December 22, 2002
Hej!
Jag tänkte ta och skaffa en HTPC eller liknande. En dator som endast skulle fungera som film- och musikburk. Vad behövs? Om jag vill ha den så tyst som möjligt? vad ska jag tänka på? Billigt är att föredra. Några tusenlappar typ. Ska jag leta begagnat eller köpa budgetgrejjer? Det är alltså ingen spelmaskin jag letar efter, utan bara film och musik. Klarar en vanlig DVDspelare alla regioner på dvdfilmer?
Ursäkta att det blev lite rörigt, men det framgår nog vad jag menar.
tacksam för svar.
July 16, 2003
Innebär det att du inte är intresserad av någon TV/PVR funktion.
Då tycker jag att du ska köra MediaPortal http://www.team-mediaportal.com/
February 23, 2004
För en mediaburk så skulle jag först rekommendera ett ATI All in Wonder grafikkort, antingen för AGP eller för PCI-E. Sedan vad gäller ljudet, ja ett Creative X-FI Platinum eller Fatality kort skulle passa finfint, då de stödjer
DTS och Dolby Digital, både i 5.1 och ända upp till 7.1.
RAM där räcker 1GB standard minnen , och CPUn... ta en AMD A64 3200+ , de duger långt för filmtittande, de är dessutom helt OK prissatta.
Det här här mina egna tankar och funderingar kring en HTPC men
borde duga ganska gott, bara att sedan plocka ett HTPC-chasie samt m-atx/atx moderkort och sedan börja skruva
Lycka Till !
/Hexxy
July 16, 2003
Hexxy wrote: För en mediaburk så skulle jag först rekommendera ett ATI All in Wonder grafikkort, antingen för AGP eller för PCI-E. Sedan vad gäller ljudet, ja ett Creative X-FI Platinum eller Fatality kort skulle passa finfint, då de stödjer
DTS och Dolby Digital, både i 5.1 och ända upp till 7.1.RAM där räcker 1GB standard minnen , och CPUn... ta en AMD A64 3200+ , de duger långt för filmtittande, de är dessutom helt OK prissatta.
Det här här mina egna tankar och funderingar kring en HTPC men
borde duga ganska gott, bara att sedan plocka ett HTPC-chasie samt m-atx/atx moderkort och sedan börja skruvaLycka Till !
/Hexxy
Trodde att vi pratade budget.
Typ Beggad Pentium 2,4GHz, AC97+SP/DIF ljud, 512MB osv. Den ska bara köra DVD, film från disk, MP3.. Han har inte ens med ordet tystlåten. Visst är de delar som som du nämner helt ok, men kan de spräcka hans budget?
February 23, 2004
Ja jag tänker även budget , en beggad 3200+ 500-600 kr , beggat ATi 9800 Pro AIW 500/600 kr... 1 GB minne 500-600 kr , moderkort 400 kr med nForce 3 chipset passivt kylt.
Enda som då är nytt är då ljudkortet, och det är där man bör lägga de största slantarna, då en mediaburk bör ha ett riktigt bra ljudkort.
De inbyggda håller i mina ögon bara till nöds.
De stödjer dessutom varken DTS eller Dolby Digital i hårdvaran, utan måste
förlita sig på mjukvaran, vilket leder till högre belastning på CPU.... utöver detta håller de givetvis inte samma ljudkvalitet som externa lösningar.
Skall man kika på DVD och lyssna på musik så är ett bra ljudkort ett +
ATI AIW är bra då man kan styra burken med hjälp av medföljande fjärr + att det har bra multimediaegenskaper. Ofta kan man sätta dit ett ATi Silencer som ger bra kylning och låg ljudnivå.
/Hexxy
August 9, 2003
jag skulle nog iof sattsa på ett x1600 passivt kylt, klarar HD uppspelning ganska bra, alltid bra att ha lite extra kraft om man skulle vilja slänga in en blue ray-spelare senare. Och sen ett extern tv kort, typ usb. Men ljudkortet är viktigt men man måste ju ha bra högtalare för att behöva ett bra ljudkort. skulle sattsa på x-fi serien. Jag har extreeme music, funkar väldigt bra. Kanon ljud annars så håller jag med om att 1 gig ram gör mycket, man kan ju köpa en 512 sticka nu och vänta lite om pengarna tryter.
Tror att man i alla fall kan låsa upp alla dvdspelare så att de spelar alla regioner.
Sen så får man ta hänsyn till om man ska ha ett snyggt litet chassi eller köra med en vanlig midtower.
March 11, 2003
Jag får en känsla av att du är lite optimistisk, Hexxy.
Försök få ihop de där komponenterna till de priserna, och sedan in med dem i ett inte alltför smaklöst chassi, kommer att kosta en del i alla fall. Det som går att dra ner på är just sånt som ljudkort, minne och processor.
Efter att ha byggt ett par stycken HTPC, så skulle detta bli min rekommendation:
CPU: 2Ghz eller mer. Helst inte Celeron. Mer än det behövs knappat för att spela upp film och musik.
Moderkort: I stort sett vad som helst, men gärna med mycket integrerat. Integrerade lösningar tar inte mycket plats, och ofta är det lite trångt och bökigt i en HTPC.
Minne: Ta vad som passar, men helst inte under 256Mb. Inte för att uppspelning av media är så beroende, men operativet flyter ofta bättre på t.ex. 512Mb.
Grafikkort: Skall det inte spelas, så går det mesta med TV-out bra. Rätt meningslöst att köpa highend-kort för att kolla film. En gång i tiden gillade jag AIW, men med tanke på att alla 9800-kort verkar gå en plötslig död till mötes, så känns det inte direkt lockande.
Ljudkort: Jag hade köpt något med kvalite, men knappast lagt några enorma pengar. Något Audigy hade räckt. Ett X-Fi, där instegsvarianten kostar 8-900 är inte budget i min mening. De pengarna hade jag mycket hellre lagt på högtalarna.
TV-kort: Kanske det viktigaste. Här kan det vara rejält lönt att lägga lite extra. Många TV-kort jag har sett har varit direkt skit, och programvaran ful och plottrig. Skall man köra MCE, vilket jag rekommenderar, så hade jag tagit något som garanterat funkar i det operativet.
DVD-spelare: Vad som helst, som är någorlunda tystlåten.
HDD: Stor och tyst är väl vad alla vill ha. Dock så är jag tveksam till att betala extra för cache eller SATA.
Nätagg: Tyst är modellen.
Chassi: Mitt tips blir något som inte är för trångt, inte har för mycket tjafs som går sönder, och helst i aluminium. Flippluckor har en läskig förmåga att gå sönder, och trånga chassin är oftast högljudda chassin. Sist och inte minst, så är chassit något man kommer att titta på kanske varje dag. Besökarna som sitter i soffan kommer att ha ögonen på det, och då är det inte kul med en gammal skräpburk upphittad i närmaste container....
October 15, 2001
Ska du använda en extern surroundförstärkare/reciver finns det ingen anledning att lägga pengar på ett dyrt ljudkort som hanterar att koda av DD och DTS. Recivern gör det lika bra om den har en avkodare, det gäller bara att du har SPDIF utgång på ljudkortet och SPDIF ingång på recivern. De flesta billigare moderkorten med ac97 ljudkort har spdif.
December 22, 2002
Wow! Tack för alla svar. Jag är verkligen imponerad!
Det lutar åt en dator i stil med den denstore rekomenderade. Verkar prisvärt och smidigt.
Men! Hur ska jag nu göra för att få den så tyst som möjligt? Är stadardfläktar till CPUn okej? Eller är det värt att investera i en ny? Samma gäller nätaggregatet. Blir det stor skillnad om man köper ett som sägs vara tyst?
Tack för alla svar, hur som helst.
September 5, 2001
https://www.nordichardware.se/.....highlight=
bara att komplettera med TVkort+ljudkort efter din smak 😉 tycker dock att ljudkortet på det mobot är helt ok
1 Guest(s)