July 18, 2001
Dell kör juh lite ride på sina datorer nu.
http://www.dell.se
October 7, 2002
Så länge du kompromissar med floppy (som knappt finns på några överhuvudtaget längre, de som har kör med USB) kan du även titta här:
=> 12". Pris: 9500 i standardutförande eller 8500 för studenter (inloggning via mecenat.se). Pengarna som går över använder du till att byta upp hårddisken ett steg och/eller att försöka stoppa i en 512 MB extra minne (obs ej från Apple, de tar överpris).
Lättast, minst och bäst batteritid i prisklassen! (och det är inte som jag överdriver). Dessutom snygg (enligt mig).
October 7, 2002
Skriva kan du göra i alla operativsystem? Något annat användningsområde än att "skriva" är inte definierat av dig... Det enda program jag saknar till Mac OS X är alternativ till DC++ och Solidworks... 😛
Kort sagt, det finns alternativ till det mesta. Vad gäller att skriva typ uppsatser, surfa på nätet, chatta (Adium X!!!), skriva e-psot, lyssna på musik och se på film finns det alternativ. I många fall bättre än till Windows, dvs då det inte är samma program portat...
Det finns även ett program som heter Virtual PC, med vilket du kan emulera en PC. Tyvärr går det ruskigt slött och jag skulle inte rekommendera att försöka få häftigare program än Notepad, Winmine och IE (och liknande) att funka under det.
Jag svarar gärna exakt på vilka program som motsvarar vilka funktioner. Släng bara in ett pm till mig eller ett meddelande i tråden här så ska jag se till att leta fram vad programmen som motsvarar heter. Vore ju synd om just ett av de program som hon använder inte har någon motsvarighet (och det vore i mina ögon ungefär enda argumentet att inte skaffa en iBook). 🙂
October 7, 2002
Hmmm. Menar du Word för Macintosh, som är en del av Office 2004? Senaste Word Microsoft har släppt överhuvudtaget.
Lika kompatibelt med Word för Windows som - tja Word för Windows. (vanligare problem än man tror att dokument skrivna i Word 97/2000 eller så inte fungerar i Word XP...).
Just att MS Office finns för Mac gör att man blir mycket mindre beroende av Windows...
October 7, 2002
Hårddisk uppdaterar man inte. Inte billigare i varje fall, tar cirka en timme för en erfaren tekniker att byta... :/ Köp rätt storlek från början, jag rekommenderar starkt uppbyte till i alla fall 60 GB.
Bluetooth (för trådlösa möss, telefoner) är även det svårt att lägga till i efterhand.
Minne däremot finns det till och med beskrivet i manualen hur man sätter i mer/byter. Garantin gäller även om du gör det själv! Är du bara någorlunda van vid att pilla med PC och äger en lämplig skruvmejsel bör du klara det. Nytt minne kan du köpa från i princip vilken datoraffär som helst. Det är vanligt standard SO-DIMM PC2100/DDR266 (kompatibelt med PC2700/DDR333 och PC3200/DDR400).
1 Guest(s)