hempc.com|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hempc.com
Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2004 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

helloj!

familjen har fått ett litet erbjudande om just hempc...

Fujitsu Siemens SCALEO 800ix
Kabinett: Minitower
Moderkort: ATX Grönt moderkort I915P chipset, PCI Express med stöd för RAID 0 & 1
Processor: Intel P4 550 3,4 GHz HT 1M 775 Prescott
Cache: 1MB
Grafikkort: ATI RadeOn X800XT 256MB PCI Express, DVI, Video in/out
RAM-Minne: 1024MB (2x512MB) 400MHz
Hårddisk: 250GB HDD SATA 7200rpm
Tangentbord: Trådlöst Multifunktiion Slimline
Mus: Trådlös optisk scrollmus
LAN: 10/100Mbit onboard
Ljudkort: Audigy 2 ZS PCI med frontpanel & fjärrkontroll
Högtalare: Flatpanel Pro med Subwoofer
Modem: K56V90 moden PCI
DVD+RW/R, -RW/R Dual: 4/2,4/8/16/10/40x (Dual Layer)
DVD-spelare: 16x
Gränssnitt: 1st seriell, 6 st USB 2.0 (4st+2st), 2 st Firewire (1st+1 st)
Kortläsare: Cardreader 6 in 1, se höger
Diskettstation: Ja

underbara specs....

men är det nån som har erfarenhet av hempcs? nu tänker jag inte på den "lagliga" biten men kan man byta delar hur som helst? eller har dem typ svetsat fast moderkortet i chassit å liknande? och hur är det med bioset, brukar d vara totallåst eller? kan man isf trixxa om det till vanlig bios osv osv. os:et? en del klagar på att allt e förinstallerat men d e väl bara formatera skiten och börja om eller?

jag gillar inte märkes datorer men detta känns som ett erbjudande jag inte kan stå emot... men som sagt, om nån har erfarenhet av dessa ovannämda saker tell me!

// Z

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
721223
September 15, 2004 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Nädu... de va ingen dålig pjäs.
Antagligen så har de satt ett klistermärke på baksidan så om du öppnar burken så gäller inga garantier längre.

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
721232
September 15, 2004 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, Hempc brukar la plocka ihop rätt bra burkar va?

Denna var var ju riktigt saftig 😀

Som starscream sa så är det säkert någon plombering.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
721234
September 15, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Nädu... de va ingen dålig pjäs.
Antagligen så har de satt ett klistermärke på baksidan så om du öppnar burken så gäller inga garantier längre.

Precis!

Jag tycker faktiskt det är värt att köpa hempc datorer om man får riktigt bra erbjudanden via jobb, och det är oftast riktigt bra.

Köper du eller hyr/avbetalar den?

Det kan vara så att du måste ha den i 36 månader eller något innan du är "klar", men datorn lär hålla 3 år ändå.. Om man inte är så kräsen

Blam!
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
721235
September 15, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet ska så har man rätt att sätta i egna saker DVS så måste man ju då få plocka isär chassit utan att man bränner garantin. Men skulle det sen hända nåt med saker som du satt i på egen hand så gäller inte deras garanti samt att de inte har support på programvara som man installerat själv. Har för mig att det var så. Men ring och snacka med dem annars.

Edit: Hitta detta på Hempc´s sida

Q: Kommer jag kunna installera egen hårdvara i datorn?
A: Ja, under förutsättning att det sker på ett fackmannamässigt vis. Detta innebär att den personen eller det företaget som utför ingreppet garanterar att datorn fungerar problemfritt efter installationen. Med andra ord lämnar personen garanti på utfört arbete. Observera att Nicator inte kan supportera dessa komponenter eller garantera kompabilitet. Tänk på att det inte är du som äger utrustningen.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
721236
September 15, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

§ 6. Vård och användning
Den anställde åtar sig att under hyresperioden väl vårda hemdatorn och förvara den säkert. Alla instruktioner och manualer eller liknande som gäller för handhavande av hemdatorn skall följas. Den anställde har rätt att på egen bekostnad installera andra än levererade program eller uppgradera befintliga program. Programvara/licens som ingår i detta HemPC-erbjudande får endast installeras på en (1) dator.
Programvara/licens får installeras på annan dator om den avinstalleras på beställd HemPC. Annan utrustning får anslutas till hemdatorn om detta inte stör hård- resp. programvaran.
Felaktiga ingrepp i hemdatorn kan innebära att garantin och/eller försäkringen inte gäller.
Den anställde ansvarar för skador till följd av felaktiga ingrepp i hemdatorn. Den anställde ansvarar själv för kostnad som inte täcks av garantin för hemdatorn eller allriskförsäkringen och som beror på den anställdes eller annans vållande. Hemdatorn får ej medtagas till arbetsplatsen. Det åligger den anställde att själv ansvara för information på hemdatorn. Vid eventuell service genomgår oftast hårddisken av en total ominstallation, filer som är skapade efter ursprungsleveransen raderas. Nicator ansvarar ej för informationen eller kostnader som orsakats av radering.

betyder det att jag kan stoppa in en extra hårdisk och såvida inte min hdd brinner uppp och bränner hela skiten så gäller garantin fortfarande?

kanske vore smartast å mejl aå fråga iofs.... hehe

Callister
Member
Medlem
721241
September 15, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: § 6. Vård och användning
Den anställde åtar sig att under hyresperioden väl vårda hemdatorn och förvara den säkert. Alla instruktioner och manualer eller liknande som gäller för handhavande av hemdatorn skall följas. Den anställde har rätt att på egen bekostnad installera andra än levererade program eller uppgradera befintliga program. Programvara/licens som ingår i detta HemPC-erbjudande får endast installeras på en (1) dator.
Programvara/licens får installeras på annan dator om den avinstalleras på beställd HemPC. Annan utrustning får anslutas till hemdatorn om detta inte stör hård- resp. programvaran.
Felaktiga ingrepp i hemdatorn kan innebära att garantin och/eller försäkringen inte gäller.
Den anställde ansvarar för skador till följd av felaktiga ingrepp i hemdatorn. Den anställde ansvarar själv för kostnad som inte täcks av garantin för hemdatorn eller allriskförsäkringen och som beror på den anställdes eller annans vållande. Hemdatorn får ej medtagas till arbetsplatsen. Det åligger den anställde att själv ansvara för information på hemdatorn. Vid eventuell service genomgår oftast hårddisken av en total ominstallation, filer som är skapade efter ursprungsleveransen raderas. Nicator ansvarar ej för informationen eller kostnader som orsakats av radering.

betyder det att jag kan stoppa in en extra hårdisk och såvida inte min hdd brinner uppp och bränner hela skiten så gäller garantin fortfarande?

kanske vore smartast å mejl aå fråga iofs.... hehe

Jo du borde ringa eller maila, ringa är bäst.
Vad betalar du? Min morsa fick erbjudande för något år sen, då betalade man rätt mycket för en bra dator, men tiderna verkar ha ändrats då man ser folk som betalar inte mkt alls. 🙂

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
721244
September 15, 2004 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

aha, ok d låter bra grabbar :p

pjäsen kostar 409 kr/mån, men då ska det dras av typ 20% för arbetsgivar grejjs å sen skatt på cirkus 30% så det samanlagda priset är ungefär dagens nypris för processorn, graffekortet och xp licensen...

farsan ska snacka med sin chef exakt vilka procensatser som skall dras av... om det är som vi tror att det kostar runt 8000 under 36 månader så slår vi nog till 😀

Marron
Member
Medlem
721249
September 15, 2004 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Riktigt bra ju, hur går det runt för dem om det är så billigt?

Eller får ni det så bliigt för att det dras av så mkt?

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
721250
September 15, 2004 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: aha, ok d låter bra grabbar :p

pjäsen kostar 409 kr/mån, men då ska det dras av typ 20% för arbetsgivar grejjs å sen skatt på cirkus 30% så det samanlagda priset är ungefär dagens nypris för processorn, graffekortet och xp licensen...

farsan ska snacka med sin chef exakt vilka procensatser som skall dras av... om det är som vi tror att det kostar runt 8000 under 36 månader så slår vi nog till 😀

Den dras från bruttolönen. Så man tjänar cirka 35% eftersom man inte betalar med sina skattade pengar.
Jag hade utan minsta lilla tvekan tagit det erbjudandet.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
721251
September 15, 2004 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: Riktigt bra ju, hur går det runt för dem om det är så billigt?

Eller får ni det så bliigt för att det dras av så mkt?

Det är jag och alla andra som betalar skatt som betalar mellanskillnaden.
Så man kan säga att jag hjälper till och köper den där datorn. 😉

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
721253
September 15, 2004 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

haha exakt genesis! ni betalar min dator... :p kanske....förhoppningsvis...

Marron
Member
Medlem
721271
September 15, 2004 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, okej 😀

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
721278
September 15, 2004 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag betalar gärna HemPC reformen ifall det innebär att jag slipper lära alla nyanställda hur man hanterar en dator på ett riktigt och säkert sätt. Då är det värt varenda slant. 😉

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
721341
September 15, 2004 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade en Hempc för något år sedan (FS Scaleo 600 lr nått). Den var inte plomberad, jag fick gå och rota i den bäst jag ville, bara jag ansåg att jag hade kunskapen om det. Inte för att jag behövde vara inne så värst ofta men,

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
721415
September 15, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

det låter som om jag kommer slå till!

en fråga ang. specifikationeran...

ATX Grönt moderkort I915P chipset, PCI Express med stöd för RAID 0 & 1 - är det chipset/socket som kommer att användas i framtiden (p4 familjen iaf) eller är det redan utgående?

Callister
Member
Medlem
721418
September 15, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ju PCI-E på den så det är nya grejjer så..

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
721467
September 15, 2004 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: ATX Grönt moderkort I915P chipset, PCI Express med stöd för RAID 0 & 1 - är det chipset/socket som kommer att användas i framtiden (p4 familjen iaf) eller är det redan utgående?

Det låter somom det kommer vara Socket 775, och det är ju det senaste. Chipset kommer väll troligen bli modernare i och med att tiden går men det är inget att bry sig om.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
721472
September 15, 2004 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

låter bra d! tack för alla svar, som alltid 😀 återkommer väl snart haha

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
722208
September 16, 2004 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

snackat med chefen har det gjorts idag tydligen, priset kommer hamna på ca. 9800kr

fy fan va bra dator, fy fan va billig... men jag har en som funkar great,,, varför har människor ett sånt starkt ha begär? *tänker så d knakar*

vi har inte sagt nått till mor i famlijen än,.,,,she'll love it 🙂 not! wish me luck

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL