hjälp med köp av bärbar dator|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hjälp med köp av bärbar dator
carlsvanholm
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Max 10000kr

Måste ha floppy

I övirgt gäller att den ska vara lätt, liten och ha bra bateritid.

Är till flickvännen. Hon skall bara skriva och sådant.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
819434
January 10, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir svårt, floppy är bortplockat på de allra flesta. Men det finns ju billiga för ca 8k med cd-brännare.

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 564
819459
January 10, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Dell kör juh lite ride på sina datorer nu.
http://www.dell.se

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
819569
January 10, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge du kompromissar med floppy (som knappt finns på några överhuvudtaget längre, de som har kör med USB) kan du även titta här:

http://www.apple.se/ibook

=> 12". Pris: 9500 i standardutförande eller 8500 för studenter (inloggning via mecenat.se). Pengarna som går över använder du till att byta upp hårddisken ett steg och/eller att försöka stoppa i en 512 MB extra minne (obs ej från Apple, de tar överpris).

Lättast, minst och bäst batteritid i prisklassen! (och det är inte som jag överdriver). Dessutom snygg (enligt mig).

carlsvanholm
Medlem
819949
January 11, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar. Det där med apple verkar ju bra. Men blir det inte jobbigt med att allt som dom gör skrivs i windows

TERdON
Member
Medlem
819974
January 11, 2005 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Skriva kan du göra i alla operativsystem? Något annat användningsområde än att "skriva" är inte definierat av dig... Det enda program jag saknar till Mac OS X är alternativ till DC++ och Solidworks... 😛

Kort sagt, det finns alternativ till det mesta. Vad gäller att skriva typ uppsatser, surfa på nätet, chatta (Adium X!!!), skriva e-psot, lyssna på musik och se på film finns det alternativ. I många fall bättre än till Windows, dvs då det inte är samma program portat...

Det finns även ett program som heter Virtual PC, med vilket du kan emulera en PC. Tyvärr går det ruskigt slött och jag skulle inte rekommendera att försöka få häftigare program än Notepad, Winmine och IE (och liknande) att funka under det.

Jag svarar gärna exakt på vilka program som motsvarar vilka funktioner. Släng bara in ett pm till mig eller ett meddelande i tråden här så ska jag se till att leta fram vad programmen som motsvarar heter. Vore ju synd om just ett av de program som hon använder inte har någon motsvarighet (och det vore i mina ögon ungefär enda argumentet att inte skaffa en iBook). 🙂

carlsvanholm
Medlem
820005
January 11, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänker främst på att hon skriver arbeten med sina kursare i word. Är det då kompatibelt med motsvarande i apple. Och jag misstänker också att man måste lära allt på nytt. Hon kan ju word men apple ???

TERdON
Member
Medlem
820290
January 11, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm. Menar du Word för Macintosh, som är en del av Office 2004? Senaste Word Microsoft har släppt överhuvudtaget.

Lika kompatibelt med Word för Windows som - tja Word för Windows. (vanligare problem än man tror att dokument skrivna i Word 97/2000 eller så inte fungerar i Word XP...).

Just att MS Office finns för Mac gör att man blir mycket mindre beroende av Windows...

carlsvanholm
Medlem
820304
January 11, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ja verkligen. Då finns det inget som talar emot. Men var uppdaterar man billigare än hos mac själva

TERdON
Member
Medlem
820319
January 11, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårddisk uppdaterar man inte. Inte billigare i varje fall, tar cirka en timme för en erfaren tekniker att byta... :/ Köp rätt storlek från början, jag rekommenderar starkt uppbyte till i alla fall 60 GB.

Bluetooth (för trådlösa möss, telefoner) är även det svårt att lägga till i efterhand.

Minne däremot finns det till och med beskrivet i manualen hur man sätter i mer/byter. Garantin gäller även om du gör det själv! Är du bara någorlunda van vid att pilla med PC och äger en lämplig skruvmejsel bör du klara det. Nytt minne kan du köpa från i princip vilken datoraffär som helst. Det är vanligt standard SO-DIMM PC2100/DDR266 (kompatibelt med PC2700/DDR333 och PC3200/DDR400).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL