July 1, 2003
Hejsan
Är sugen på en ny dator. Den datorn jag har idag är en p4 3200Mhz, 1G pc3200 ram, GF5900 256mb ultra. Är det kanske dumt att skaffa en ny dator när den jag redan har är hyfsad eller vad tycker ni ? Märkte när jag testade bf2 för nån dag sen att dator hade lite svårt att hänga med så det borde ju va dags för en ny burk. Så nu när jag ska bygga ihop en ny dator så vill jag gärna att den ska vara bättre än den jag har iallafall.
Tror inte jag ska klocka datorn eftersom jag nog inte kommer våga det men man vet aldrig och sen vill jag använda datorn till allt möjligt fast mest till spel och se på film.
Priset på datorn ska max vara 14000kr. Iofs om man få betydlig prestandadskillnad för några hundringar så går det att höja ribban för priset.
Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med vad det är för saker man ska satsa på när man bygger en dator. Vill helst beställa från datorbutiken.se fast om inte en visst grej finns där kan man ju göra undantag.
PROCESSOR:
Det bästa är valet är väl en AMD64 fast vilken hastighet ska man välja ? Låter fläkten man får till mycket eller är det bättre att ta bulk och sedan köpa en tyst fläkt ?
MODERKORT:
Detta är det jag är sämst på. Vet inte alls vad man ska ta när det gäller moderkort. Fast jag vill moderkortet ska vara hyfsat framtidssäkert så man kan uppgradera till exempel bättre processor i framtiden.
RAM-MINNEN:
Ram-minnena ska vara snabba. Är det nån stor skillnad på tillverkarna på pc3200 minnen när det gäller hastigheten på dom eller är det bara att ta några ?
GRAFIKKKORT:
Nvidia är väl det man ska satsa på när det gäller grafikkort idag fast vilken modell ?(priset vill jag helst ska ligga under 4000kr och gärna runt 3000kr eller mindre om det är möljigt.) Grafikkortet ska även vara pci-express vilket ska vara bättre tror jag 🙂
HÅRDDISK:
Här har jag inte bestämt mig redigt än för hur jag ska göra. En western raptor på 10 000rpm på 36gig är väldig lockande fast kostar därefter. Nacktdelen är att 36gig är väldigt lite och det lär ju bara få platas oprativsystemet och program på en 36gig.
CHASSI:
Vill ha ett ordentligt bra chassi. Lite grejer som dammfilter och hyfsat med fläktplatser är inte fel heller. Fundera på detta chassi http://www.datorbutiken.com/se.....ANTTX1050B
SKÄRM:
Skärmen ska vara en tft-skärm på 19". Har spanat in den här samsungen http://www.datorbutiken.com/se.....=SAM913BSI. Tror ni den är bra eller har ni nått bättre förslag ?
ÖVRIGT:
DVD-spelare och fläktar.
Skulle bli jätteglad om ni kan hjälpa mig med mina funderingar och sätta ihop en bra dator för 14000kr.
/MVH kRiLLo
March 18, 2004
Jag tycker då inte att du ska köpa en helt ny dator. Släng i en gb till ram. BF2 äter skitmycket sådant.
Ramstickorna kan du ju flytta med sen när du uppgraderar nästa gång också.
Ska du dock ha nytt bör du satsa på nåt du märker skillnad på. Typ AMDs X2 eller nåt. Dyrt? Ja. Bra? Ja.
Sen borde du väl kunna ta lite delar från den gamla dator och lägga i nya?
TFTskärm är skönt. Köp en sån, hur du än gör.
July 1, 2003
Jag tycker då inte att du ska köpa en helt ny dator. Släng i en gb till ram. BF2 äter skitmycket sådant.
Ramstickorna kan du ju flytta med sen när du uppgraderar nästa gång också.Ska du dock ha nytt bör du satsa på nåt du märker skillnad på. Typ AMDs X2 eller nåt. Dyrt? Ja. Bra? Ja.
Sen borde du väl kunna ta lite delar från den gamla dator och lägga i nya?
Jo så skulle man kunna göra. Men tyvärr är detta en hyrdator som jag har nu och det kan vara lite dumt att plocka delar från den. Hade tänkt ge den till brosan om jag bygger en ny. Fast som sagt är det svårt att bestämma sig om man ska ha nån ny dator eftersom den jag har inte är allt för dålig.
July 1, 2003
Byt grafikkort och som Luxh säger, släng i mer minne. Det borde räcka att ta din nuvarande till mer än acceptabel nivå.
Det är ju ett alternativ som inte är så dumt. Fast grafikkort kanske är så bra att byta eftersom man idag ska väl helst ha pci-express och det har inte mitt moderkort. Sen gillar jag inte mitt chassi eftersom man bara kan ha en 120mm och det är ju inte särskilt bra när man har massa komponter som alstra värme.
Har du uppdaterat drivrutinerna på sista tiden?
Det har jag inte gjort den senaste månanden så där kanske vi har det problemet. Sen är jag ganska kräsen när det gäller hur bra spel ska flyta på.
Lite OT men min nuvarande dator har ett litet drygt problem. Varje gång man spelar ett spel så börjar ljudet efter en stund gnisla och tjuta så man blir tvungen att stänga av ljudet. Det problemet verkar uppkomma när processorfläkten ändra varvantal.
Har lämnat in den på service fast dom hittade inga fel konstigt nog, men dom byte ljudkortet iallfall fast det hjälpte inte. Är det nån som har en aninig vad det kan vara för fel ? Blir så jäkla sur på datorn så det bidrar till att jag vill skaffa en ny dator bara det. Så om jag kan fixa felet kanske jag kan vänta lite längre innan man skaffa sig en ny dator.
1 Guest(s)