December 12, 2005
Jag är inte jättebra på det här med datorer men nu så ska jag lägga en massa pengar på en. Den ska kunna användas till plugg, internet, och ganska mycket spelande och multimedia. Jag vill ha en rejäl sak med dagens mått mätt som dessutom kan byggas ut lite i framtiden. Med andra ord ska den räcka till i några år. Budgeten är ca 30 000. Kan gå upp till 40 000. Vill ni dela med er av hur ni skulle spendera dem pengarna på bästa sätt.. 😛
February 28, 2004
Jag skulle nog satsa på en värsting CPU från AMD(FX modell) eller en bland de nyaste vanliga 64 bits CPU och sedan vattenkylning så att du kan överklocka CPU och VGA. Aseteks's Waterchill cooling kit (CPU/VGA/chipset). Två grafikkort (SLI/Crossfire), DFI moderkort, minst 400gb hårddisk och en WD Raptor som OS disk, 36 eller 72 GB stor. Ljudkort bör vara creative X-fi modell eller vad det heter.
Sen chassi kan du säkert leta efter ngt som är tyst och svalt så att datorn inte stör dig vid arbete.
September 3, 2001
vapochill, fx-processor eller nån dualprocessor, 2 gig corsair/ocz/crucial minne (2x 1024mb), moderkort med nforce 4 chip, förslagsvist dfi, 2st 7800Gt i SLI, hårddisk efter smak, skärm efter smak, och sen kommer jag inte på så mkt mer. Det lär iaf inte bli mer än 20 000 om du håller dig inom smarta gränser och ger dig in på lite överklockning.
Kan rekommendera coolermaster stacker annars om du inte ska ha vapochill.
Sen kan du ju säga åt butiken att bygga ihop det åt dig för en slant.
November 26, 2002
Trots att du ska lägga mkt pengar hade jag inte lagt det på vatten eller kompressorkylning. Det låter inte som du tänker sitta och labba med den utan använda datorn till normalt bruk. Mitt förslag:
Chassi: Lian Li PCV 1000- Kvalitet och funktionalitet + aluminium (lätt och vibrationsfritt)
Nätagg: Seasonic S12 600w - tyst och kraftfullt
Moderkort: ABIT K8N-SLI - stabilt och bra kort, alt DFI Lanparty UT4 SLI
Processor - AMD 64 X2 4800+
Processorkylare - ZALMAN ZM CNPS9500 - Tyst och effektiv
Hårddiskar - 2 x Samsung Spinpoint 250 GB i Raid 1 (redundans) samt eventuell extra lagringsdisk
Grafikkort: Asus 7800 GT
Minne: Corsair XMS minne - 2 GB ( 2 x 1 GB )
DVD/CD - efter eget önskemål
Skärm: Samsung 19" 930BF 4ms - perfekt spel och multimediaskärm
Tangentbord och mus: Efter eget önskemål
Paketet hamnar på ca 29-30.000:- och är enligt mig kvalitet och prestanda rakt igenom. Vill du maxa spelprestanda så köper du ett grafikkort till och kör dessa i SLI.
1 Guest(s)