March 16, 2008
Hej hej!
Jag skall köpa en dator + skärm som skall användas för bildbehandling, layout och texthantering.
Har ingen aning om vad man ska tänka på och vad som är bäst för just detta ändamål. Hade varit hemskt uppskattat om någon kunde ge mig lite råd angående detta? Vilken typ av processor, hur mkt minne, vilket grafikkort ??? Skulle även bli väldigt glad om jag kunde få en liten motivering till varför jag ska köpa just dom olika delarna så att jag kan förstå lite vad det är jag gör.
Det får gärna kosta lite, viktigast är att jag får något riktigt bra eftersom jag ska använda detta i mitt nystartade företag.
Är hemskt tacksam för ett snabbt svar!!
November 27, 2003
Grafikkort är ganska irrelevant faktiskt vid bildbehandlig.
Satsa på en fyrkärning processor och ganska mycket RAM. Se till att använda ett 64-bitars operativsystems så du verkligen kan nyttja mer än 4GB minne.
Det kan nog även vara värt att lägga lite extra på en snabb hårddisk om du ska hantera stora bilder.
//Andreas
March 10, 2003
Gällande skärm bör du minst köpa en MVA eller allra helst en IPS panel.
Är du osäker på vad det är för paneltyp på tänkt skärm kan du kolla det på http://www.flatpanels.dk/skaerme.php .
Vet att Eizo har ett par bra skärmar för grafiker, men smakar det så kostar det.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 24, 2007
Delph1 wrote: Grafikkort är ganska irrelevant faktiskt vid bildbehandlig.
Satsa på en fyrkärning processor och ganska mycket RAM. Se till att använda ett 64-bitars operativsystems så du verkligen kan nyttja mer än 4GB minne.
Det kan nog även vara värt att lägga lite extra på en snabb hårddisk om du ska hantera stora bilder.
//Andreas
mao: Core 2 Quad vista/XP 64 bitars. 8 GB RAM + helst en raptor eller samsung F1.
2 Guest(s)