Hemmabiosystem/Reciever+Högtalare|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hemmabiosystem/Reciever+Högtalare
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2007 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena

Jag går i plattTV+ hemmabiosystemstankar, men har lite praktiska problem med det hela.

För tillfället har jag ett set med Logitech Z-640 71W RMS, som fungerar fint i mitt rum.

Till det har jag en: Creative DDTS-100 "Reciever", som jag kopplat in en dator via toslink, en dator via 3x3,5mm stereopluggar, PS2 via optisk, samt DVD via coaxial digital.

Jag har funderat på ett högtalarset med 2/4st golvhögtalare då jag tycker de ser fräscha ut, typ Samsungs modeller, t.ex. Samsung HTX35R.

Frågan är bara, hur får man in alla ljudkällor till de nya högtalarna? De flesta hemmabiosystemen har bara 1 optisk digital in, och kanske en analog.

Creative DDTSen är gjord för datorhögtalare, så den tar alla 9 inputs och kör ut i 3x3,5mm stereojack för datorhögtalare. Är det någon som vet om det finns hemmabiosystem med 3x35mm som ingång?

Alternativt ett hemmabiosystem med 3 digitala optiska in, och en vanlig RCA ingång.

DVD och sånt behöver det egentligen inte vara, då jag kör mycket i datorn, så en reciever kanske vore bra och skippa Creativen, men en reciever + separata högtalare måste ju gå på mycket mer än ett vanligt enkelt hemmabiosystem för 2-4000:-

Någon som har en bra lösning på detta :/

Jag är ingen direkt audiofil, och kommer att bo i lägenhet, men det känns som mina Logitech är lite töntiga när man skaffar större TV, så jag tänkte ha dem enbart till speldatorn, och allt anant kopplat till hemmabion.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1156398
September 16, 2007 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kika in på fynda.se jag kan rekommendera dynavoice som ett budget alternativ som ordnar ljud som duger för de allra flesta. Kompisens M-65 är grymt prisvärda (även om jag personligen tycker de är för stora).

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1156405
September 16, 2007 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för det. Jo, tycker högtalarna är lite stora, men Sherwood RD-6502 recievern hade ju 6xRCA in för surround, så det är ju bara att köpa 3,5mm till RCA konvertrar så hade det problemet varit löst iaf =D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL