) heller.
March 23, 2003
Här har du en bra artikel om kablar:
http://www.idg.se/2.1085/1.242.....el-bluffen
November 22, 2001
baronatom wrote: Tack för det snabba (och bra) svaret! Då håller jag mig till DVI, har faktiskt svårt att se hur något skulle kunna se "bättre" ut än vad det gör nu.. men så har jag inte suttit framför en skärm med bästa paneltypen eller bästa kablage (;)) heller.
DVI och HDMI är samma signal, förutom att kontakten ser annorlunda ut och att HDMI även kan skicka med ljud.
Som snorch skrev, vid långa avstånd kan det vara skillnad. Långa avstånd är 10-15 meter och uppåt.
Ska du ha en såpass lång kabel någon gång tycker jag inte du ska ta den billigaste du hittar, men finns ingen anledning att välja de absolut dyraste heller.
Rätt kul det här med kablar egentligen, vad de hittar på för säljargument.
Jag gillar mina Tara Labs högtalarkablar som har pilar för att visa vilken riktning strömmen ska gå i :p
Och den high end nätverkskabeln för bättre ljud som finns någonstans därute. Guldplätterade kontakter på optiska kablar e oxå fint.
Jag har tappat bort länken, men det finns ett "test" av el-grenuttag (där de driver friskt med detta), de testar grenuttag i olika prisklasser och beskriver hur det påverkar ljudet. Om någon läser detta och har länken får ni gärna posta den.
March 14, 2001
Ja det här med kablar är ganska roligt, och ännu bättre blir det när man faktiskt ser att folk köper dem. Har ju sett i senaste köp-tråden här ibland att någon köp en svindyr kabel, då drar man lite på smilbanden. 🙂
Den här är ganska rolig, Länk
"Högkvalitativ optisk kabel ifrån Philips för dig som inte kompromissar när det gäller kvalité. Aluminiumskärming mot elektronmagnetiska störningar."
Bra att den är skärmad, annars kanske ljuset plockar upp störningar. 😛
Den här måste ni läsa, så underhållande men samtidigt tragiskt:
http://www.euphonia-audioforum.....328-0.html
När någon är kritisk och säger att det är inbillning kommer det vanliga svaret:
"Man kan ha två förhållningssätt till världen utanför klassrummet. Antingen förkastar man allt som inte står i läroboken eller så väljer man att utröna det som inte finns med. Vi har valt att prova."
Hahha, ja och vad fick de ut av det, ingenting förutom tom plånbok möjligen. 😀
En annan svensk sida som ni borde kolla in som säljer en massa svammel är http://www.svalander.se
Man kan få sig ett gott skratt där också. Tex så säljs en nätkabel 1.8m lång för nästan 20 000kr. 🙄
Å alla dessa högtalar kablar.. suck.
Nej vanlig FK fungerar hur bra som helst och kostnaden är en bråkdel.
Till sist en tråd på elektronikforumet, "Konstigaste HiFi-tillbehöret?", mycket rolig läsning.
http://www.elektronikforumet.c.....38;t=20574
Ni, för nog finns ni här också, som går på allt sånt här. Kan ni inte skriva en liten rad här om vad ni anser (det säger väl sig själv visserligen) om sånt här. Kan ju vara kul och se vad ni köpt för något, om inte för att få skratta lite. 😉
March 13, 2008
Tack för alla tips och den roliga läsningen!
Helt sjukt. Mitt bidrag till den här cirkusen var under min gymnasietid när min nätverkslärare berättade om sin polare Thomas som hade fått en granitplatta av min lärare i present. Thomas är alltså en audiofil, och hade bett om denna platta - halvt på skoj - eller?
Hur som, när min lärare gav honom plattan blev han förvånad vad Thomas gjorde med den. Den plattan var nämligen mycket jämn och han ställde därför sin CD-anläggning på den - det var enligt Thomas det bästa sättet att få ett "stabilt" ljud. Så han bestämde sig för att lyssna om på alla sina skivor igen, och hans recension var: VILKEN SKILLNAD DET BLEV MED GRANITPLATTAN!
Folk är allt bra dumma..
EDIT: Bör tilläggas att detta var under en period då min före detta lärare jobbade med olika stenar, då bl.a granit
November 22, 2001
Snorch wrote:
Å alla dessa högtalar kablar.. suck.
Nej vanlig FK fungerar hur bra som helst och kostnaden är en bråkdel.
Fast analoga kablar kan det finnas en skillnad på (även vid korta avstånd).
Jag vill minnas att det faktiskt går att mäta skillnader på en del kablar, även om det handlar om mycket små skillnader.
March 14, 2001
Lågnivå möjligen då signalen är så pass mycket svagare, men en helt vanlig kabel med skärmning fungerar hur bra som helst.
Högtalarkabel har ingen inverkar sålänge resistansen inte är typ 1/10 av högtalaren, och lyckas man med det då har man underdimensionerat kabel rejält.
Tillräckligt grov kabel räcker, många använder vanlig EKK som exempel.
Mäta kanske det går om den ena kabel är rejält underdimensionerad eller på annat vis har hög resistans. Annars är det generellt så att många hör skillnad men den går inte att mäta, och det som inte går att mäta finns inte, placebo med andra ord.
Det finns tusen andra saker man kan lägga pengarna på i ljudväg som faktiskt ger resultat istället för att köpa dyrare kabel än vanlig lampsladd.
November 22, 2001
Snorch wrote: Annars är det generellt så att många hör skillnad men den går inte att mäta, och det som inte går att mäta finns inte, placebo med andra ord.
Det finns tusen andra saker man kan lägga pengarna på i ljudväg som faktiskt ger resultat istället för att köpa dyrare kabel än vanlig lampsladd.
Absolut och absolut.
Fast jag hade inte använt lampsladd till högtalarna om inte annat så pga utseendet 🙂
Fast bak-kanalerna för nöja sig med EKK nu efter flytten, var enklast för att få kablarna inbyggt. Jäklar vad gött det är att ha alla (inkl bildkablar) inbyggt i väggar o tak. Och WAF på det är hög dessutom :p
1 Guest(s)