Hjälp med DVD-spelar köp. Vilken?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med DVD-spelar köp. Vilken?
Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Dags att införskaffa DVD-spelare till tvn. Men det finns ju så många...

Sett att flera spelare tar divX nu oxå, och somliga Xvid. Hur mycket används det?
Om jag har en .avi-film, är det då säkert att det går att spela den då? Finns väl så många olika codecs o så, väl... Äh! Förklara om ni orkar. Är inte riktigt haj på hur det funkar.

Tycker det är stor prisskillnad på spelare utan att det skiljer särskillt mycket i specen. Why? Är det bara märke eller är det grov kvalleskillnad oxå?

Tackar för tips.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
922170
July 17, 2005 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen skulle jag rekommendera en chippad xbox eller att du sätter ihop en htpc.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
922178
July 17, 2005 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Pioneer DV-380

hellosleep
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
922180
July 17, 2005 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skiljer sig mycket mellan en dyr och en billig spelare.
En billigare spelare har oftast inte lika många utgångar så som ex: component eller HDMI. Dom har oftast ingen bra ljud utgång heller.
Du väljer helt klar spelare efter behov, jag skälv använder en H/K dvd 22 i min bio. Den låter bra för pengarna och har en schyst component utgång. Men du är troligtvis inte lika kräsen som mig. Om man bara vill ha en spelare till sin tv så skulle jag rekommendera en spelare runt 1000kr. Och om du sak använda den att spela musik med, ut i ett 5.1 system eller någon liknade så skulle jag köpa en lite dyrare. Ett litet råd jag kan ge dig, är att ju fler format en billig spelare spelar ju sämre är troligtvis resten av den.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
922271
July 18, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte i vilken prisklass du vill ligga i men kan tipsa om ett par.

Om du bara går på divx/xvid är philips dvp-630 bra (skitbilligt)
Har du inget krav på dvi/hdmi rekomenderar jag pioneers dv-575 (sacd) alt dv-470 (575 fast utan sacd).

Har båda hemma och är jättenöjd. Pioneeren har vassare bild men har mediatekchippet (som nästan alla nyare spelare kör) för att klara divx. Nackdelen är att detta chipp inte klarar "packed bitstream". Tyvärr kör massor med filmer med detta. Går att ta bort på under 2 min och man har en dator med ett program.
Krävs handdator för att få den regionsfri (om man inte köper den regionsfri)

Philipsspelaren kör nästan alla filmer jag testat iaf. Vissa bättre än andra ska man väll säga. Går att få regionsfri mha fjärrkontrollen.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
922285
July 18, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har första versionen av Centrum spelaren med divx/xvid stöd. Den fungerar klockrent, både dvd och divx. Efter den har det kommit 3 eller 4 spelar till, och jag tror inte de är sämre. Den senaste har massor av utgångar, progressiv osv. Känns som ett kap för runt 800kr

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
922562
July 18, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar. Det hjälper mycket!

Behövs divX/Xvid ens? Hur mycket använder ni det? Det är klart att jag ser sådana filmer på datorn ibland, men ändå... Undrar.

Då vi inte har någon CD-spelare i hemmet förutom datorn och de som är trasiga så är ju tanken att kunna spela cd-skivor i spelaren. Så kan ju vara bra om det är skaplig kvalité på den biten. Kanske de flesta är bra? vad vet jag.

Prisnivå. Runt tusenlappen hade vi nog tänkt lägga.

Frågan är ju oxå om man även skall fixa någon förstärkare för att kunna få ut lite mer av filmerna.
Vad tycker ni? Det får ju inte vara någon jättesak då. Lagom räcker ju 🙂 Är inte ljudofil som brodern. Bara det är lite tryck. Kan bygga någon liten sub själv.

Kan ju lägga till att jag har en htpc. Nästan iallafall. Den är 98% klar. Blir lite för varm för min smak bara. Saken är den att jag aldrig hinner fixa det mjuka i den. Skulle helst ha något fint front end, med har inte tid att pilla med det. Jobbar denna sommar jueh, igen...

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
922681
July 18, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Personligen skulle jag rekommendera en chippad xbox eller att du sätter ihop en htpc.

En chippad xbox funkar ju, men med en riktigt dvd så får man mycket bättre bild.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
922872
July 19, 2005 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Behövs divX/Xvid ens? Hur mycket använder ni det? Det är klart att jag ser sådana filmer på datorn ibland, men ändå... Undrar.

Jag tycker att även om du inte vill ha divx stöd så kör på centrumspelaren, extremt bra budgetspelare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 524
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL