September 29, 2005
Hej!
Jag ska köpa en tft-skärm och behöver hjälp och tips i mängder. Jag vill ha en 19". Jag har kollat runt en del på forumet och försökt snappa upp lite grundläggande saker. Men vissa frågetecken kvarstår.
Jag har fastnat lite för tanken att köpa en widescreen. Vad säger ni om det?
Kanske ska tillägga att datorn kommer användas till en del spel förutom det vanligt surfandet och sånt. Jag håller inte på med bildhantering eller liknande.
Hur viktigt är det med dvi?
Har hittat två väldigt billiga ws skärmar. Vad har ni att säga om dem?
Acer AL1916W http://se.pricerunner.com/comp.....034/prices
Vievsonic VA1912W
http://se.pricerunner.com/comp.....647/prices
Eller är det en dum idé med widescreen?
Tacksam för alla tips, kommentarer och tankar.
December 27, 2003
för spel skulle jag säga att det är <16ms som gäller, helst under 12ms. Ljusstyrka kan vara bra med 1:700 eller bättre. Widescreen kan jag inte kommentera på, men jag tycker det är jäkligt skönt med en vanlig skärm. DVI är inte heller så jätteviktigt, du överlever nog med vanlig VGA
November 27, 2003
Xenomorphed wrote: för spel skulle jag säga att det är <16ms som gäller, helst under 12ms. Ljusstyrka kan vara bra med 1:700 eller bättre.
Snackar vi TN-paneler håller jag med, men dagens MVA-paneler funkar utmärkt med 16ms i spel 😉
Du menar kontrast också med 700:1 antar jag ;). Ljusstyrka får gärna vara 300cd/m2 åtminstone.
//Andreas
September 29, 2005
Delph1 wrote: [quote=Xenomorphed]för spel skulle jag säga att det är <16ms som gäller, helst under 12ms. Ljusstyrka kan vara bra med 1:700 eller bättre.
Snackar vi TN-paneler håller jag med, men dagens MVA-paneler funkar utmärkt med 16ms i spel 😉
Du menar kontrast också med 700:1 antar jag ;). Ljusstyrka får gärna vara 300cd/m2 åtminstone.
//Andreas
Ok men om man lägger sig på iaf 12ms så behöver man inte bry sig om vilken panel det är då. 😛
Vad jag har lyckats läsa mig till så hänger ljusstyrkan och kontrasten ihop. Finns det någon ultimat "mix" mellan de här två?
December 27, 2003
Delph1 wrote:
Snackar vi TN-paneler håller jag med, men dagens MVA-paneler funkar utmärkt med 16ms i spel 😉Du menar kontrast också med 700:1 antar jag ;). Ljusstyrka får gärna vara 300cd/m2 åtminstone.
//Andreas
ett litet skrivfel bara...
själv har jag 16ms, funkar helt OK
September 29, 2005
Redfaction wrote: Jag skulle helt klart satsa på en WS skärm då det formatet är helt enkelt skönare att se på.
Ja jag är väldigt sugen på att köra på en ws. Men hur är det att spela på en widescreen. Hur funkar det med upplösningen i spelen? Någon som har testat?
har någong kollat på de länkar jag la in i första inlägget?
2 Guest(s)