October 28, 2004
Tjena!
Hur ser en billig och tyst server ut idag? Tänker skaffa nytt snarast. Alla synpunkter välkomna!
Ska skaffa mig en ny dator som i princip ska stå på dygnet runt. Eftersom bostaden min är av typen lägenhet får den inte låta alltför mycket. Det som ska köras på den är lite och inte så tungt: webbserver, ftpserver, fjärrstyrning (vnc, ssh e.d.), dc++ samt intern filserver. Till att börja med kommer jag att köra Win XP på den, men framöver är planen att köra linux.
Min preliminära tanke är att skaffa något i stil med VIA EPIAA på grund av dess låga ljudnivå och temperatur. Har kört en liknande konfiguration på PIII500 utan större problem, så det borde funka. Det som jag ser som största problem med den lösningen är dock att jag _måste_ (för att slippa skaffa alltför mycket nytt) få plats med minimum 4 hårddiskar, gärna fler. Dessutom ska lådan helst inte vara alltför stor. Optimalt hade varit en låda såsom Cobolt Cube (nån som minns?) med ena delen som en htpc och andra för lagring... Självklart går det att bygga eget, men jag hade föredragit att köpa en kvalitetslåda den här gången...
Alla förslag/åsikter/kommentarer är mycket välkomna! Allt från processor/moderkort/ram till färg på lådan till raid 5 till allt möjligt tas tacksamt emot!
/SweVictor
P.S. Datorn kommer varken att ha tb/mus/skärm, därav fjärrstyrningen.
P.P.S. Budgeten är ganska begränsad och det ska inte vara någon monsterburk med tusental webb/ftp-användare, så helts inga alltför extravaganta superkluster från sun den här gången 😉
D.S.
July 22, 2003
Min server jag har låter faktist ingenting. Endå är jag väldigt ljudkänslig när jag sover.
Det enda jag gjort är att jag byggt en låda till hårdisken för att få bort det vinande ljudet från hårdisken, sen har jag gjort vindtunnlar i den för att förbättra ventilationen.
Har inte ens ljuddämpat chassit 🙂
1 Guest(s)